به گزارش پارس نیوز به نقل از اقتصاد 100 ، به طور معمول با دریافت یک مزایای بازنشستگی از نظام بازنشستگی ملی یا کمپانی خود، به استراحت و تفریح می‌پردازند. این سن معمولاً توسط نظام بازنشستگی یا سیاست‌های شرکتی تعیین می‌شود. در بسیاری از کشورها، سن بازنشستگی ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی و تغییرات جمعیت تغییر کند. بازنشستگی علاوه بر اینکه فرد فرصتی برای استراحت دارد، به جوانترین نسل اجازه می‌دهد تا به بازار کار وارد شوند و به توسعه فرهنگ سازمانی و اقتصادی کمک کنند.

 

علیرضا پاک فطرت در رابطه با بیمه کارگران ساختمانی، گفت: صنعت ساختمان یکی از شغل های سخت و زیان آوری است که ۳۰ درصد اشتغال و تولید کشور را راه اندازی می‌کند اما متاسفانه شاید تا ۱۰ سال پیش کسی به داد این کارگران ساختمانی نمی رسید و دولت هم توان بیمه کردن آنها را نداشت. اما قانون بیمه کارگران ساختمانی تصویب و امسال این قانون را کامل کردیم. بیمه کارگران ساختمانی به این معنا است که اگر قرار باشد ۳۰ درصد از حقوق شان برای بازنشستگی کم شود، ۲۰ درصد آن را دولت و سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و برای این که محل این ۲۰ درصد مشخص شود اعلام کردیم ۲۵ درصد از پول پروانه‌های ساختمانی برای بیمه کارگرانی که در آن ساختمان کار می‌کنند، در نظر گرفته شود.

وی افزود: اما سازمان تامین اجتماعی به خوبی به تعهدات خود عمل نکرد و در ازای پولی که می گیرد اما کارگر را به سختی بیمه می کند و یک سری شرایط بسیار سختی را گذاشته است که تعداد کمی از کارگران شامل آن می شوند؛ درحالی که سازمان تامین اجتماعی حق ندارد پولی را که می گیرد در غیر از این محل هزینه کند و فقط باید برای بیمه کردن کارگران ساختمانی هزینه شود و اگر لازم باشد و متوجه شدیم این کار را انجام ندادند شاید تحقیق و تفحص بیاوریم و از سازمان تامین اجتماعی بخواهیم توضیح دهد پول هایی که گرفته را در کجا هزینه کرده است.

وی در ادامه این مصاحبه در خصوص افزایش سن بازنشستگی، گفت: به نظر من افزایش سن بازنشستگی نباید شامل مشاغلی مانند کارگران ساختمانی شود و این ۳۵ سال شامل افرادی است که به تازگی می خواهند وارد بازار کار شوند. برخی از مشاغل مانند آموزشی و هیئت علمی ها و تحقیقاتی ها به راحتی می توانند تا ۶۲ سال را کار کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: افرادی که تحصیلات عالیه دارند حداقل با ۳۰ سال سن وارد بازار کار می شوند و شرایط استخدام از نظر سنی بالا رفته است و حتی آموزش و پرورش اعلام کرده است تا سن ۴۰ سالگی هم می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند و اگر سن بازنشستگی بالا برود فکر نکنم خیلی مشکلی پیش بیاید. افزایش سن بازنشستگی برای برخی از شغل ها امکان پذیر است اما برخی شغل های سخت و زیان آور است و قوانین خاص خود را دارد و اگر قرار است استثنائاتی باشد دولت می تواند لایحه بیاورد.

وی افزود: سعی کردیم اکثر مواد ماده برنامه هفتم را سعی کردیم با دولت هماهنگ باشیم که این قانون اجرایی شود اما چون امید به زندگی برای آقایان ۷۴ سال و برای خانم ها ۷۶ سال است و از سوی دیگر صندوق های بازنشستگی هم با مشکل مواجه هستند، بنابراین برای حل مشکلات بازنشستگان باید به سمت افزایش سن بازنشستگی حرکت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سن بازنشستگی شامل مشاغل سخت و زیان آور هم می شود، گفت: خیر آن ها روال کار خود را دارند. یادمان باشد کل دنیا این کار را انجام دادند در حالی که معمولا در دنیا متوسط سن بازنشستگی ۶۳ سال و برخی کشورها ۶۵ و ۶۶ سال است اما در ایران ۶۲  سال است  و نیاز بود این کار انجام بگیرد به شرط این که حق و حقوق بازنشسته ها را به موقع بدهیم و یادمان هم باشد قبلا اگر یک نفر ۳۵ سال کار می کرد، پاداش پایان خدمت او را ۳۰ ساله می دادند اما در قانونی  که ما تصویب کردیم به ۳۵ سال افزایش پیدا کرده است که به نفع کارگر یا کارمند است.

منبع:تیترکوتاه