به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجت ​الاسلام والمسلمین عبدالله امینی اظهار کرد: در مورد ماه مبارک رمضان به چند نکته مهم باید توجه داشت؛ نکته اول، در زمینه کلمه صوم و معنی آن است و دوم این که در ماه رمضان آنچه اهمیت دارد امساک از خوردن و آشامیدن است. نکته سوم این که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شد و آخر این‌که با استناد به آیات " إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ " و " إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ "، قرآن در شب نازل شده است.
وی افزود: اصل کلمه صوم به معنای امساک از حرف​های زشت بوده است؛ یعنی به کسی که زبان خود را از غیبت، دروغ، تهمت و سخن​چینی و دشنام حفظ کند، صائم گفته می​شود.
امینی عنوان کرد: پس از ظهور اسلام، واژه صوم را وسیع​تر کرده و آن را در یک سری اقوال و افعال قرار دادند. در رابطه با اقوال چنین است که اگر کسی به خدا و پیامبر(ص) دروغ ببندد، روزه​اش باطل می‌شود زیرا دروغ بستن به خدا و پیامبرش، بدترین نوع گفتار زشت است.
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: واژه صوم به یک سری افعال هم تعلق گرفت؛ مثلا خوردن و آشامیدن که در غیر ماه مبارک زشت نیست اما خداوند فرموده که در ماه مبارک رمضان، خوردن و آشامیدن زشت است یا روابط زناشویی که موجب تداوم نسل انسان است در روزهای ماه مبارک رمضان به عنوان عملی زشت تلقی شده است.
امینی با بیان این‌که «معنای اصلی واژه صوم، اجتناب از حرف​های زشت است» ادامه داد: در بین دروغ​ها، دروغی روزه را باطل می​کند که به خدا و اهل​بیت عصمت و طهارت نسبت داده شود و سایر دروغ​ها هر چند روزه را باطل نمی​کنند اما کمال روزه را از بین می​برند یعنی روزه ناقص می​شودمانند غیبت و تهمت.
وی گفت: اشبه حالات انسان به حیوان، خوردن و آشامیدن است و همچنین صفاتی مشترک مانند شهوت بین انسان و حیوان وجود دارد ولی موضع افتراق و جدایی میان انسان و حیوان، عقل است.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: دلبستگی انسان به خوردن و آشامیدن موجب شکل​گیری شهوت و کم شدن عقل در او می‌شود؛ خداوند با منع کردن ما در ماه مبارک رمضان از خوردن و آشامیدن خواسته است که انسان از حالت شباهت به حیوان خارج شود. در این صورت عقل انسان شکوفا شده و به انسانیت خود نزدیک می​شود، از بعد حیوانی خود دور شده و از شهوت وی کم می​شود.
وی اظهار کرد: وقتی شهوت انسان کم شد، شاهد شکل​گیری روابط حسنه در اجتماع خواهیم بود و همه مردم در کنار یکدیگر خواهند بود. جرم​ها در ماه مبارک رمضان به شدت کم می​شود که این به دلیل این است که انسان از بعد حیوانی خود فاصله گرفته و در اثر ترک خوردن و آشامیدن، شهوت او کم شده است.
امینی ادامه داد: خداوند در حدیث قدسی فرموده است: "من علم را در گرسنگی گذاشتم و مردم در سیری دنبال آن می​گردند." وقتی انسان سیر باشد شهوت او شعله​ور می​شود و وقتی شهوت داشته باشد تقوای خود را از دست می‌دهد این روند موجب می‌شود که انسان به هر جرمی آلوده شود. به همین دلیل خداوند غذا و آب را در ماه رمضان از انسان گرفته تا عقل وی شکوفا شود زیرا همه خیرات از جمله گرایش به عبودیت و بندگی خدا به عقل برمی​گردد.
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: روزه و شب​زنده​داری​ در رمضان موجب می​شود انسان به کمال مطلوب انسانی خود برسد و روح و روان او پاک شود، از همین رو است که صاحبان سیر و سلوک می​گویند برای پاک شدن روح و روان انسان، پنج چیز مورد نیاز است که دو مورد از آنها شامل روزه​داری و شب​زنده​داری در ماه مبارک رمضان وجود دارند.
وی گفت: هر سال 12 ماه دارد ولی تنها ماهی که خداوند از آن نام برده، ماه مبارک رمضان است. خداوند می​فرماید: " شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ " که اهمیت و ارزش ماه رمضان را می​رساند.
امینی اظهار کرد: ماه رمضان تنها ماهی است که خداوند متعال از آن تعبیر کرده است که شب​های آن مبارک است. همچنین تنها ماهی است که خداوند فرمود: من در یکی از شب​های آن قران را نازل کردم " إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ " و تنها ماهی است که خداوند فرموده بعضی شب​های آن شب قدری است که ارزش آن به اندازه​ای زیاد است که شما قادر به درک آن نیستید.