پیوستن سرور جباروف به استقلال در روزهایی که روزبه چشمی هم بار دیگر به لیست استقلال برگشته و خبر از اضافه شدن آندرانیک تیموریان به این تیم بر سر زبان هاست سبب شده تا موضوع خط هافبک استقلال به سوژه داغ این روزهای این تیم تبدیل شود. برخی با این نوع یارگیری موافق و برخی مخالف هستند.

 

*استقلال به یک جباروف نیاز داشت

مجید نامجو مطلق، در گفت و گو با مشرق، در این باره که خرید جباروف از سوی علیرضا منصوریان چه دلیلی می تواند داشته باشد اظهار داشت:« از جمله مشکلاتی که در نیم فصل اول در تیم استقلال کاملا مشهود بود نداشتن یک پلی میکر در میانه زمین بود. با این مقدمه می توان گفت که پیوستن جباروف به این تیم می تواند این کمبود را تا حد زیادی در استقلال برطرف کند. این بازیکن در میانه زمین نقش یک پلی میکر را بازی می کند. نقشی که جباروف بازی می کند با روزبه چشمی و اگر آندو بیاید کاملا متفاوت است. قبول دارم که در نیم فصل دوم فعلا، عمده خرید استقلال هافبک وسط بوده ولی معتقدم که نبود یک بازیکن طراح، یکی مانند مجتبی جباری در این تیم احساس می شد. جباروف در تیم ملی کشورش هم نقش هافبک بازیساز را به خوبی انجام می داد. استقلال به چنین بازیکنی نیاز داشت. همان کاری که از بختیار رحمانی انتظار می رفت ولی برآورده نشد».

*با چشمی خلوتی مقابل خط دفاع برطرف می شود

وی درباره خط هافبک استقلال ادامه داد:« در بحث هافبک دفاعی استقلال در نیم فصل اول تنها یک امید ابراهیمی را داشت که در آن منطقه و جلوی خط دفاعی بازی می کرد. او در آن پست تنها بود و به تنهایی نمی توانست تمام منطقه را پوشش بدهد و به این دلیل همیشه جلوی خط دفاعی استقلال خالی و خلوت بود و نفری که در آن محدوده در جدال با هافبک های حریف کمک ابراهیمی باشد وجود نداشت. آمدن روزبه چشمی هم حتما می تواند به این موضوع کمک کند تا ابراهیمی راحت تر شود. البته اگر ابراهیمی در نیم فصل دوم در استقلال بماند چون حرف از جدایی اش از استقلال به گوش می رسد».

 
 
 

*امیدوارم آندویی بیاید که مثل آندو باشد

پیشکسوت استقلال درباره جذب احتمالی تیموریان گفت:« من واقعا فوتبال آندو را دوست داشتم. او کاپیتان تیم ملی هم بود اما در این دو سال اخیر نه آنچنان فوتبال بازی کرده و نه کیفیت بالایی به نمایش گذاشته است و با توجه به همین اصل هم با اینکه کی روش علاقه زیادی به آندو داشت ولی حتی در این یکی دوسال از ترکیب تیم ملی هم دور مانده است. امیدوارم اگر آمدن او قطعی شد این بازیکن هم بتواند نیاز استقلال را برآورده کند و همان بازیکن همیشگی و آندویی باشد که از او سراغ داشتیم».

*منصوریان به هدف زد

نامجو مطلق اشاره ای هم به دیدگاه منصوریان در فصل نقل و انتقالات داشت و خاطر نشان کرد: « فکر می کنم منصوریان به خوبی به ضعف های استقلال پی برده است. شاید برخلاف نظر خیلی ها که تصور می کنند استقلال در خط هافبک ترافیک بازیکن ایجاد کرده ولی من معتقدم که بازیکنی مانند جباروف اگر همان کسی باشد که ما در تیم ملی یا تیم های باشگاهی دیده ایم بتواند به استقلال کمک کند و منصوریان از این نظر به هدف زده است».

*استقلال تمام کننده هم می خواهد

وی در ارتباط با اینکه با وجود رضایی، قربانی، برزای و انصاری آیا استقلال به فوروارد هم نیاز دارد یا نه گفت:« صددرصد استقلال به یک فوروارد تمام کننده هم نیاز دارد. ما در نیم فصل اول هم دیدیم که خط حمله استقلال نیاز به ترمیم دارد. در واقع ابتدا تیم یک پلی میکر کم داشت تا کنار امید ابراهیمی بتواند بار دفاعی استقلال را کم کند و در مقابل، تیم را هم به جلو برده و بار هجومی را افزایش دهد. در این شرایط نیاز به یک تمام کننده مانند شهباززاده احساس می شود که قطعا اگر او هم بیاید دیگر استقلال از نظر نفرات کامل کامل می شود».

 
 
 

*استقلال دفاع دارد اما دفاع تیمی نمی کند

این کارشناس فوتبال در این باره که چرا استقلال در خط دفاعی بارها لطمه خورد به مشرق توضیح داد:« عمده مشکل استقلال در نیم فصل اول دفاع تیمی بود. دفاع تیمی با عملکرد تک تک نفراتی که در خط دفاع هستند کاملا متفاوت است. فکر می کنم عمده دلیلش هم عدم تمرکز لازم بود. مانند اتفاقی که مقابل تراکتورسازی افتاد. دوم اینکه این تیم در دفاع تیمی مشکل داشت و امید ابراهیمی همیشه به تنهایی جلوی خط دفاعی بازی می کرد و نمی توانست منطقه جلوی خط دفاع را پوشش بدهد. در واقع بیشتر از اینکه خط دفاعی استقلال مشکل داشته باشد، دفاع تیمی این تیم ایراد داشت وگرنه در بررسی نفر به نفر، استقلال بازیکنان بسیار خوبی در خط دفاع داشت ولی این تیم هیچ زمان در حالت دفاعی آن تحرک ایده آل را به نمایش نمی گذاشت به این دلیل که خوب دفاع تیمی را رعایت نمی کرد و این مسأله باعث می شد که عدم هماهنگی خط دفاع هم با این موضوع به چشم بیاید».

*جوان شدن استقلال برای آسیا کافی نیست

نامجو مطلق درباره احتمال حضور استقلال در دیدار پلی آف آسیا با جوانان این تیم تأکید کرد:« اگر جوانانی که امروز در استقلال بازی می کنند بتوانند در این تیم جابیفتند می توانند کیفیت خوبی را به نمایش بگذارند. فوتبال به جوانان نیاز دارد و آمدن جوانان با استعداد و نه هر کسی، کسانی که استعداد و توانایی داشته باشند می تواند به فوتبال ما کمک کند. منصوریان هم از زمانی که به این جوانان اعتماد کرد تیمش نتایج خوبی گرفته است. ولی قطعا در بازی های بزرگ مانند حضور در لیگ قهرمانان آسیا تجربه هم می تواند به استقلال کمک کند. شاید دعوت از آندو و شهباززاده هم در همین راستا باشد. ولی باید دید که آیا این نفرات می توانند آن بار سنگین بازی های استقلال را به دوش بکشند یا نه؟!».