علیرضا بیرانوند حدود یک ماه از میادین دور شد؛ خبر کوتاه بود اما برای پرسپولیسی‌ها چندان معنای کوتاه و خوبی نداشت چراکه این تیم حساب زیادی روی گلر خود در این فصل باز کرده است. گلری که در 9 هفته ابتدایی لیگ تنها 3 گل دریافت کرده و 6 کلین شیت از خود به جای گذاشته است.

به هر حال مصدومیت علیرضا بیرانوند و غیبت یکماهه گلر شماره یک پرسپولیس و تیم ملی موجب شد تا بهانه‌ای برای بررسی آمار این بازیکن جوان از شروع کارش در نفت تا حضورش در پرسپولیس در لیگ برتر داشته باشیم:

 
فصل اول تنها یک بازی

بیرانوند در فصل اول حضورش در نفت تهران گلر سوم تیمش بود و با وجود سوشا مکانی و حامد فلاح زاده به دلیل بی تجربگی و جوانی تنها در یک بازی برای نفت به میدان رفت. منصور ابراهیم‌زاده در حالی در هفته پنجم لیگ دوازدهم بیرانوند را درون قفس توری دروازه خود قرار داد که این دروازه‌بان تنها 19 سال سن داشت. نفتی‌ها در آن دیدار با نتیجه 2 بر یک مقابل پیکان شکست خوردند.

 
اختلاف سوشا و یحیی به سود بیرانوند!

در فصل سیزدهم و حضور یحیی گل‌محمدی در نفت تهران اما اوضاع برای بیرانوند کمی بهتر شد. این گلر تا هفته هفتم روی نیمکت نشست و نفت در این مدت با حضور سوشا مکانی در درون دروازه از 7 بازی 4 برد، یک مساوی و دو شکست بدست آورد. از هفته هشتم شانس به بیرانوند رو کرد و اختلاف یحیی گل محمدی با سوشا مکانی گلر یک نفتی‌ها، باعث شد تا بیرانوند خود را در ترکیب اصلی تیم یحیی ببیند و در 23 بازی باقی مانده به حفاظت از دروازه زردپوشان بپردازد. در این 23 بازی بیرانوند 14 گل دریافت کرد و این درحالی بود که سوشا در 7 بازی ابتدایی لیگ 9 گل دریافت کرده بود!

 
  
 
 
منصوریان هم به بیرانوند اعتماد کرد

به گزارش مشرق، درخشش بیرانوند در لیگ سیزدهم باعث شد تا این گلر حتی با وجود رفتن یحیی گل‌محمدی و حضور علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی در این تیم به عنوان دروازه‌بان اول نفت در لیگ چهاردهم ایفای نقش کند.

در این فصل بیرانوند تنها در 4 بازی (مقابل پدیده، صبا، استقلال خوزستان و گسترش فولاد) از 30 بازی ممکن درون دروازه نفت حضور نداشت که در این دیدارها نفتی‌ها به 3 برد و یک تساوی دست یافتند و 3 گل هم دریافت کردند.

بیرانوند در این فصل در 26 بازی 25 گل دریافت کرد و میانگین 0.96 گل خورده در هر بازی را ثبت کرد تا در رقابت تنگاتنگ نفت با سپاهان و تراکتورسازی برای کسب عنوان قهرمانی نقشی بسزا داشته باشد. رقابتی که در پایان با سومی شاگردان منصوریان به پایان رسید.

 

 
هوای استقلال و پرسپولیس کار دست بیرانوند داد

روند صعودی دروازه‌بان نفت ادامه داشت و درخشش این گلر در فصل گذشته باعث شد تا منصوریان که در لیگ پانزدهم برای دومین سال متوالی هدایت نفت را برعهده داشت بازهم بیرانوند را به عنوان دروازه‌بان یک تیمش برگزیند. البته بیرانوند پیش از آغاز فصل تقریبا با مظلومی برای استقلالی شدن به توافق کامل رسید اما نتوانست رضایت نفت و منصوریان را جلب کند.

 
در نیم فصل و با مشکلات و محرومیت سوشا مکانی، مذاکره پرسپولیس و بیرانوند جدی شد و گلر جوان نفت با تغییری 180 درجه ای عشق پرسپولیس شد و تا مرز سرخپوش شدن هم پیش رفت، اما باز هم نفت و منصوریان مخالفت کردند و دلخوری دو طرف موجب نیمکت نشینی بیرانوند شد. دروازه بان لرستانی نفت 19 هفته از 30 هفته لیگ را درون دروازه ایستاد و 12 گل دریافت کرد. این آمار در حالی ثبت شد که شیخ ویسی در 11 بازی دیگر 9 گل خورد.
 
به واقع بیرانوند در فصل پانزدهم در 19 بازی که درون قفس توری نفت قرار داشت میانگین 0.62 گل خورده در هر بازی را به نام خود ثبت کرد.
 
  
 

 

سرانجام خون بیرانوند سرخ شد!

 

به گزارش مشرق، پایان فصل با حضور علیرضا بیرانوند در پرسپولیس همراه بود. تیمی که سال‌ها در درون دروازه گلر قابل اعتمادی را ندیده بود.

بیرانوند که پیش از شروع فصل هم معلوم بود گلر یک تیم برانکو خواهد بود از ابتدا به میدان رفت و تا امروز در 9 بازی 3 گل دریافت کرده و با 6 کلین شیت از این حیث تا اینجای کار رکورددار است. البته بسیاری دفاع مستحکم پرسپولیس را در ثبت این رکورد بیشتر از بیرانوند دخیل می‌دانند اما به هر حال بیرانوند با عملکردش در تیم ملی هم ثابت کرده هر روز که می‌گذرد با بیشتر شدن تجربه‌اش بازی‌های بهتری هم به نمایش می‌گذارد.

به گزارش مشرق، مصدومیت بیرانوند پس از دیدار با استقلال خوزستان و نبود او در دیدار این تیم در هفته دهم لیگ برتر مقابل صنعت نفت آبادان به یک نگرانی برای برانکو (و شاید کی روش) تبدیل شده چرا که آنها خاطره خوشی از نبود بیرانوند در این فصل ندارند و طبیعی است کمی نگران باشند.

 

پرسپولیس امسال تنها در یک دیدار آن هم در جام حذفی رادووشویچ را درون دروازه خود دیده که در آن دیدار هم پرسپولیس مقابل قشقایی شیراز دو گل خورد و با شکست در ضربات پنالتی در مرحله یک سی و دوم از جام حذفی کنار رفت.
 
البته تعطیلی یکماهه لیگ برتر و برگزاری مسابقات جام حذفی به نفع سرخپوشان شده و هواداران این تیم می توانند امیدوار به بازگشت دوباره گلر شماره یک خود در هفته یازدهم مقابل پیکان باشند.
 
جدول عملکرد بیرانوند در لیگ برتر و عملکرد نفت در بازی‌هایی که بیرانوند را نداشته و مقایسه میانگین گل خورده در دو جدول نشان دهنده تاثیر بالای بیرانوند است: