به گزارش پارس ، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز یکشنبه خود نوشت:

*آش تسلیم طلبی شور شد خط سازش نعل وارونه زد

روزنامه غربگرا و زنجیره ای شرق پس از ماه ها تشجیع غرب و ضعیف شماری طرف ایرانی، به غرب هشدار داد که توقع مصالحه غیر شرافتمندانه را از ایران نداشته باشد. مقاله ۱۰ سال پیش این روزنامه که صراحتا مدعی شد چون ایران تقوای اتمی ندارد، آمریکا و غرب اجازه نمی دهند ایران برنامه غنی سازی داشته باشد! برگ شرم آوری در پرونده قطور فراز و نشیب های این ۱۰ ساله است. روزنامه مذکور طی ماه های اخیر نیز با ذوق زدگی تمام و با استفاده از برخی سیاسیون فعال در جریان سازش تلاش کرد به ادعای خود تابوی رابطه را بشکند و حتی تا آنجا پیش رفت که به قلم یکی از شبه روشنفکران مدعی شد مگر ما برای آمریکا چه کرده ایم که حالا انتظار داریم تحریم ها را لغو کند. این شبه روشنفکر در مقاله پنج شنبه روزنامه شرق از عقده های خود درباره اینکه نامش مثلا آلفرد جانسون یا دیوید اسمیت نیست و در دانشگاه های آمریکا تدریس نمی کند، سخن گفت.

روزنامه ای با این پرونده قطور اکنون - گویا که احساس کرده آش سازش طلبی و تحقیر ملت ایران زیادی شور شده - در سرمقاله ای که عنوان « هشدار صریح» را یدک می کشد، می نویسد: غرب در تلاش است جمهوری اسلامی و دولت مشروع و منتخب آن را تحت فشار قرار دهد و هر چه بیشتر از ایران امتیاز بگیرد و نهایتا به یک مصالحه غیر شرافتمندانه بکشاند. هشدار روشن این است که این تصور نه تنها نادرست بلکه بسیار خطرناک است و بی ثباتی را در اعماق خاورمیانه به ویژه در روابط بین ایران و غرب نهادینه می کند. نادرست است از آن بابت که مذاکره کنندگان هسته ای ایران برخاسته از پشتوانه مردمی و حکومتی بسیار روشن، تن به چنین مصالحه ای نخواهند داد.

در ادامه این نعل زنی وارونه و گم کردن رد تحرکات خائنانه چند ماه اخیر روزنامه شرق آمده است: در داخل و حتی خارج کشور کمتر نیروی سیاسی را می توان یافت که ایرانی باشد و خود را ایرانی بداند اما تسلیم ایران به غرب باشد. ملت ایران برای این پروژه ۶۰ ساله پیش از آن بها پرداخته که اکنون از حقوق بین المللی خود کوتاه بیاید. شرق ادامه می دهد: علاوه بر نادرستی تصور توانایی غرب برای به زانو درآوردن ایران، توجه غیرمعمول به اثر تحریم نیز خطرناک است. غرب و به ویژه یک بار چنین تحمیلی را در کودتای ۲۸ مرداد تجربه کرده و آثار فراموش نشدنی آن را بر ذهن ملت ایران و روابط دوجانبه چشیده است.

شرق همچنین نوشت که بحران اقتصادی کنونی منشأ درونی و داخلی دارد و بیش از آن که مربوط به تحریم ها باشد ناشی از سوء مدیریت است. روند فعالیت شرق طی چند ماه اخیر القای این گزاره ثابت بوده که کلید گشایش های اقتصادی در سازش و امتیاز دادن به غرب به ویژه آمریکاست. برخی گروهک ها نظیر نهضت آزادی و طیفی از افراطیون مدعی اصلاحات طی دهه اخیر به تواتر روزنامه شرق را دست به دست گردانده اند. یادآور می شود ادبیات سیاه و مرعوبانه نشریات زنجیره ای طی سالهای اخیر نقش مهمی در تشجیع محافل تندرو غربی برای افزایش فشارها علیه ملت ایران داشته و به عنوان کد در تحلیل های مبتنی بر توهم سیاستمداران آمریکایی و اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است.

