به گزارش پارس به نقل از  ایرنا، مصطفی هاشمی طبا روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی افزود: بامن صحبت هایی برای حضوردر وزارت ورزش به عنوان وزیرشده بود،اما معتقدم نیروهای جوان باید جایگزین نیروهای پیشکسوت شوند. من در سن 32 سالگی وزیرصنایع شدم وبه همین دلیل هم یقین دارم نیروهای جوان می توانندبه خوبی در خدمت کشور باشند.البته نیروهای جوان باید از افراد باتجربه هم استفاده کنند.

وی در واکنش به این صحبت مجری برنامه که گفت البته آقای گودرزی (وزیر فعلی ورزش و جوانان) چندان جوان هم نیستند، اظهار داشت:حرف من باعث تصمیم گیری افراد نمی شود و من فقط نظرم را بیان می کنم و دوستان در تصمیم گیری مختار هستند. ضمن اینکه در شرایط فعلی باید تصمیماتی قاطع گرفته شود و این درشرایطی است که وقتی سن افزایش پیدا می کند این قاطعیت کاهش پیدا می کند.

رییس سازمان تربیت بدنی در دوران سازندگی در بخش دیگری از سخنانش گفت:در حال حاضر تاثیر گذاری من روی امور مربوط به ورزش بیشتر از طریق مطبوعات است و گاهی هم مشورت هایی به صورت خصوصی به برخی از دوستان می دهم. در مورد آقای گودرزی هم در هر موردی که ایشان بخواهند درخدمت شان هستم ولی اینطور نیست که به صورت یک نیروی تمام وقت در وزارتخانه حضور داشته باشم.

هاشمی طبا در مورد برنامه های عملیاتی وزرات ورزش هم گفت: راستش من در وزارت ورزش برنامه ای نمی بینم که درحال اجرا باشد.زمانی که مادرسازمان تربیت بدنی بودیم برنامه های خودمان را به صورت دقیق مشخص کردیم و بر مبنای آن پیش رفتیم.فکر می کنم الان هم باید برنامه ها مشخص باشد و آن ها را پیگیری کرد.

وی ادامه داد:یکی از برنامه های ما مستقل شدن فدراسیون ها از دولت بود که متاسفانه می بینم آن هم امروز عملی نیست. من نمی گویم وزارت ورزش هیچ برنامه ای ندارد اما برای انجام یک کار مشخص بایدهم برنامه ریزی وجود داشته باشد و هم ابزار لازم برای رسیدن به اهداف مد نظر در اختیار باشد تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.

هاشمی طبادرمورد تلفیق سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی گفت:من از ابتدا بااین موضوع موافق نبودم چون فکر می کنم جوانان موضوعات خاص خودشان را دارند و ورزش هم مسائل مربوط به خود را دارد. هیچ کس الان نمی داندکه ورزش وجوانان دروزارتخانه در عرض یکدیگر هستندیادر طول هم هستند؟ وزارت ورزش چه اقدامی برای تسهیل امور جوانان می تواند انجام دهد؟

هاشمی طبا در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، گفت:هر دو باشگاه مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند و به همین دلیل برای واگذاری آن مشکلات زیادی وجود دارد. به نظرم هر کسی که این دو باشگاه را خریداری کند با مشکلات بعدی مواجه خواهد شد. این دو باشگاه ابتدا باید با مراجع دولتی از جمله وزارت اقتصاد و دارایی تسویه حساب مالی داشته باشند و فکرمی کنم به دلیل بدهی های بالقوه ای که دارند، وزارت اقتصاد و دارایی مجاب می شود که نتواند تسویه حساب مالی این دو باشگاه را صادر کند.

وی با بیان اینکه حل این مشکل نیاز به ماده واحده مجلس دارد، افزود: راه حل این است که این دو باشگاه منحل شود و دو باشگاه با همین نام تاسیس شود و در ادامه از مردم پذیره نویسی شود تا دو باشگاه مردمی پیش بیاد.

