به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا فارسی انگیزه را نیرو و عاملی خواند که افراد را به سمت کاری هدای می کند و میزان آن در افراد مختلف با توجه به ویژگی های شخصیتی متفاوت است.

مدیر گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که عوامل انگیزشی به درونی و بیرونی تقسیم می شود و هر کدام دارای جهت و شدت متفاوتی است، خاطر نشان کرد: برخی از افراد به وسیله انگیزه های بیرونی مانند پول، شهرت، پاداش و… برانگیخته می شوند و در برخی دیگر انگیزه های درونی مثل لذت بردن از ورزش، خوشحال کردن طرفداران غالب تر است و این گونه افراد توجه چندانی به مسائل مالی و انگیزه های بیرونی ندارند.

وی گروهی دیگر از افراد را کسانی دانست که هیچ گونه انگیزه ای ندارند و عوامل بیرونی و یا درونی بر آنها تاثیرگذار نیست و نمی تواند عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد و فاقد هر گونه انگیزه ای برای پیشرفت هستند.

فارسی با اشاره به این که انگیزه های ورزشکاران اعم از بیرونی و یا درونی به آسانی قابل شناسایی نیست و باید رفتار وی به درستی و به طور دقیق تحلیل شده تا انگیزه های وی قابل فهم شود، افزود: ورزشکاری که با دو میلیارد تومان قرارداد می بندد نشان می دهد که شدیدا به انگیزه های بیرونی اتکا دارد و هنگامی که این مبلغ را می گیرد در واقع دیگر انگیزه ای برای پیشرفت ندارد و بستن همین قرارداد موجب از بین رفتن انگیزه و میل به پیشرفت در ورزشکاران می شود.

عضو کمیته روانشناسی آکادمی ملی المپیک با تاکید بر این که مدیران باید نیازهای مالی ورزشکاری که صبح تا شب در اردوست و از این راه امرار معاش می کند را در حد توان خود برآورده کنند تا با فراغ بال به فکر تمرین و مسابقه باشد، تصریح کرد: شارژ مالی بازیکنان به مقدار بسیار کم و یا بسیار زیاد قطعا مشکل ساز می شود و موجب بی انگیزگی بازیکنان خواهد شد.

وی ادامه داد: مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته در ورزش دنیا لازم است به ورزشکاران به مرور پول تخصیص دهیم و همین امر باعث می شود بینش افراد به مرور بالا رفته و به سمت داشتن انگیزه های درونی سوق داده شوند.

فارسی با تاکید بر این که مربیانی خوشبخت هستند که بازیکنانی با انگیزه های درونی در اختیار داشته باشند به مدیران و مربیان توصیه کرد: اگر بازیکن بی انگیزه در تیم شان وجود دارد در ابتدا آنها را به وسیله انگیزه های بیرونی برانگیخته کنند و سپس به سمت داشتن انگیزه های درونی سوق دهند.

عضو کمیته روانشناسی فدراسیون فوتبال تضمین پیشرفت بازیکنان با انگیزه های درونی را بسیار بیشتر از بازیکنان با انگیزه های بیرونی دانست و خاطر نشان کرد: هر چقدر ورزشکاران با انگیزه های بیرونی تشویق و بر انگیخته شوند و به آن اهمیت دهند بدون آن هرگز نمی توانند انگیزه خود را حفظ کنند و با علاقه در تمرین و مسابقه حاضر شوند.

وی به ورزشکاران توصیه کرد: کلیه کنترل انگیزه های خود را به دست عوامل بیرونی ندهند و آن را در دست خود نگه دارند. زیرا اگر بیش از اندازه به دنبال پول باشند، کلید موفقیت خود را به دست دیگران داده اند و در صورتی که دیگران نتوانند یا نخواهند خواسته های مالی آنها را برآورده کند. انگیزه خود را به طور کامل از دست خواهند داد.