*جنجال اسرائیل برای رد گم کنی است

موسسه تحقیقات صلح « استکهلم» در سوئد از میزان پلوتونیومی که رژیم صهیونیستی برای ساخت بمب هسته ای در اختیار دارد، پرده برداشت. این موسسه فاش کرد رژیم صهیونیستی نزدیک به هزار کیلوگرم پلوتونیوم برای ساخت ۱۵۸ کلاهک هسته ای دارد. به گزارش العالم، موسسه تحقیقات صلح استکهلم (sipri) که یکی از چهار موسسه تحقیقات بین المللی دارای بالاترین تاثیر در جهان است، در گزارش خود فاش کرد، اسرائیل بین ۴۹۰ تا ۹۵۰ کیلوگرم پلوتونیوم در اختیار دارد که برای تولید ۱۵۸ کلاهک هسته ای کافی است. راکتور دیمونا توانسته است بین ۲۹۰ تا ۹۵۰کیلوگرم پلوتونیوم مناسب برای تولید سلاح هسته ای تولید کند. در این گزارش آمده است اسرائیل بخشی از این پلوتونیوم تولید شده را برای ساخت بمب هسته ای به کار برده است. این اطلاعات مربوط به اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی است یعنی ممکن است میزان پلوتونیوم این رژیم بالاتر از این میزان شده باشد.

این گزارش افزود: از نظر عملی، برای تولید یک بمب هسته ای به شش کیلوگرم پلوتونیوم نیاز است، یعنی میزان تولیدی پلوتونیوم راکتور دیمونا اسرائیل را قادر می سازد تا بین ۱۱۵ تا ۱۵۸ بمب هسته ای تولید کند. این گزارش و ده ها گزارش مستند مشابه نشان می دهد سران رژیم صهیونیستی به واسطه جنجال علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران درصددند برنامه هسته ای ذاتا نظامی خود را که محصول کمک رژیم هایی نظیر انگلیس و آمریکا و فرانسه است از افکار عمومی و نظارت های بین المللی پنهان بدارد. البته این نکته را باید موکداً گفت که داشتن تسلیحات کشتار جمعی، رژیم صهیونیستی را از شکست های خفت بار در مقابل حزب الله لبنان و حماس نجات نداد.

*جلسات انتخاباتی عارف با اصلاح طلبان

« محمدرضا عارف، کار چینش ترکیب اصلاح طلبان برای انتخابات آتی مجلس را آغاز کرده است. » به گزارش جهان نیوز، شنیده ها حکایت از آن دارد که محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در دولت اصلاحات، در جلساتی با چهره های اصلاح طلب استان ها که مقیم تهران هستند، از آنان خواسته افراد همسو با اصلاح طلبان که قابلیت رای آوری در شهرستان ها را دارند، معرفی کرده یا خودشان از شهرستان ها نامزد شوند.
نامزد اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم که در آخرین روزها با فشار برخی اصلاح طلبان استعفا داد از سویی در تلاش است تا با برنامه ریزی انجام شده، اقدام به فعال سازی کانون های دانشگاهی نماید. پیش از این نجفقلی حبیبی از چهره های دانشگاهی اصلاح طلب و رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی، تشکل مشابهی تحت عنوان انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، راه اندازی کرده بود. همچنین یک منبع مطلع به خبرنگار جهان نیوز گفت که همسر عارف نیز ارتباط خود را با بانوان مطرح اصلاح طلب گسترش داده است.

