پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- صادق وفایی نیکو- آقای اصغر فرهادی، کارگردان و نویسنده نام آشنای سینمای ایران، روز گذشته پس از انتشار تصاویر گورخواب‌ها در قبرستان‌های حاشیه پایتخت، دست به قلم شده و نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور نوشت. او در این نامه این تصاویر را حاصل 34 سال اخیر دانسته و نوشته است: «قصد دارم همه آنان که در این سرزمین و در این 30 و چند سال مسوولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم. ...می‌دانم که عده‌ای سیاست‌باز این‌گونه گزارش‌ها و خبرها را دستاویزی خواهند کرد برای گرم‌کردن تنور بازی‌های فرساینده سیاسی و انتخاباتی اما افسوس که گرمای این تنور، تن رنجور کودکان، زنان و مردانی را که شب‌ها در گوشه قبرها، لابه‌لای درختان پارک‌ها و زیر پل‌ها به خواب می‌روند گرم نخواهد کرد... در این گزارش نام یکی از کسانی که شب‌های سرد استخوان‌سوز را در گوشه گوری نشسته به صبح می‌رساند و به تعبیر تلخ گزارشگر، مرگ را زندگی می‌کند، «آرمان» است. این نام مرا رها نمی‌کند. «آرمان» گم شده‌ای که در گور پیدایش کرده‌اند. شرم بر ما...» این نامه هنرمندی است که گویی در ساعات اولیه حیرت و بهت‌زدگی است و آنچه به ذهنش رسیده روی کاغذ آورده است؛ اما بعد از حیرت و بهت‌زدگی باید چند نکته را یادآور شد؛

1- جناب آقای فرهادی! حضرتعالی در ایام پیروزی انقلاب فقط 6سال داشتید و تجربه زندگی و تعقل شما به بعد از انقلاب محدود می‌شود اما باور بفرمایید محدوده تاریخ و مشکلات این کشور به دوره سنی شما محدود نمی‌شود. اگر پیش از انقلاب را به‌خاطر نمی‌آورید، لااقل مطالعه کنید. اگر حوصله مطالعه ندارید لااقل تصاویر حلبی‌آبادهای پیش از انقلاب را جست‌وجو کنید تا همه‌چیز را در همین سه دهه اخیر خلاصه نفرمایید. باور بفرمایید برخلاف فیلم‌فارسی‌ها فقر یکی از مشکلات جدی این کشور بود و گورخوابی جزء ده‌ها دغدغه نخست رسانه و مسوولان نبود! اگر از دوره پهلوی فقط تصویر روی جلد نشریات زرد را دیده‌اید، به معنی آبادانی آن ایام نیست بلکه خبر از بی‌خبری و بی‌دغدغه بودن رسانه‌های پیش از انقلاب است.

2- حضرت‌عالی نگران سیاه‌نمایی و اتهامات مسوولان در این زمینه هستید. شما و پیروان مکتب شما در پرده سینما چندبار از غم نان گفتید؟ تا امروز فکر می‌کردید مساله نخست کشور خیانت‌های مثلثی و عشق‌های مربعی است؟ سال‌هاست که غم مردم به نان و معیشت ختم می‌شود ولی شما برای چیز دیگری فیلم ساختید و جایزه‌اش را گرفتید!

3 - هنرمندان، همیشه به ذوق هنری و احساسات ناب شناخته می‌شوند ولی گویا این عبارات با «سطحی‌نگری» مخلوط شده است. علت این گورخوابی‌ها کجاست؟ دولت محبوب شما مدت‌هاست قدرت را در دست گرفته و یک روز از رکود عبور می‌کند و فردا روز رکورد حقوق نجومی را می‌شکند. وزیر همین دولت از واردات و کالای خارجی دفاع کرده و دیگری خبر از تورم تک‌رقمی می‌دهد. علت این گورخوابی‌ها را باید در عملکرد مسوولان محبوب خود جست‌وجو کنید.