مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای چهارم تهران نوشت:

درباره اقدامات فرهنگی‌ای که در مدیریت شهری گذشته اتفاق افتاد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در دوره چهار ساله قبلی تمام برنامه‌های فرهنگی براساس برنامه پنج‌ساله دوم تنظیم شد. مطابق این برنامه، ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار گرفت. در این میان برش یک‌ساله این برنامه، تعیین‌کننده ابعاد فرهنگی و هنری فعالیت‌های مدیریت شهری شد. البته ذکر این نکته لازم است که دو بخش در شهرداری تهران کارهای فرهنگی و هنری را به عهده دارند. یک بخش سازمان فرهنگی و هنری و بخش دیگر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است که بخش سازمان فرهنگی و هنری بیشتر به ابعاد هنر فاخر، مباحث فرهنگی و مناسبتی می‌پردازد و بخش معاونت فرهنگی در سرای محلات فعالیت می‌کند.

2- در تهران 354 سرای محله وجود دارد که برنامه‌های فرهنگی در آنجا متمرکز است. فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ مجموعا یک ساخت را تشکیل می‌دهند. در دوره قبل تعداد فرهنگسراها و خانه‌‌های فرهنگ به عدد 73 رسید. پیش از این دوره زیرساخت‌های‌ آنها تشکیل نشده بود که در این دوره تکمیل شد و برنامه‌‌های توسعه‌یافته فرهنگی در همین دوره به سرانجام رسید.

3- از موارد دیگری که می‌توان آن را مخصوص دوره قبل مدیریت شهری دانست، رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی بود که در قالب مراکز بهاران شکل گرفت، به‌طوری که 24 مرکز بهاران در 22 منطقه تهران ایجاد شد که البته قرار بود تا 44 مرکز افزایش یابد. این مراکز در زمینه جمع‌آوری، نگهداری و توانمندسازی معتادان متجاهر فعالیت می‌کنند.

4- بخش اراضی عباس‌آباد که پروژه‌ بسیار گران‌بهایی هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم به لحاظ فرهنگی در حدود 450 هکتار است. در آنجا باغ‌موزه دفاع مقدس که مجموعه‌ای بسیار وسیع است در همین دوره تاسیس شد که 10 تالار برای نمایش ابعاد مختلف دفاع مقدس دارد.

5- در این دوره همچنین مجموعه باغ کتاب شکل گرفت که 6 سالن نمایش برای آن در نظر گرفته شده و حدود 65 هزار متر مربع زیربنا دارد که پدیده‌ای قابل توجه است.

6- برج میلاد هم جزء مجموعه‌های فرهنگی است که در این دوره توسعه قابل‌توجهی پیدا کرد، به‌ویژه آنکه در این مجموعه برنامه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

7- کمک و حمایت از انجمن‌ها، کانون‌ها، خانه‌ها و موسسات فرهنگی هم از جمله اقداماتی است که انجام شد. به‌عنوان مثال، از خانه هنرمندان با توجه به اینکه به شکل خصوصی اداره می‌شود، حمایت قابل‌توجهی به عمل آمد. همچنین کمک‌هایی به هیات‌های مذهبی در قالب طرح عطر سیب صورت گرفت و نیز خانه تئاتر، خانه سینما و موسیقی هم از دیگر مراکزی بودند که در دوره قبل مورد حمایت شهرداری تهران قرار گرفتند.

8- موضوع دیگر، اختصاص وام به فرهیختگان مثل نویسندگان، اصحاب رسانه، ورزشکاران و فعالان قرآنی بود که حدود 15 میلیارد وام به این افراد پرداخت شد که رقم قابل‌توجهی بود. این وام گشایش‌هایی را ایجاد کرد، چراکه به صورت قرض‌الحسنه و با سود چهار درصدی پرداخت می‌شد.