*ایران را نمی شود به دوره تعلیق برگرداند

۷ سال پیش تعلیق غنی سازی در ایران معنا داشت اما اکنون این موضوع غیر واقعی به نظر می رسد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به مذاکرات ژنو اختصاص داشت از قول داریل کیمبل از انجمن تسلیحات نوشت: تعلیق غنی سازی ایران در سال ۲۰۰۵ ممکن بود زیرا این کشور کمتر از ۳۰۰ دستگاه سانتریفیوژ در یک سایت هسته ای داشت، اما اکنون که ایران بیش از ۱۹ هزار سانتریفیوژ نصب کرده و ۱۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ این کشور اکنون در ۲ سایت هسته ای فعال است غیرواقعی به نظر می رسد. از سوی دیگر روزنامه فایننشال تایمز ضمن تحلیلی خاطرنشان کرد؛ آمریکا ۷ سال پیش مذاکرات را به شکست کشاند اکنون نباید آن روند را تکرار کند. حسین موسویان در این تحلیل می نویسد: این ادعا که تحریم ها تهران را وادار به حضور پای میز مذاکرات کرده؛ نادرست است. در حقیقت ایران میز مذاکرات را از زمان آغاز گفت وگوها در سال ۲۰۰۳ ترک نکرده است. همچنین ایران در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در حالی با کشورهای اروپایی مذاکره می کرد که اصلاً تحریمی وجود نداشت.

وی ادامه می دهد: در ماه مارس سال ۲۰۰۵، ایران تدابیر محکمی را تدوین و ارائه کرد؛ هدف از این تدابیر اطمینان از شفافیت در سایت های هسته ای و ارائه تضامین معتبر برای تغییر ندادن برنامه هسته ای اش در ابعاد نظامی بود. پیشنهادها شامل اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که نظارت های در محل تأسیسات هسته ای را ممکن می ساخت، توسعه برنامه غنی سازی را محدود می کرد، غنی سازی رادر حد ۵ درصد متوقف کرده، اجازه استفاده از سوخت را به ایران می داد و نه ساخت سلاح هسته ای، همه اورانیوم غنی شده ایران را به میله سوخت تبدیل می کرد، اطمینان از این بابت حاصل می شد که فراوری یا جداسازی پلوتونیوم در تأسیسات آب سنگین وجود ندارد. تهران همچنین قواعدی را پیشنهاد داد که براساس آن ممنوعیت دائم توسعه، ذخیره سازی و استفاده از سلاح هسته ای را در ازای احترام به حقوق هسته ای اش براساس معاهده عدم تکثیر هسته ای موسوم به ان پی تی ممکن می ساخت.

این پیشنهادات شبیه به مطالبات « فرانسوا اولاند» ، رئیس جمهوری فرانسه است که او در سفر به اراضی اشغالی ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) مطرح کرد. موسویان می افزاید: این مذاکرات در سال ۲۰۰۵ شکست خورد؛ زیرا آمریکا اصرار می کرد ایران از حق غنی سازی خود عقب نشینی کند. غرب فرصت حل اختلافات را از دست داد و در عوض تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد. تحریم ها بر خلاف گفته بعضی از مقامات اسرائیلی و اعضای کنگره آمریکا، تنها باعث افزایش چشمگیر توانایی هسته ای ایران شده است. در ادامه این تحلیل آمده است؛ ایران پیش از این اورانیوم را در حد ۵ درصد در یک سایت هسته ای با ۳ هزار سانتریفیوژ غنی سازی می کرد و ذخیره جزئی از اورانیوم غنی شده در اختیار داشت. اما امروزه اورانیوم را در حد ۲۰ درصد در دو سایت هسته ای با ۱۹ هزار سانتریفیوژ غنی سازی می کند و ۸ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده همچنین سانتریفیوژهای پیچیده تری در اختیار دارد. سخنگوی اسبق تیم مذاکرات هسته ای از غرب خواست درباره تأثیر تحریم ها مبالغه نکند.

