پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهران کریمی- این ویدئوی کوتاه خیلی از واقعیت‌های جامعه‌ی ما را عیان می‌کند. علیرضا جهانبخش در 1 دقیقه تفاوت یک روز کاری فوتبالیست‌ها در ایران و غرب را مقایسه می‌کند. که چطور در ایران نهایت کار فوتبالیست حرفه‌ای حضور محدود در تمرین تیم است و در اروپا بازیکن از ۹ صبح تا بعدازظهر به صورت ثابت و مستمر در اختیار باشگاه است. سرمایه‌داری مقلدِ فاسدی که صفایی فراهانی در فوتبال مملکت پایه‌گذاری کرد و در طول این سال‌ها هم ادامه پیدا کرد به نام حرفه‌ای‌گری دریافت رقم‌های نجومی، مانور اشرافیت و غرب‌زدگی و شکل‌گیری شبکه‌ی فاسد ثروت و شهرت را نهادینه کرده است.

بله غربی‌ها نقاط قوتی هم در روحیه و رفتارهایشان دارند از جمله همین جدیت در کارها. غربی‌ها اگر پول میلیاردی به بازیکن می‌دهند به شدت هم از او کار می‌کِشند و چندبرابر پولی که داده‌اند تولید ثروت و اعتبار برای باشگاه می‌کنند. در ایران ما اما به لطف انواع و اقسام رانت‌های نفتی و گردش مالی کلانِ بی‌حساب و کتاب، سرمایه‌داری‌ای فاسد شکل گرفته که در آن بازیکن‌سالاری حاکم است. بازیکنان به اسم حرفه‌گری خارج از عرف جامعه پولِ میلیاردی می‌گیرند، حداقلی کار می‌کنند، فرار مالیاتی دارند و به لطف سیستم رسانه‌ای مبتذل‌مان تبدیل به چهره‌های محبوب و مرجع اجتماعی می‌شوند. واقعیت این است که بقیه‌ی مسائل فرهنگی و... مرتبط با فوتبال مملکت در حاشیه‌ی این چرخه‌ی معیوبِ ضدعدالت و فسادزا شکل گرفته و هرگونه تلاشی برای اصلاح فضای فرهنگی بدون درمان کردن ریشه‌ای و ساختاری این رویه‌های فاسد چندان ثمربخش نخواهد بود.

اما چند سوال مهم: 

جریان انقلابی و حزب‌اللهی‌های ما اساسا چقدر به اینگونه مباحث ورود تخصصی دارند؟ به فرض که فردا روزی قدرتِ سیاست‌گذاری، مدیریت و اجرا در کلان‌ترین سطح در اختیار جریان انقلابی قرار بگیرد با این حوزه‌ها چه خواهیم کرد؟ آیا طرح و برنامه‌ی جایگزین برای اصلاحات عمیق و ساختاری داریم؟ آیا نیروهایی که بتوانند به صورت عمیق در مسائل تخصصی مملکت‌داری ورود کرده و با رویکرد انقلابی به جامعه‌سازی اسلامی بپردازند تولید کرده‌ایم؟ اساسا چهره‌های مطرح و مرجع انقلابی چقدر نگاه‌شان به جامعه معطوف به فهم و اصلاح چنین حوزه‌هایی است؟ آیا حتی در حد درک صورت مسئله، جریان انقلابی به این مسائل «حساس» شده است؟

از این دست سوالات نه فقط برای فوتبال که برای بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز پیش‌روی ماست.

 

 

حجم ویدیو: ۴.۷۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۰۳