هاشمی طبا اضافه کرد: اگر قرار است در کشور ما محدودیت سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، در مورد این دو باشگاه هم نباید شاهد محدودیت سرمایه گذاری باشیم و باید اجازه دهیم هر کس، هر مقدار که تمایل داشت سهام این دو باشگاه را خریداری کند. به نظرم در این مورد دوستان یک مقدار گیج هستند، نمی دانند باید چه کار کنند و در این موارد فاقد تجربه برای تصمیم گیری هستند و می ترسند هر تصمیمی که بگیرند مورد انتقاد قرار بگیرد!

وی در پاسخ به این سوال که چرا در زمان هشت ساله مسولیتش در ورزش این کار را انجام نداده است، اظهار داشت:در آن زمان باشگاه پیروزی در اختیار سازمان تربیت بدنی نبود. بحث واگذاری باشگاه استقلال هم مطرح نبود. البته ما (سازمان تربیت بدنی) هیچ پولی به این دو باشگاه پرداخت نمی کردیم و خودشان به صورت خودکفا کارشان را پیش می بردند.

هاشمی طبا در مورد نقطه ضعف اصلی این روزهای ورزش کشور هم گفت:مهم ترین مشکل ورزش کشور در آموزشگاه هاست. مفهوم ورزش و تربیت بدنی عبارت است از ابزاری برای تربیت انسان ها! متاسفانه این مفهوم مغفول باقی مانده است. ما که به تزکیه معتقدیم در این سال ها هیچ وقت به دنبال روش تربیتی نبوده ایم. مهم ترین و شاید منحصرترین عامل ملکه کردن تربیت در انسان ها، ورزش های قاعده مندی است که انسان باید انجام دهد.

وی افزود: در دنیا یک سوم ساعات تحصیل به ورزش و تربیت بدنی اختصاص دارد این در شرایطی است که در کشور ما به این شکل نیست و همه چیز به شکل ناقص انجام می شود و متاسفانه معلم های ورزش، نمی توانند در امور تربیتی هم کارآیی لازم را داشته باشند. به همین دلیل فکر می کنم نیاز به یک تحول در آموزش پرورش وجود دارد.

وی اضافه کرد:اولاً معلم های ورزش، معلم های تربیتی هم باشند، ثانیاً امکانات لازم برای ورزش دانش آموزان در مدارش مهیا باشد و در آخرهم، ساعات لازم برای ورزش و تربیت بدنی در برنامه درسی بچه ها گنجانده شود.

وی در مورد تفاوت نظام فعلی ورزش کشور با دوران مدیریت خود نیز گفت:نظام ورزش کشور در شاخصه های اصلی تفاوتی نکرده، در زمان من روسای فدراسیون ها و برکناری آن ها از طریق مجمع عمومی انجام می شد اما بعداً این موضوع تغییر پیدا کرد و برکناری رییسان فدراسیون به وزیرسپرده شد. اما در کل می توانم بگویم شاکله اصلی نظام ورزش کشور در این سال ها تغییری نداشته است.

هاشمی طبا اظهار داشت:علت اینکه ما در ورزش های جمعی مشکل داریم به عدم آمادگی هایی است که باید در سنین طفولیت کسب شود. به طور مثال یک ورزشکار باید در زمینه تنفس، شرایط خوبی داشته باشد. تمریناتی که تیم ملی ایران برای بازی های جام جهانی انجام داد بازیکنان را برای انجام بازی هایی پرفشار آماده کرد اما تمرینات پرفشار و بازی های پرفشار باعث می شود فیزیولوژی بدن بهم بریزد و به همین دلیل هم در بازی سوم شاهد افت شدید بازیکنان تیم ملی بودیم.

