به گزارش پارس نیوز به نقل از بهداشت نیوز، انتخاب ماهی تازه از چند نظر مهم است. در وهله اول اینکه ماهی تازه بافت بهتری دارد و تجربه آشپزی را خوشایند می‌کند. به‌علاوه، مصرف ماهی تازه برای جلوگیری از خطرات ناشی از فاسد شدن گوشت آن اهمیت دارد. ماهی که تازه نباشد ممکن است حاوی انواع باکتری‌ها و انگل‌ها باشد که زمینه‌ساز مشکلات متعدد سلامت برای بدن از جمله مسمومیت‌های غذایی می‌شود. اما ویژگی های تعیین کننده تازگی ماهی به ترتیب عبارتند از: 

ظاهر ماهی

ظاهر و پوست ماهی باید براق و مرطوب باشد. روی پوست ماهی تازه لایه‌ای نازک و شفاف وجود دارد. اگر لایه روی پوست ماهی ضخیم است یا روی پوست خون دیده می‌شود، می‌‌تواند نشان‌دهنده فاسد بودن ماهی باشد. 

چشم‌‌های ماهی

چشم ماهی تازه، روشن و براق است. اگر چشم‌های ماهی تیره و مات است معمولا نشانه‌ای از ماندگی ماهی محسوب می‌شود. همچنین، چشم‌های ماهی باید حالت طبیعی داشته ‌باشند و از حدقه بیرون ‌آمده نباشند. 

آبشش ماهی

آبشش ماهی تازه باید رنگی صورتی تا قرمز روشن داشته ‌‌باشد. آبشش ماهی تازه، مرطوب و براق است و لکه و حالت چسبندگی ندارد. حتما هنگام خرید، آبشش ماهی را باز کرده و ببنید. 

بوی ماهی

بوی ماهی عامل مهم تشخیص تازگی ماهی است. ماهی تازه بوی ید البته در حد کم دارد بنابراین از مصرف ماهی که بوی تند یا بوی آمونیاک دارد، پرهیز کنید. 

گوشت ماهی

ماهی نباید خیلی نرم و شل باشد زیرا گوشت ماهی تازه، سفتی خاصی دارد. برای تشخیص این حالت باید دقت کرد زیرا زمانی که با انگشت روی ماهی تازه فشار وارد می‌شود، بلافاصله به حالت اول برمی‌گردد. اگر اثر فشار انگشت روی ماهی باقی بماند، نشان‌دهنده ماندگی ماهی است. 

یادتان باشد که...

حتما ماهی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. بهتر است از فروشنده بخواهید ماهی را تمیز کند زیرا در این حالت بهتر می‌توانید متوجه تازگی ماهی شوید. از خرید فیله ماهی در بسته‌بندی غیرمعتبر و فاقد کد بهداشتی نیز بپرهیزید زیرا ممکن است ماهی‌های مانده به این شکل تمیز و بسته‌بندی شود. 

منبع: سلامت