به گزارش پارس به نقل از حوزه نت، متن سئوالات و پاسخ های این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

غلط‌‌ خواندن قرآن
سؤال:  اگر در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌، قرآن‌ را به طرز غلطي‌ بخوانيم‌، آيا ضرري‌ متوجه‌ روزه‌ مي‌شود؟.(عدم‌ تلفظ‌ صحيح‌ كلمات‌)
پاسخ معظم له:
اگر عمداً آيات‌ را غلط‌ نخوانيد، اشكال‌ ندارد.
 والله العالم

نسبت ‌دادن روايت از معصومي به معصوم ديگر
سؤال: اگر كلام يكى از معصومين را اشتباه به ديگرى نسبت دهيم، مثلاً به جاى اينكه بگوئيم رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمودند؛ بگوئيم: اميرالمؤمنين عليه السلام چنين فرموده ‌اند. آيا باعث باطل ‌شدن روزه مي ‌شود؟؛ اگر عمداً اين كار را انجام دهد، حكمش چيست؟.
پاسخ معظم له:
در صورت اشتباه، اشكال ندارد، ولى اگر عمداً و با توجّه باشد، چون انتساب به معنى اين است كه آن حضرت خصوص اين كلام را فرموده با اينكه مي ‌داند نفرموده، نسبت دروغ است و روزه را باطل مي ‌كند و قضا و كفّاره دارد. والله العالم

مسافرت در ماه رمضان
سؤال: آيا انسان مى ‌تواند در ماه مبارك رمضان براى فرار از روزه عمداً مسافرت كند؟.
پاسخ معظم له:
 اشكال ندارد، ولى مكروه است.
 والله العالم

تبعيّت زن از شوهر در وطن
سؤال: زنى كه ازدواج مى ‌كند و از وطن اصلى خود به شهر ديگرى مى‌ رود و در طول سال چند مرتبه براى ديدن ارحام به وطن اصلي ‌اش باز مى ‌گردد، نماز و روزه او چه حكمى دارد؟.
پاسخ معظم له:
 در فرض سؤال، كه زن بنا دارد در وطن شوهر همراه با شوهر زندگى كند، اعراض قهرى از وطن خود اوست و در بازگشت به وطن جهت صله ارحام، حكم مسافر را دارد.
والله العالم

افطار در حد ترخّص
سؤال: كسى كه در ماه رمضان مسافرت مى‌ كند، مى‌ تواند در منزل خود افطار نمايد يا بايد از حد ترخّص بگذرد و سپس افطار نمايد؟.
پاسخ معظم له:
تا به حدّ ترخّص نرسيده، نبايد افطار كند.
والله العالم

رسيدن وقت اذان هنگام غسل
سؤال: شخصي قبل از اذان صبح بيدار شده و جُنب بوده، مشغول غسل مي ‌شود كه وسط غسل، اذان مي ‌گويند. آيا روزه او صحيح است و كفّاره دارد يا نه؟.
پاسخ معظم له:
اشكال ندارد و روزه صحيح است.
 والله العالم

كفاره تأخير
سؤال: اگر كسي قضاي روزهاي ماه رمضان سال قبل را تا ماه مبارك رمضان سال بعد نگيرد، حكمش چيست؟.
پاسخ معظم له:
در فرض سؤال، بايد علاوه بر قضاء روزه ‌ها براي هر روز يك مُد(۷۵۰گرم) گندم يا جو يا آرد به عنوان كفاره به فقير غير سيد بدهد و دادن پولش كافي نيست. بايد خود جنس باشد و مي توان همه را به يك فقير داد.
والله العالم