به گزارش پارس نیوز، 

جزیره هنگام از جزیره‌های ایران در خلیج فارس است که با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیرهٔ قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است. جزیره هنگام در ۲ کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم واقع شده است، که ۹ کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض دارد. این جزیره ۶/۳۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه‌های جنوبی جزیره قشم واقع شده‌است. جزیره هنگام از نظر تقسیمات سیاسی استان هرمزگان جزو شهرستان قشم و به‌ عنوان یکی از دهستان‌های این شهرستان به مرکزیت روستای ماشی (هنگام جدید) به شمار می‌رود. فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام، که بیشتر اهالی از دیرباز به آن مشغول بوده‌اند، ماهیگیری بوده‌است و کار اکثر مردم صیادی؛ و همه اهالی با هم فامیل و خویشاوند هستند. هم اکنون فروش صدف و پذیرایی از گردشگران نیز از جمله فعالیت‌های مردم محلی است. پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو از جمله فعالیتهای آبزی پروری جزیره هنگام است.

 ماهیگیر از" کوسه ماهی" بزرگی که از دریا صید کرده خوشحال است.

صیادان جزیره هنگام

 صید بی‌رویه ماهی «آنچویی» زندگی دلفین‌های بومی جزیره هنگام را تهدید می‌کند. ماهی آنچویی همان ماهی مَتوتا در زبان محلی و غذای اصلی دلفین‌ها است. این ماهی ریز که جزو ساردین ماهیان است در آشپزی کاربرد زیادی دارد و در تهیه انواع غذا و سس استفاده می‌شود.

 ماهی "متو" نسبت به دیگر نوع ماهی‌ها در جزیره هنگام صید می‌شود. اسم این ماهی ظاهرا از فعل ” مت مت کردنگ ” گرفته شده است که در لهجه‌های جنوبی به معنای جهش و پرش کوتاه است.

  ماهی "متو" در سواحل مدیترانه هم به دست می‌آید و در شمار غذاهای نغز و گران قیمت محسوب می‌شود. مصرف آن به شکل نمک سود در آب است و به واسطه شوری و بوی تندی که دارد به مقدار کم در سس ماهی یا روی سالاد یا پیتزا و مانند این‌ها به کار می‌رود.

  "متو" نام ماهی ریزی است که فقط اندکی از چوب کبریت بزرگ‌تر بوده و در جزیره هنگام بسیار فراوان صید می‌شود.

صیادان در حال جا به جایی صید‌های خود از قایق به ماشین هستند تا به سمت بازار فروش حرکت کنند.

 صیادان جزیره قبل طلوع آفتاب خودشان را برای زدن به دل دریا و ماهیگیری آماده می‌کنند.

 روستای قدیم هنگام که نسبت به ۲ روستای دیگر کم‌جمعیت‌تر است، در فاصله ۴ کیلومتری از آن قرار دارد و اکثر خانه‌هایش خالی از سکنه است و شغل اصلی اهالی روستای قدیم هنگام، ماهی‌گیری که به صورت ویژه صید کوسه است.

 صیادان در سواحل جزیره هنگام پس از اتمام ماهیگیری مشغول جمع کردن تور ماهیگیری خودشان هستند.

 اسکله جزیره هنگام که ماهیگیران قایق‌هایشان را پس از اتمام صیادی در این محل قرار می‌دهند.

 کار اکثر مردم جزیره هنگام صیادی است؛ و همه اهالی با هم فامیل و خویشاوند هستند.

 مرد صیادی که بیش از ۸ ساعت ماندن در دریا، کلکسیونی از ماهی‌های مختلف را صید کرده است.

 انگلیسی‌ها در زمان حکومت قاجار، با ساختن خانه‌ها و تاسیساتی نظیر انبار ذغال، تلگراف خانه و غیره در این جزیره نفوذ کردند که موقعیت مهم جغرافیایی، علت این اقدامات بوده است. آن‌ها در سال ۱۹۰۴ خط تلگرافی از جاسک به جزیره هنگام احداث کردند و به اعتقاد انگلیسی‌ها، این جزیره با داشتن سواحل عمیق و مناسب برای لنگر انداختن کشتی‌ها و داشتن چاه‌های آب، همچنین به دلیل واقع شدن در منطقه استراتژیک نظامی، دارای اهمیت بسیار بوده است.

 صیادان جزیره هنگام از تنوع ماهی‌هایی که این مکان دارد، بسیار راضی و برایشان سودمند است.