*تحریم ها غرور ملی برای پیشرفت و احساسات ضد آمریکایی را برانگیخت

« تحریم ها نه تنها باعث مهار ایران از پیشرفت نشده بلکه احساسات ضد آمریکایی را در میان مردم این کشور افزایش داده است. نشریه فارین پالیسی در یادداشتی نوشت: آمریکا برای بیش از سه دهه از هیچ کاری برای منزوی کردن، مهار و بطور کلی برخورد با ایران فروگذار نکرد، با این حال توانایی های هسته ای ایران پیشرفت کرد و توان تهران برای سنگ اندازی در برابر امیال و اهداف آمریکا در خاورمیانه با قوت ادامه دارد.
این نشریه می افزاید: اکنون زمان آن فرا رسیده که بپذیریم بعید است تلاش ها برای به حاشیه راندن و محدود کردن ایران به بهبود اوضاع منتج شود. مخصوصا که ایران توانایی های هسته ای را هم دارد.

رزا بروکس در این تحلیل با بیان اینکه تشدید تحریم ها احتمالا به اهداف آمریکا ضربه خواهد زد، نوشت: آشکار است سالها تحریم مانع از پیشرفت برنامه هسته ای ایران نشده و برعکس، ایران در طی دو دهه گذشته خطوط قرمز را یکی بعد از دیگری رد کرده است. تحریم ها بی تردید اقتصاد ایران را تضعیف کرده اما در این خصوص هم تاثیر تحریم ها در بهترین حالت، یکدست و متناسب نبوده است. فارین پالیسی معتقد است: از یک سو، مشکلات اقتصادی حاصل از اعمال تحریم های شدیدتر بی شک در مجبور کردن ایران به حضور در سر میز چانه زنی دخیل بوده و از دیگر سو، همانطور که « جوی گوردون» در نوشتاری در فارین پالیسی خاطر نشان کرد: با « تحدید توان ایران برای خرید و تولید نفت، بنزین و گاز طبیعی» ، در حقیقت تحریم ها مقامات این کشور را به این باور رسانده که « توسعه انرژی هسته ای برای رفع نیازهای ملت ضرورت بسیار بیشتری پیدا کرده است» .

فارین پالیسی با اشاره به اینکه تحریم ها مردم را نشانه می گیرد، می نویسد: براساس نتایج حاصل از نظرسنجی موسسه « گالوپ» در اوایل ماه نوامبر (آبان/آذر) ، تحریم ها احساسات ضدآمریکایی در ایران را افزایش داده است. بدتر از همه اینکه تحریم ها به افزایش حمایت مردمی از برنامه هسته ای منجر شده است. نظرسنجی گالوپ نشان می دهد که میزان حمایت ایرانیان از تداوم برنامه هسته ای، به رغم تاثیرات شدید تحریم های اقتصادی افزایش یافته و به ۶۸ درصد رسیده که قبلا ۶۳ درصد بوده است.

فارین پالیسی درباره اجماع به وجود آمده دراین باره خاطر نشان می کند: حتی یهودیان ایران هم اخیرا در حمایت از برنامه هسته ای کشورشان تجمعی برپا کردند. جای تعجب ندارد که بسیاری از ایرانیان به برنامه هسته ای کشورشان از دریچه « غرور ملی» می نگرند و این پرسش ها را مطرح می کنند که چرا صرفا برخی از کشورهای کم شمار می توانند عضو باشگاه هسته ای باشند؟ اگر جهان پذیرای برنامه هسته ای نظامی اسرائیل، پاکستان و هند است، چرا نباید ایران را بپذیرد؟

*عازم خارج بود که فهمید ممنوع الخروج است

رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که به تازگی قصد خروج از کشور را داشته متوجه شد که ممنوع الخروج شده است.

جلوگیری از خروج رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و یکی از فعالان حلقه انحرافی دولت دهم، به دلیل وجود موارد اتهامی تازه ای است که در دستگاه قضایی علیه وی مطرح شده است و به احتمال زیاد در آینده نزدیک بازداشت خواهد شد. وی پیش از این به دلیل اتهاماتی در حوزه مسائل مالی و موضوعات دیگر، بازداشت شده بود. به گزارش برخی رسانه ها اکنون روشن شده است که وی در آن مقطع با بازپرس خود تبانی کرده است.