*** وزارت ورزش در شرایط مالی خیلی بدی به سر می برد

هاشمی طبا در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در مورد تصمیمات وزارت ورزش برای تیم فوتبال و والیبال ایران هم گفت: از طریق روزنامه ها متوجه شدم که برای والیبالیست ها پاداشی در نظر گرفته شده است. طبیعی است که فیفا هم برای بازیکنان سهمی قائل می شود که ممکن است از 8 میلیون دلاری که به فدراسیون رسیده، سهمی هم برای بازیکنان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد:وزارت ورزش در شرایط مالی خیلی بدی به سر می برد و هزینه هایی که امروز در ورزش کشور وجود دارد با بودجه موجود تطبیق ندارد.

رییس سازمان تربیت بدنی دولت سازندگی و اصلاحات در مورد مساله تمدید قرارداد با کارلوس کی روش اظهار داشت:مشکل ما، ارتباط آقای کی روش و فدراسیون فوتبال است. یقین دارم اگرشخصی مثل آقای صفایی فراهانی در فدراسیون حضور داشت این ارتباط خیلی منطقی و معقول بود. الان همه قبول دارند که آقای کی روش روی فدراسیون فشار دارد. من نمی گویم هرچه آقای کی روش می گوید درست است اما اینطور به نظر می رسد که مربی تیم ملی فوتبال، فدراسیون ما را تحت تاثیر قرار داده است. ما در 3 بازی که در جام جهانی بازی قابل قبولی داشتیم اما آقای کی روش در چند بازی آخر مرحله مقدماتی حضور در جام جهانی مدیریت خوبی از خود نشان دادند و تیم را به خوبی جمع کردند.

وی افزود: من در همین تیم ملی مربیانی دیده ام که جرات نمی کردند با بازیکنان صحبت کنند. آقای کی روش در این زمینه عملکرد خوبی داشته اند اما واقعیت این است که تیم ملی ما تغییر نکرده و نسبت به گذشته تفاوتی ندارد.

وی افزود:اینکه ما تیم ملی را به عنوان یک جریان تقویت کنیم با پیش بردن مقطعی تیم ملی تفاوت دارد. ما در والیبال به صورت پایه ای کار کردیم و با استعداد یابی که در زمان آقای یزدانی خرم انجام شد، تیم های پایه تا تیم بزرگسالان تشکیل شد و همبستگی کار حفظ می شد. این اتفاقی است که باید در فوتبال هم بیفتد و برای آینده این ورزش بسیار مفید خواهد بود.

هاشمی طبا ادامه داد:به شخصه معتقدم علی رغم مدیریت خوبی که از طرف کی روش در تیم ملی وجود داشت اما حضور او در ادامه راه در تیم ملی کشور ما به صلاح نیست.

وی در مورد آینده فدراسیون فوتبال هم خاطرنشان کرد:مجمع باید در این زمینه تصمیم بگیرد و راهنمایی های وزارت ورزش هم در این زمینه می تواند راهگشا و تاثیر گذار باشد. آقای کی روش مثل آقای مصطفی دنیزلی با مدیریت، مردم، جراید و مسائل دیگری کشور ما با حقارت برخورد می کند. مثلاً ایشان الان می گوید شما مثل اروپایی ها نیستید و اروپایی ها چنین و چنان هستند و به قول معروف اروپا را بر سر ما می زند! این در شرایطی است که واقعیت چیز دیگری است و اگر یک مقدار به خودمان بیاییم می توانیم موفق تر از این عمل کنیم.به نظر من ما باید کارمان را با شعار درون زایی و برونگری ادامه دهیم.

مصطفی هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که چرا در این دولت هم موفق به حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک نشدید؟ اظهار داشت:من نامزد شدم اما متاسفانه در این زمینه اخلاقیات خیلی نزول کرده بود و از طرف کسانی که در کمیته ملی المپیک بودند تمهیدات بدی اتفاق افتاد. این افراد به ما رودست زدند و زیرپای ما را خالی کردند و کسی هم حرفی به این ها نزد.

