حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد ظهر امروز در سخنرانی که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، به عقوبت اعمال انسان‌ها در دنیا و آخرت اشاره کرد و اظهار داشت: انسان‌هایی که در دنیا ظلم می‌کنند، در جهان آخرت بخشیده نمی‌شود، و عذاب و غضب الهی شامل حال آن‌ها می‌شود.

وی به مصادیق ظلم در دنیا از سوی انسان‌ها اشاره کرد و گفت: انسان‌های ظالمی که در طول تاریخ به‌منظور دستیابی به مادیات دنیوی انبیا و اولیای الهی را به شهادت رسانده‌اند، در دنیای آخرت سخت عذاب خواهند شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) درباره بی‌ارزش بودن دنیا گفت: ازنظر ایشان این دنیای خاکی از استخوان خوک در دست یک انسان جزامی نیز بی‌ارزش‌تر است، بنابراین این دنیا ارزش ظلم کردن به یکدیگر را ندارد.

فرحزاد پرداخت خمس و زکات را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این دو مقوله در روایات مختلف دینی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، اما برخی از پرداخت آن امتناع کرده و بااینکه به ارزش پرداخت خمس آگاهی دارند اما از انجام آن امتناع می‌کنند.

وی عدم وابستگی به زندگی دنیوی را مورداشاره قرارداد و ابراز کرد: در آیات و روایات مختلف بر بی‌ارزشی دنیا تأکید شده و نباید مادیات دنیایی را فدای آخرت کنند، چراکه خسران و زیان فراوانی را متحمل خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه در روایات بسیاری معنویت و آخرت تأکید شده است، بیان کرد: اولیای الهی هیچ‌گاه برای رسیدن به مادیات دنیایی تلاش نکرده‌اند، و پیامبران و اولیای الهی با رعایت تقوا در دوران زندگی خود از آغشته شدن به آلودگی‌های دنیوی اجتناب ورزیده‌اند.

فرحزاد خاطرنشان کرد: این دنیا محل گذر است و برای دستیابی به اجر و ثواب اخروی از هیچ اقدام خوبی نباید دریغ کرد، چراکه بهشت و جهنم با عملکرد انسان در دنیا رقم‌زده شده است.