به گزارش پارس نیوز، 

محمدعلی عبدالله‌زاده با توجه به همزمانی روز جهانی مالکیت فکری (بیست و ششم آوریل) در پاسخ به این پرسش که سازمان صدا و سیما درخصوص حمایت از مالکیت فکری در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: سازمان صدا و سیما در سالهای اخیر گام­های مهمی در رابطه با مالکیت فکری برداشته که از جمله آن می‌توان به تشکیل اداره کل مالکیت فکری معاونت حقوقی برای تسریع و سازماندهی اقدامات در این حوزه اشاره کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما ادامه داد: رسانه ملی هم‌اکنون در مرحله شناسایی و مدیریت آثار فکری خود قرار دارد که شامل انواع آثار صوتی ــ تصویری، موسیقایی، اجراها، علایم و لوگوها، شخصیت­های عروسکی، انیمیشن‌ها، نام­های دامنه و... است، سازمان سعی دارد با شناسایی و مدیریت صحیح آثار نسبت به ثبت و حمایت قانونی و تجاری‌سازی این آثار اقدام کند.

وی درباره اینکه معاونت حقوقی برای نهادینه کردن حمایت و مدیریت آثار فکری چه اقداماتی انجام داده و می‌دهد، گفت: برای دستیابی به این هدف اقدام به اصلاح، تکمیل آیین‌نامه‌ها، تهیه دستورالعمل­ها و آیین‌نامه‌های جدید نموده‌ایم.

عبدالله‌زاده افزود: علاوه بر این, با همکاری بخش­های مختلف سازمان از جمله شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی، استانی،  آرشیو و سایر بخش‌ها، اقدام به شناسایی و درصورت لزوم ثبت آثار فکری سازمان، انتقال اموالی چون نام­های دامنه یا شخصیت‌های عروسکی به نام سازمان و در مرحله بعد اصلاح و بروزرسانی قراردادهای خرید و فروش و انتقال و واگذاری نموده‌ایم.

وی در جواب این سؤال که آیا معاونت حقوقی برنامه‌ای برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به عموم در نظر دارد، افزود: یکی از برنامه‌های مهم این معاونت افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی در داخل سازمان و جامعه بوده است.

عبدالله‌زاده ادامه داد: اداره کل مالکیت فکری برنامه‌های آموزشی متعددی برای اطلاع‌رسانی مدیران ارشد بخش­های مختلف سازمان برگزار کرده، چرا که تصمیمات این افراد نقش مؤثری در مدیریت آثار فکری سازمان دارد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این برنامه‌های متعدد آموزشی برای سطوح مختلف مدیران، کارکنان و کارشناسان سازمان طراحی شده و در دست برنامه‌ریزی و اجراست.

عبدالله‌زاده همچنین به اجرای برنامه‌های گفتگومحور در شبکه آموزش در راستای اطلاع‌رسانی به جامعه اشاره کرد و گفت:  طراحی برنامه‌های آموزشی رادیویی و تلویزیونی متنوع و بیشتر در دست بررسی است.

وی در پاسخ به این سؤال که "به‌نظر شما مهمترین چالش­های مالکیت فکری در کشور ما چیست؟"، ابراز کرد: یکی از مشکلات بزرگ فعلی، ناکارآمدی و بروز نبودن قوانین فعلی کشور در این زمینه و به‌خصوص در عرصه کپی‌رایت و حقوق مرتبط است که حقوق سازمان­های پخش را نیز دربرمی­‌گیرد.

عبدالله‌زاده تأکید کرد:  لایحه جامعی درباره کپی‌رایت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده که مدتهاست بلاتکلیف است و با تصویب آن تا حدودی خلأهای قانونی فعلی برطرف می­‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان با اظهار اینکه "با مشکل نبود واسطه‌های مناسب میان تولیدکنندگان و صاحبان آثار با مصرف کنندگان آثار روبه‌رو هستیم"، اضافه کرد: این مسئله موجب افزایش نقض حق در این عرصه می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای خارجی بیش از صدسال است از نهادهایی به اسم سازمان­های مدیریت جمعی کپی‌رایت و حقوق مرتبط در این زمینه استفاده می‌کنند که موجب تسهیل ارتباط مصرف کننده و تولیدکننده آثار فکری شده و به‌عنوان یک واسط شرایطی منصفانه برای تبادل صحیح آثار فراهم می‌کنند و تا حد زیادی مانع نقض حق می‌شوند، تشکیل چنین سازمان­هایی در ایران به حل بسیاری از مشکلات مالکیت فکری کشور کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/