وی افزود: حتی دفتر حقوقی رییس جمهور آئین نامه اجرایی تدوین شده از سوی این افراد را محکوم و آن را به آقای وزیر ابلاغ کرد اما آقای وزیر گفتند این موضوع به من ارتباطی ندارد و دخالت نمی کنیم. من به ایشان (گودرزی) گفتم این کار شما دخالت نیست، بلکه نامش راهنمایی است و به ایشان عرض کردم که شما به جای برخورد با خلاف های این افراد، آن ها را تایید کرده اید! من از شما چنین انتظاری نداشتم. اگر انسان حق گرایی را کنار بگذارد، هیچ ارزش وجودی دیگری ندارد.

هاشمی طبا در ادامه و در مورد جاذبه ورزش برای سیاسیون هم گفت: به نظرم در درجه اول شهرت و در درجه دوم مسافرت است که باعث علاقه سیاسیون به ورزش می شود. متاسفم که این را می گویم اما این را دیده ام که آدم ها تحقیر می شوند اما با 2-3 مسافرت خوشحال می شوند!

وی افزود:ما آدم هایی داریم که از سیاست وارد ورزش شدند و خوب کار کردند و نتایج خوبی در ورزش کسب کردند و در مقابل هم افرادی را داشتیم که وقتی وارد ورزش شدند، نه تنها عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشتند بلکه روی ورزش تاثیر منفی نیز برجای نهاده اند.

هاشمی طبا در مورد حضورش در سازمان تربیت بدنی نیز گفت:من از گذشته های دور زمینه ورزشی داشتم و اساساً آدم ورزشی بودم و از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی دوست داشتم وارد عرصه ورزش شوم. سال 65 آقای درگاهی با توجه به شناختی که از من داشتند مرا برای ریاست کمیته ملی المپیک به آقای موسوی پیشنهاد دادند. در هر صورت مجمع برگزار شد و من برای ریاست کمیته ملی المپیک رای آوردم و آقای موسوی به عنوان نخست وزیر حکم مرا صادر کردند.

وی افزود: بعد از دوره سه ساله ریاستم در کمیته ملی المپیک، رئیس مرکز توسعه صادرات شدم. آقای هاشمی علاوه بر اینکه از قبل من را می شناختند به مرکز توسعه صادرات زیاد رفت و آمد داشتند و از طرف دیگر فائزه خانم هم با ایشان در ارتباط بود. در نهایت نتیجه مذاکرات ایشان با افراد مختلف از جمله خانم فائزه هاشمی این شد که من را برای مدیریت سازمان تربیت بدنی صدا کردند و این شد که من در سال 72 وارد سازمان تربیت بدنی شدم.

وی افزود: وقتی آقای خاتمی رئیس جمهور شدند برای سازمان تربیت بدنی با افراد زیادی مذاکره کردند اما در نهایت من را انتخاب کردند. در دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی هم ایشان به من گفتند کارت را ادامه بده. اما من در پاسخ گفتم شما رئیس جمهور جدید هستید وبا توجه به اینکه حکم قبلی من برای حضور در سازمان تربیت بدنی باطل شده، به شرطی کارم را ادامه می دهم که شما حکم جدیدی برایم صادر کنید. در هر صورت نمی دانم در نهاد ریاست جمهوری چه گذشت که در نهایت تصمیم گرفتند من نباشم.

رییس سازمان تربیت بدنی دولت سازندگی و اصلاحات در پایان گفت و گوی تلویزیونی خود در مورد اسامی و کلمات زیر هم اینطور نظر داد:

حسن غفوری فرد:باران بهاری

مصطفی هاشمی طباء: فکر می کنم با مبنا کار میکنم

محسن مهرعلیزاده: از بیان معذورم

محمد علی آبادی: غیرمفید

علی سعیدلو: سیاسی تر تا ورزشی تر

محمد عباسی: بهتر از دو جانشینی قبلی خود

محمود گودرزی: ایشان می گوید من شاه سلطان حسین ام

فوتبال ایران: گسترده اما بی درخشش

والیبال ایران: کار مبنایی و روبه جلو

کشتی ایران: کشتی هم سنتی است، هم سنتی کارمی کند و گسترشی هم نخواهد داشت

ورزشی ترین رییس جمهور ایران: هیچ کدام