به گزارش پارس نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، بلیت هواپیما، به‌ویژه در پروازهای داخلی نایاب شده است. اکنون فقط در برخی خطوط هوایی پرواز وجود دارد که آن هم به شکل محدود و با قیمت‌های 2.5 برابری نسبت به 10 روز آینده است.

برای مثال در مسیر پرواز تهران-اصفهان فقط چند صندلی محدود برای سه‌شنبه به قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است. اما قیمت این پرواز برای روزهای بعد از ۱۹ مرداد حدود ۹۷۰ هزار تومان است. هرچند در این  تاریخ‌ها نیز برای برخی روزها پروازها تکمیل ظرفیت شده است.

وضعیت برای پروازهای تهران شیراز به‌مراتب بدتر است. چراکه فقط معدود صندلی برای روز سوم شهریور وجود دارد و بعد از دهم شهریور هم مسافران حق انتخابی دارند. قیمت این پرواز نیز بیش از یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان تعیین شده است. البته قیمت پرواز تهران شیراز برای ششم شهریور ماه به بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.

همچنین برای پرواز از تهران به ارومیه تا ۱۹ مرداد ماه فقط یک صندلی خالی وجود دارد که بلیت برای همه تاریخ‌ها نردیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

البته این وضعیت برای استان‌های جنوبی که معمولاً در فصل تابستان کم‌تقاضا هستند، کمی بهتر به نظر می‌رسد. برای مثال بلیت پرواز تهران-کیش از روز ۱۲ مرداد تقریبا برای همه تاریخ‌ها موجود و قیمت آن بین یک میلیون و ۵۵۰ هزار تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

اما کمبود بلیت هواپیما برای سایر مبدا‌ها، به جزء پایتخت هم وجود دارد. برای مثال پرواز مشهد به بوشهر نیز تا ۱۹ مرداد ماه تکمیل ظرفیت و بعد از این تاریخ به قیمت بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

 
مطالعه بیشتر:
بلیط هواپیما را چه کسی گران می‌کند؟/ مقصر کمبود بلیط کیست؟

علت کمبود بلیت چیست؟

اما علت کمبود بلیت و پرواز قیمت آن چیست؟ عموما در فصل تابستان به دلیل پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در مسیرهای پرتردد، متقاضیان با کمبود بلیت مواجه می‌شوند.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در اردیبهشت امسال در یک نشست خبری گفته بود که نیاز صنعت هوایی ایران با توجه به تعداد فرودگاه و اقلیم و جمعیت ۸۰ میلیونی، ۵۵۰ فروند هواپیما برای پروازهای کوتاه‌برد، میان‌برد و بلندبرد است، اما امروز حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در کشور وجود دارد. او همچنین از زمین‌گیری ۳۳۰  فروند هواپیما خبر داده و گفته بود که ۶۸ فروند کمتر از این هواپیماها کمتر از ۱۰ سال و ۳۹ فروند بین ۲ تا ۵ سال عمر دارند که زمین‌گیر شده‌اند.

در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان معتقدند کمبود در ناوگان منجر به افزایش قیمت بلیت هواپیما و تاخیر در انجام پروازها شده است.

او چند روز پیش هم در پاسخ به علت کمبود هواپیما به باشگاه خبرنگاران گفته که میزان تقاضا در بازار بلیت هواپیما افزایش یافته، به طوریکه ضریب اشغال صندلی های هواپیما به ۹۵ درصد رسیده است.

اما این همه ماجرا نیست. اواخر اردیبهشت امسال افزایش قیمت ۲۹ درصدی بلیت هواپیما به طور میانگین در ستاد تنظیم بازار تصویب و ابلاغ شد. این در حالی است که درخواست ایرلاین‌ها افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها بود. بنابراین این گمانه‌زنی هم وجود دارد که ایرلاین‌ها با کاهش عرضه می‌خواهند اعتراض خود را به این قیمت‌ها نشان دهند و همچنین به دنبال افزایش مجدد قیمت‌ها هستند.

به نظر می‌رسد این موضوع هم مانند بسیاری دیگر از مشکلات کشور تبدیل به یک مسئله  دائمی شده و با توجه به شرایط تحریم و موانع خرید یا تعمیر ناوگان هوایی، چشم انداز مثبتی برای حل آن وجود ندارد.