داود بیدل، کارگردان در پاسخ به این سئوال که بعد از خواندن فیلمنامه چه ویژگی شما را برای کارگردانی این اثر ترغیب کرد، عنوان کرد: مهمترین ویژگی که من را برای کارگردانی قلقلک داد، قصه های جذاب با مضامین معارفی، دینی و اجتماعی بود. وقتی فیلمنامه را خواندم احساس کردم قصه های محکم این مجموعه کاملاً متمایز با دیگر آثاری است که با چنین مضامینی تولید و پخش شده است. در واقع قصه ها از دل مردم و اجتماع استخراج شده بود و همین برایم جالب بود.

 

وی عنوان کرد: از سوی دیگر فیلمنامه به گونه ای نوشته شده بود که به من به عنوان کارگردان این اجازه را می داد که قصه را متفاوت به تصویر بکشم، زیرا مهمترین ویژگی ای که یک فیلمنامه می تواند داشته باشد این است که دست سازنده را باز بگذارد و این اتفاق خوب در فیلمنامه مجموعه اپیزودیک در قصه ها زندگی می کنند، به چشم می خورد.

 

بیدل با اشاره به اینکه ساخت سریال اپیزودیک در مقایسه با سریالی که قصه پیوسته دارد، دشوارتر است، عنوان کرد: به هر حال هر اپیزود مثل یک تله فیلم مستقل می ماند و همین کار را سخت تر می‌کند. درحالی که وقتی قصه پیوسته باشد مخاطب به مرور زمان با درام و فضای قصه مانوس می‌شود؛ اما سریال های اپیزودیک هر کدام ژانر خودش را دارد. در مجموع تلاش کردیم یک مجموعه مناسب و مخاطب پسند تولید کنیم تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. خوشبختانه اقبال مخاطبان این مساله را نشان داد.

 

این کارگردان با اشاره به مضامین مجموعه توضیح داد: این مجموعه روایتگر زندگی آدم‌های مختلف بود که درگیر ماجراهایی می‌شوند. ما در قالب این کار به مخاطب گوشزد کردیم  با اینکه در دنیای مدرن روزگار می‌گذرانیم، اما این موضوع نباید باعث شود داشتن روابط سالم را فراموش کنیم. انسان موجودی اجتماعی است و باید در حفظ و نگهداری روابط سالم همچون دروغ نگفتن و غیبت نکردن کوشا باشد. از سوی دیگر به سبک زندگی اسلامی - ایرانی هم توجه داشتیم.

 

وی در پاسخ به این سئوال که برای اینکه درگیر شعارزدگی نشوید از چه راهکارهایی بهره بردید؟ توضیح داد: شعارزدگی معضل بزرگی است و ما تصمیم گرفتیم به جای اینکه مستقیم گویی کنیم به گونه ای به قصه ها بپردازیم که برای مردم هم سرگرم کننده باشد و هم اینکه به فکر وا داشته شوند، به همین دلیل قصه ها از جنس خود مردم است و حرف اضافه نزده ایم تا مردم قصه را دنبال کنند. در واقع ما به هیچ وجه با صدای بلند فریاد نکشیدیم و شعار بدهیم.

 

بیدل عنوان کرد: واقعیت این است که ما تلاش خودمان را کردیم. خوشبختانه ما برای تولید این مجموعه یک گروه همدل داشتیم و با همکاری یکدیگر تلاش کردیم یک کار مناسب برای مخاطبان تولید و پخش کنیم. ضمن اینکه ما معتقدیم در آثار دراماتیک باید به مخاطبان احترام بگذاریم تا بتوانیم اعتمادش را به دست بیاوریم و اگر روزی اعتماد مخاطب را از دست بدهیم، دیگر نمی شود کاری کرد.

 

این کارگردان با اشاره به اینکه مخاطب دغدغه اصلی او برای ساخت مجموعه اپیزودیک در قصه ها زندگی می کنند، است؛ عنوان کرد: همیشه در کارهایم مخاطب اولین و آخرین دغدغه من بوده و همیشه تلاش کرده ام با احترام به علایق و سلایق بینندگان اثر مناسبی را تولید کنم. برای ساخت مجموعه در قصه ها زندگی می کنند هم این ویژگی را رعایت کردم. در مجموع ما به عنوان سازنده یک اثر باید تلاش کنیم که مخاطب را پای تلویزیون بنشانیم.

 

وی درباره اینکه چطور شد برای تولید این مجموعه به سراغ بازیگران خیلی چهره نرفته و تعداد چهره ها کم بوده؟ توضیح داد: به هر حال هر کاری ویژگی های خودش را دارد و در طبقه بندی بودجه قرار می گیرد. ما هم متناسب با بودجه مالی سعی کردم ترکیب خوبی از بازیگران کنار یکدیگر بچینم. به همین دلیل چهره ها در کنار کسانی قرار گرفتند که کمتر بازی داشتند.

 

بیدل درباره توجه اش به جزییات و قرار دادن داستان های مستقل برای شخصیت های فرعی عنوان کرد: من شخصاً همیشه به جزییات توجه کرده ام و به همین دلیل هر یک از شخصیت های فرعی قصه و حتی هنروران هم داستان های مستقل خودشان را دارند و به هیچ وجه رها نشدند.

 

مجموعه اپیزودیک «در قصه‌ها زندگی می‌کنند» به کارگردانی داود بیدل ، به قلم جمعی از نویسندگان به سرپرستی علی حدادی توسط محمدهادی پروین درمرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی به تولید رسید.