به گزارش پارس نیوز به نقل از تسنیم، پرده کعبه که در ایام حج و در روز عرفه تعویض و خانه خدا هم لباس احرام بر تن می‌کند، در اولین شب محرم سال 1445 قمری تعویض شد.

مراسم تعویض پرده کعبه بعد از نماز مغرب و عشا روز سه‌شنبه (27 تیر) در مسجدالحرام آغاز شد و تا صبح روز چهارشنبه (28 تیر) ادامه داشت. 

در مراسم تعویض پرده خانه خدا تعدادی زیادی از زائران کشورهای مختلف از جمله زائران ایرانی حضور داشتند و در حال طواف کعبه بودند.

مسئولان سعودی برای فراهم کردن مقدمات تعویض پرده کعبه حدود چهار ساعت درهای ورودی مسجدالحرام را با ماموران پرتعداد بستند و اجازه ورود زائران به محوطه مسجد را ندادند و تنها حجاجی که از قبل حضور داشتند، توانستند تعویض پرده را ببینند.

این تعویض توسط گروه‌های مختلف در ساعات طولانی انجام می‌شود و طی آن ابتدا پرده‌‌ای به رنگ سیاه با نوارهای طلایی منقش به آیات کلام الله مجید از پشت‌بام بر روی کعبه انداخته می‌شود و پس از آن عملیات دوخت و محکم‌سازی آن روی خانه خدا صورت می‌گیرد.

سعودی‌ها پس از تعویض پرده کعبه، بخشی از پرده قبلی را به عنوان هدیه به مسئولان کشورهای مختلف می‌دهند و بخشی را در موزه پرده کعبه می‌گذارند.

در حج امسال بیش از 2 میلیون و 300 هزار زائر از کشورهای مختلف حضور داشتند. 87 هزار و 541 زائر ایرانی نیز در حج تمتع امسال حضور داشتند و پس از انجام اعمال و مناسک خود طبق زمان‌بندی مشخص شده به کشور برگشتند. عملیات بازگشت کامل حجاج ایرانی روز دوم مرداد با انجام آخرین پرواز از مدینه به تهران پایان خواهد یافت.