به گزاش پارس نیوز ، علیرضا منادی سفیدان در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان سنجش مبنی بر اینکه با رد مصوبه اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در شورای نگهبان، آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود، گفت: طبق قانون، یک سال قبل از برگزاری کنکور سراسری باید تکلیف متقاضیان مشخص باشد و آنان باید بدانند که شیوه برگزاری آزمون چگونه است. بر این اساس رئیس سازمان سنجش این مطلب را بیان کرد تا داوطلبان تکلیف خود را بدانند.

وی ادامه داد: از آنجایی که داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ باید زودتر بدانند که شیوه برگزاری کنکور در سال آینده چگونه است، بعد از رد مصوبه مجلس شورای اسلامی، شیوه برگزاری کنکور سال آینده اعلام شد تا متقاضیان تکلیف خود را بدانند و سردرگم نباشند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان اصلاح این مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی در زمان مقتضی وجود نداشت تا این مصوبه به کنکور سال آینده برسد، تصریح کرد: این مصوبه برای رفع ایرادات شورای نگهبان باید ابتدا در مجلس بررسی و اصلاح شود که باید دید چه زمانی فرصت بررسی آن در صحن مجلس وجود دارد. بعد از آن هم مصوبه اصلاحی مجلس باید مجدداً به شورای نگهبان ارسال شود تا آنان اعلام نظر کنند. از آنجایی که این فرایند زمان بر است، هر اصلاحی روی این مصوبه انجام شود، به کنکور سال آینده نمی‌رسد.

منادی سفیدان تاکید کرد: البته کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال اصلاح قانون سنجش و پذیرش بود و تاکید ما بر این بود که هر سال اثر قطعی معدل را شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد دهد و سازمان سنجش آن را تصویب کند. با وجود این، طرح اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در صحن مجلس بررسی و تصویب شد که البته این مصوبه از سوی شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هر گونه اصلاحی درباره قانون سنجش و پذیرش به کنکور سال ۱۴۰۳ نمی‌رسد و فرصت کافی برای این کار وجود ندارد. با وجود این، کمیسیون آموزش مجلس جلسات کارشناسی خود را درباره این موضوع با شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه خواهد داد تا آنچه قانون گفته است، اجرا شود؛ در قانون آمده است مجلس باید با شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرای قانون سنجش و پذیرش هماهنگ باشد. برای اصلاح قانون سنجش و پذیرش برای سال‌های بعد (بعد از کنکور سراسری ۱۴۰۳) در حال مذاکره با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

کنکور ۱۴۰۳ در دو نوبت با تأثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی برگزار می‌شود

به گزارش مهر، طبق گفته عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار می‌شود که نوبت اول در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و نوبت دوم در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد است و همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است. دروس عمومی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ همچون آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صرفاً از طریق سوابق تحصیلی اعمال می‌شود.