شاید خیلی‌ها تصویر می‌کنند حضور فردوسی پور در تلویزیون یک امتیاز بزرگ برای صداوسیما در جلب مخاطب محسوب می‌شود. با این حال کوچ کردن فردوسی پور به فضای مجازی و انتشار برنامه‌ای که پیش از این قرار بود از شبکه سوم پخش شود، نشان داده که این فرضیه چندان هم درست نیست. برنامه «هت‌تریک» که به‌صورت اینترنتی پخش می‌شود در اوج روزهای برگزاری مسابقات یورو 2016 چندان مورد استقبال قرار نگرفت. برنامه‌ای که فردوسی پور در آن حتی از عوامل برنامه نود هم استفاده می‌کرد حتی بعد از چند قسمت اهالی رسانه هم از آن اطلاعی نداشتند. مردم در کوران این روزهای فوتبالی بیشتر ترجیح دادند دوباره به تلویزیون و رسانه ملی بازگردند و صدای فردوسی پور از تلویزیون بود که راه خود را در میان افکار عمومی باز می‌کرد والا او بدون تلویزیون، چیزی در چنته نداشت تا بتواند رگ خواب مخاطب را با آن ورز دهد و او را به سمت خود بکشاند.

فرمان حمله روی آنتن زنده

«عادل خودش خط داد بیاییم فحش بدیم.» این یکی از 289 هزار و 812 کامنتی است که با مضمون فحاشی و استهزا پای صفحه شخصی دیمیتری پایت، فوتبالیست تیم ملی فرانسه نوشته شده است. کامنت‌هایی که هنوز هم در حال افزایش است. بعد از خطای سنگین پایت روی کریستیانو رونالدو و مصدومیتش، این بار هم جمعی از کاربران فضای مجازی که چندی است فضای استهزا و فحاشی را پای صفحات شخصی ورزشکاران و سلبریتی‌های خارجی در پیش گرفته‌اند، به صفحه اینستاگرام پایت هجوم بردند. در این میان اما نام بردن از صفحه شخصی این بازیکن فرانسوی روی آنتن زنده تلویزیون آن هم در فینال یورو 2016 توسط عادل فردوسی ‌پور اشتباه استراتژیکی بود که موجب ضریب دادن به ابعاد این آبروریزی شد. حالا حدود 300 هزار کامنت از کاربران فارسی‌زبان پای اینستاگرام ملی‌پوش فرانسوی ثبت شده است که اکثریت مطلق آنها، فحاشی و توهین است که به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسوی نوشته شده است؛ کامنت‌هایی که بخش قابل توجهی از آنان مدیون پاس گلی است که شخص عادل فردوسی پور روی آنتن زنده تلویزیون به تروریست‌های فرهنگی فضای مجازی داد.

طعنه به همکاران روی آنتن زنده

سلیقه‌ای برخورد کردن عادل فردوسی پور اما محدود به‌اشتباه تازه او نبود. او چندی قبل هم در واکنش به‌اشتباه آقای علیرضا علیفر، باز هم روی آنتن زنده تلویزیون او را قربانی کرد. علیفر در گزارش‌های خود معمولاً اشاره‌ای به استادیوم محل برگزاری مسابقات یورو 2016 هم می‌کرد. اطلاعاتی که از ویکی‌پدیای فارسی گردآوری می‌شد. همین موضوع باعث شد تا یکی از هموطنان برای مزاح با علیفر، نام طراح محل برگزاری یکی از مسابقات را در ویکی‌پدیای فارسی تغییر داده و نام خود را ثبت کند و موجب شود تا علیفر روی آنتن زنده به‌اشتباه نام او را به‌عنوان طراح استادیوم به زبان بیاورد. علیفر بعد از این اشتباه اما به‌سادگی از کنار آن گذشت و عنوان کرد که از این شیطنت ناراحت نشده است. فردوسی پور اما در گزارشی که از مسابقه بعدی آن اتفاق ارائه می‌کرد دوباره روی آنتن زنده به علیفر طعنه زد: «ورزشگاه محل بازی استاد دل لیس است، کاری هم نداریم سازنده‌اش کیه؛ چه کاریه اصلاً!» طعنه‌ای که البته موجب اعتراض برخی مدیران صداوسیما را هم فراهم آورد.

شوخی با خط قرمزهای سیما

مجری برنامه تلویزیونی نود به‌جز موارد ذکر شده، سوابق دیگری هم در کارنامه کاری خود دارد. فردوسی پور بارها به زبان استهزا و طعنه از ممیزی‌های صداوسیما یاد کرده و باز هم روی آنتن زنده تلویزیون به‌طور تحقیرآمیزی به آنها اشاره کرده است. موضوعی که دیگر مرتبط با اخلاق شخصی و فردی نیست و به‌وضوح قواعد هنجاری یک بنگاه بزرگ رسانه‌ای مانند صداوسیما را زیر سؤال می‌برد. در سال‌های اخیر پخش زنده مسابقات ورزشی (که مستقیماً از ماهواره گرفته می‌شود) و به نمایش درآمدن تماشاگران خارجی حاضر در استادیوم‌ها که بعضاً پوشش مناسبی نیز ندارند برای صداوسیما تبدیل به یک مسأله شده است. با این حال شاید تنها عادل فردوسی پور باشد که با این «مسأله هنجاری» شوخی کرده و آن را دست‌مایه استهزا و تحقیر قرار می‌دهد. او در فروردین‌ماه امسال و حین گزارش مسابقه بارسلونا و رئال مادرید و بعد از گلزنی یکی از بازیکنان، در حالی که شبکه سوم مشغول پخش صحنه آهسته گل بود باز زبان به کنایه گشود و سیاست‌های سازمان متبوع خودش را به استهزا گرفت: «حتماً همسر پیکه به ورزشگاه نیامده یا کارگردان اسپانیایی در ورزشگاه پیدایش نکرده که ما می‌توانیم با خیال راحت تصاویر آهسته را به‌طور کامل و بی‌سانسور ببینیم!» جالب آنکه همسر این فوتبالیست، یک خواننده است!

فردوسی پور سه سال قبل هم در جریان بازی اسپانیا و ایتالیا یادی از این بازیکن و همسر خواننده‌اش کرده بود وقتی که پیکه با کارت قرمز از زمین اخراج شد، گفت: «حالا این بازیکن می‌تواند روی سکو برود و کنار همسر سرشناسش بنشیند.» او در همین بازی و در زمانی که پخش چند تصویر از تماشاگران لیگ جهانی والیبال با پوشش نامناسب توسط شبکه سوم، به یکی از بحث‌های داغ فضای مجازی تبدیل شده بود، از فرصت استفاده کرد و متلکش را انداخت. وقتی که یکی از بازیکنان گل زد و بعد به سمت سکوی تماشاگران رفت: «خدا را شکر تماشاگران برزیلی خیلی بهتر از تماشاگران ایتالیایی هستند!»