به گزارش پارس به نقل از آنا روز‌های پایانی خرداد ماه، زمانی است که خانواده‌ها در حال پیگیری بزرگترین دغدغه این روزهای خود یعنی ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس هستند و البته عده‌ای مدارس غیر‌دولتی را به عنوان مقصد نهایی تحصیل فرزندان خود انتخاب می‌کنند، اگر چه تحصیل در این مدارس به دلیل دریافت هزینه‌های بالا مخالفان سر سختی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، خردادماه رو به پایان است و به‌تبع آن تب‌وتاب امتحانات رو به خاموشی است اما تازه در این زمان است که دغدغه اصلی خانواده‌ها برای یافتن یک مدرسه مناسب برای فرزندانشان آغاز می‌شود.
سال‌هاست که تحصیل در مدارس نمونه کشوری به دل‌نگرانی جدی برای خانواده‌ها تبدیل‌ شده است تا جایی که برخی از آن‌ها حاضرند برای تحصیل فرزندانشان در مدارس پیشرفته از خرج خوراک خود بزنند.
مدارس غیردولتی از اقبال زیادی برخوردار هستند و اکثر خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا به هر نحو ممکن فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام کنند.
هفته پایانی خردادماه در اکثر این مدارس، آزمون ورودی برای ثبت‌نام از دانش‌آموزان برگزار می‌شود تا از بین دانش‌آموزان ممتاز عده‌ای دست‌چین شوند.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از خانواده‌هایی که نسبت به ثبت نام دانش‌آموزان خود در مدارس غیردولتی اقدام کرده بودند، مدارس غیر دولتی عموما اطلاعاتی از وضعیت درسی دانش‌آموز را جویا می‌شوند و در اکثر موارد مدرسه‌های غیر دولتی نام آشنا تنها دانش‌آموزانی را در مدرسه خود ثبت نام می‌کنند که دارای معدل ممتاز باشند.
خانم «ش»، یکی از مادرانی است که به قصد ثبت نام فرزندش در یکی از مدارس غیر‌انتفاعی شعبه دار مراجعه کرده بود، او در این باره می‌گوید: «دخترم در آزمون ورودی شرکت کرده است و خوشبختانه پذیرفته شده اما مرحله مصاحبه حضوری هنوز اجرا نشده است. مسئولان مدرسه اعلام کرده‌اند اگر فرزندم در مصاحبه حضوری امتیاز لازم را را کسب کند طی جلسه‌ای از ما دعوت می‌شود تا در خصوص مسایل مالی صحبت کنیم.»

محمدرضا «آ» یکی دیگر از افرادی است که فرزند خود را از سال اول ابتدایی در مدارس غیر دولتی ثبت‌نام کرده است. او تحصیلات دکتری دارد و در خصوص علت ثبت نام فرزندش در مدارس غیر دولتی از ابتدا تا امروز می‌گوید: «من معتقدم در مدرسه غیر انتفاعی به صورت ویژه به پسرم رسیدگی می‌شود. مسئولان مدرسه هر ماه وضعیت درسی او را به من گزارش می‌دهند و اگر در درسی دچار مشکل شود با همراهی مشاور تلاش می‌کنیم تا مشکل او بر طرف شود.»
او ادامه می‌دهد:« تحصیل امر مهمی در زندگی هر فرد محسوب می‌شود به همین علت من معتقدم حتی به بهای پرداخت هزینه زیاد باز هم باید فرزندم در مدارس با کیفیت تحصیل کند.»
اما عده‌ای معتقدند هزینه‌های دریافتی از سوی مدارس غیرانتفاعی بسیار نا‌متعارف است. در حالی که بسیاری از این هزینه‌ها ضرورتی ندارد. کارشناسان آموزشی در این باره مدعی‌اند خانواده‌ها بدون توجه به استعداد فرزندشان اقدام به تجویز فوق برنامه‌های متعدد می‌کنند. گاه در فوق برنامه‌ها محتوای آموزشی زودتر از موعد به دانش‌آموز ارائه می‌شود که این خستگی ذهنی و دل‌زدگی را ایجاد می‌‌کند.
اما مساله اصلی از دید خانواده‌ها در خصوص مدارس غیر دولتی شهریه‌های نامتعارفی است که توسط برخی از مدارس از والدین دانش آموزان دریافت می‌شود.
مادر یکی از دانش آموزانی که قصد دارد فرزند خود را برای سال تحصیلی جدید در یکی از همین مدارس غیر انتفاعی ثبت نام کند می‌گوید: «وقتی برای دریافت اطلاعات ثبت نام به مدرسه مراحعه کردم و میزان شهریه را جویا شدم؛ مسئولان مدرسه به من گفتند تا زمان قطعی نشدن ثبت‌نام فرزندم نمی‌توانند اطلاعاتی در خصوص میزان شهریه به من بدهند و وقتی من با اصرار میزان حداقلی آن را جویا شدم گفتند با توجه به اینکه مدرسه ما در بین مدارس غیر انتفاعی یک مدرسه نام آشناست پس شما کف شهریه را از 8 میلیون تومان حساب کنید».
بیان این اظهارات از سوی مادر این دانش‌آموز در حالی مطرح می‌شود که پیشتر علی زرافشان معاون متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش به خبرنگار آنا گفته بود: «مدارس غیر دولتی موظف‌اند میزان شهریه دریافتی خود را به صورت بنر در دفتر ثبت نام قرار دهند. همین طور شهریه مدارس غیر دولتی باید بر اساس الگوی مصوب شهریه دریافت شود.»
مدارس غیردولتی فوق‌برنامه‌های خود را به تایید شورای نظارت استان‌ها برسانند
از سوی دیگر مرضیه گُرد در خصوص نظارت بر مدارس غیردولتی در بحث شهریه‌ها می‌گوید: «الگوی شهریه در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی تصویب شده و به مدارس اعلام شده است. طبق این الگو فضا،‌ معلم، سطح تحصیلات و کیفیت آموزشی و پرورشی جزو پارامترهای تعیین شهریه هستند.»
وی می‌افزود: «موسسان مدارس غیردولتی باید جزییات برنامه‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه خود را متناسب با الگوی شهریه در نرم افزاری که امسال طراحی شده قرار دهند که این برنامه‌ها باید به تایید شورای نظارت استان‌ها برسد و با تایید شورای تعیین شهریه مناطق و ادارات کل، نرخ شهریه به مدارس ابلاغ می‌شود.»
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفته بود: «امسال افزایش 20 درصدی شهریه را نداریم، بلکه نرخ افزایش شهریه در شهر تهران حداقل 2.5 و حداکثر 17.5 درصد است و مواردی همچون هزینه ناهار و سرویس و اردو نباید جزو آیتم شهریه مدارس محسوب شود و مدارس به هنگام ثبت نام هیچگونه مبلغی به جز شهریه مصوب ابلاغی نباید دریافت کنند.»
وی توضیح داده که تمام مدارسی که شهریه بالا دریافت کرده بودند باید شهریه سال گذشته را مبنا قرار دهند و اجازه دارند، تنها 2.5 درصد شهریه خود را در سال تحصیلی جدید افزایش دهند.
گرد همچنین این اطمینان خاطر را به خانواده‌ها داده بود که امسال در بحث اخذ وجوه اضافه بر شهریه به صورت جدی با مدارس غیردولتی برخورد خواهد شد.