به گزارش پارس به نقل از  مهر، محمد سالاری در دومین جلسه سراسری مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلان شهر های کشور از تشکیل کمیسیون شهر سازی و معماری خبر داد و گفت:  از دوره ی چهارم شورای شهر تهران کمیسیون شهر سازی و معماری  تشکیل شد که در دیدار اعضا با مقام معظم رهبری هم مورد تایید قرار گرفت، از اینرو ضرورت وجود چنین کمیسیونی در مجمعی مانند مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلان شهر های کشور اجتناب ناپذیر بود.

سالاری ادامه داد : امروزه شهر های کشور علاوه بر معظلاتی که در حوزه های مختلف از جمله مسائل زیست محیطی و فرهنگی با آن دست به گریبان هستند با مشکلات عدیده ای در زمینه شهر سازی و معماری نیز دست و پنجه نرم می کنند که لزوم ورود تخصصی به این مسائل ضروری است.

وی با اشاره به وجود بافت فرسوده در کلان شهر ها افزود: امروزه بافت فرسوده تنها مشکل جدی تهران نیست و اکثر کلان شهر های کشور با این معضل جدی مواجه هستند که ایجاد مسکن های مهر هم نتوانست دردی را دوا کند.

سالاری ادامه داد: متاسفانه مسکن های مهر نیز خود نوعی از بافت های فرسوده هستند که بدون در نظر گرفتن ضوابط و قواعد شهر سازی و معماری ایجاد شده اند و از اینرو می توان مسکن مهر را بافت فرسوده مدرن نامید.

رییس کمیسون شهر سازی و معماری شورای شهر تهران همچنین خاطر نشان کرد: اجرای طرح تفصیلی یکی دیگر از مواردی است که وجود کمیسیون شهر سازی را اجتناب ناپذیر می کند . طرح تفصیلی برشی از طرح جامع است اما می بینیم که در چند سال گذشته بسیاری از ضوابط این طرح آن چنان که باید اجرا نشده است.

وی افزود: ارتباط نهاد شورا با نظام مهندسی نیز یکی از مواردی است که می تواند در جهت انطباق سازه های شهری بر ضوابط و استاندارد مهندسی به کار آید و این کاری است که کمیسیون شهر سازی و معماری در شور ای چهارم تهران انجام داده است.

سالاری همچنین به موضوع حریم اشاره کرد و گفت : امروز مسئله حریم یکی از مشکلات عمده کلان شهر ها است و این در حالی است که شهر های اقماری مسابقه ای بی سابقه در بار گزاری سازه و جمعیت به راه انداخته اند که می تواند مشکلات جدی در آینده به بار آورد. آیا خدمات و سرانه های هفت گانه از جمله شبکه حمل و نقل عمومی برای شهر های اقماری دیده شده است؟

سالاری تصریح کرد: علاوه بر این مسائل می بینیم که امروز معاونت شهر سازی و معماری در جایگاه خود در ساختار شه داری قرار ندارد و به نوعی زیر مجموعه معاونت های مالی حساب می شود این در حالی است که معاونت های شهر سازی و معماری در کلان شهر ها محل حضور 90 درصد شهروندان است.

سالاری یاد آور شد : از اینرو ایجاد کمیسیون شهر سازی و معماری در نهاد شوراها یک امر اجتناب ناپذیر است که خوشبختانه از این پس در مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلان شهرها شاهد فعالیت این کمیسیون خواهیم بود.

در پایان  مقرر شد جلسه بعدی مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلان شهر های کشور دوباره در شهر تهران وبا محوریت مسائل شهرسازی و با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شود.