پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مصطفي وثوق‌كيا- سالن ياس نمايشگاه كتاب تهران چند سال پيش با عنوان «كارنامه نشر» تأسيس شده بود و در آن كتاب‌هاي سال گذشته نمايشگاه با دسته‌بندي رده‌اي و كتابخانه‌اي مقابل ديدگان مخاطبان قرار مي‌گرفت. افتتاح سالن ياس در روزهايي اتفاق افتاد كه ايام فاطميه با زمان برگزاري نمايشگاه تهران همزمان شده بود و در همين راستا كتاب‌هايي با محوريت حضرت فاطمه (س) در اين سالن به نمايش درآمد. سالن ياس آن روزها در منطقه‌اي از نمايشگاه برگزار مي‌شد كه پر از گل‌هاي ياس بود و اين مسئله باعث شد كه نام سالن برازنده حال و هوايش باشد. 

در سال‌هاي اخير مجمع ناشران انقلاب اسلامي متولي سالن ياس شد و با ابتكار‌ش سالن را از رخوت درآورد، به نحوي كه ما در سال گذشته شاهد كتاب‌هاي پر‌شماري با موضوعات ارزشي و مذهبي بوديم كه در اين سالن مقابل ديدگان مخاطبان نمايشگاه قرار گرفته بود. وجود كتاب‌هايي براي سليقه‌هاي مختلف از يك سو و حضور افراد آموزش‌ديده براي معرفي كتاب به مراجعان از سوي ديگر باعث شده بود هيچ‌كدام از مراجعان سالن ياس دست خالي اين سالن را ترك نكنند. نكته ديگر اين بود كه سالن ياس از يك سالن معمولي به سالن نمايشگاهي بدل شده بود. 

اين سالن همچنين پاتوقي براي اهالي فرهنگ ايجاد كرده بود و مراسم‌هاي رونمايي و معرفي كتاب ناشران و نهادهاي گوناگون در اين سالن برگزار مي‌شد. از طرف ديگر مشتاقان ادبيات و فرهنگ انقلاب اسلامي براي گپ زدن و برگزاري گفت‌وگوهاي دورهمي از ميان شلوغي‌هاي نمايشگاه كتاب راه اين سالن را در پيش مي‌گرفتند تا جلسات بحث خود را در آنجا برگزار كنند. خود من هم به عنوان يكي از اهالي رسانه بسياري از گفت‌وگوهايم را با شاعران و اهالي فرهنگ در سالن ياس نمايشگاه ترتيب مي‌دادم چون محيطي مطبوع براي گفت‌وگوهاي فرهنگي و هنري بود و به طور كلي اين سالن به نمونه شبيه‌سازي شده از نمايشگاه بدل شده بود. 

با اينكه از دي‌ماه مجمع ناشران در تكاپوي برگزاري سالن ياس بوده‌اند اما تا به امروز به نتيجه‌اي نرسيده‌اند. به رغم اينكه اتحاديه ناشران، برخي از امور برگزاري نمايشگاه امسال را بر عهده گرفته است اما در اين ميان مجموع ناشران انقلاب اسلامي با وجود داشتن 160 ناشر مذهبي از برگزاري سالن ياس محروم مانده‌اند و به باور من وزارت ارشاد بايد پاسخ بدهد كه با توجه به تأكيد رهبري به حمايت از جريان‌هاي انقلابي چرا بايد سالن ياس در نمايشگاه امسال كتاب حضور نداشته باشد؟