به گزارش پارس به نقل از فارس، صلاحیت حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را مطرح کردند.

* عبدی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: قاضی زاده هاشمی وزارت بهداشت را بازسازی می کند/ مشکل حوزه درمان مدیریت است

ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد در مجلس به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: وقتی آقای قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت معرفی شد احتمال می دادند که با او مخالفت کنند اما امروز برای دفاع از برنامه های پیشنهادی وی به عنوان نماینده موافق هستم.

عبدی با بیان اینکه حوزه تخصصی بهداشت با چالش های جدی مواجه است در همین زمینه به نابسامانی های این بخش همچون عدم عدالت در خدمات درمانی دولتی، رها شدن بخش درمان خصوصی و بلاتکلیفی بخش خصوصی و همچنین منابع مالی بخش بیمه اشاره کرد و افزود: تاوان این مشکلات را مردم باید پس بدهند و از این رو بیش از ۷۵ درصد هزینه سنگین درمان را مردم از جیب پرداخت می کنند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمایندگان مردم در مراجعات مردم و نیازمندان مشکلات این حوزه را لمس کرده اند تاکید کرد: بنابراین وکلای ملت و برنامه پنجم توسعه و هدفمندی یارانه ها به این مشکلات توجه جدی داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس همواره با حوزه درمان چالش دارد ادامه داد: کمبود منابع علت اصلی این چالش نیست و اگر بودجه زیادی هم به این بخش اختصاص داده شود باز مشکلات حل نخواهد شد، چرا که مشکل این حوزه در مدیریت و برنامه است.

عبدی با اشاره به پیشرفت های کشور در بخش پزشکی، پزشکان فوق تخصص، کادر پیراپزشکی و پرستاران یاد آور شد: کمبود اقتدار درون بخشی و برون بخشی نظام سلامت باعث شده قوانین بالا دستی به ویژه برنامه پنجم توسعه و پزشک خانواده در حوزه سلامت انجام نشود. بنابراین فردی باید این مشکل را حل کند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس با بیان اینکه من این تعهد و تخصص را که متناسب با حل مشکلات حوزه سلامت است در آقای هاشمی دیده ام، به حمایت قاطع کمیسیون بهداشت مجلس از وزیر پیشنهادی اشاره کرد و افزود: آقای هاشمی فردی با روحیه جهادی است که ۳۳ ماه نیز در جبهه های حق علیه باطل حضور داشته و در عین حال تخصص خود را در حوزه چشم پزشکی کسب کرده است که ما نظیر او را در کشور کم داریم.

وی در پایان با اشاره به برخی رئوس برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت همچون کاهش آسیب اجتماعی، تدوین برنامه جدید آموزشی برای تربیت نیروی انسانی در بیمارستان شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر و تدوین برنامه سالمندان خاطر نشان کرد: با توجه به تخصص ممتاز هاشمی و مدیریت جهادی او که به همراه برنامه اش منطبق بر قانون است انتظار می رود که وکلای ملت با رای بالا به او مقدمات بازسازی وزارتخانه بهداشت را فراهم کنند.

* احمدی لاشکی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت: قاضی زاده هاشمی به نگرانی های حوزه بهداشت و درمان پاسخ می دهد

قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس در موافقت با قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: اداره کردن وزارت بهداشت یکی از پیچیده ترین مدیریت های اجرایی در دولت است. علیرغم ارتقای افتخارآمیز وضعیت بهداشت، درمان در کشور نگرانی هایی نیز در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: ۷۵ درصد از عوامل اثرگذار حوزه بهداشت از جمله آلودگی هوا، آمار سوانح رانندگی و مرگ و میر، دیابت، بیماری های قلبی، ناباروری و آمار نزولی نگران کننده جمعیت مسائلی هستند که نگرانی هایی را در این زمینه به وجود آوردند.

احمدی لاشکی در ادامه گفت: قاضی زاده هاشمی کسی است که آمده تا به این مسائل پاسخ دهد. اینکه پزشک خانواده باعث سردرگمی خانواده ها در استان ها شده و اینکه قیمت برخی از اقلام دارویی یک شبه بیش از ۲۰۰ برابر افزایش پیدا کرده و همچنین فاصله شدید درآمدی پزشکان که در بعضی مواقع به بیش از صد برابر رسیده پدیده هایی است که باید در وزارت بهداشت و درمان به آنها پاسخ داده شود و ما معتقدیم قاضی زاده آمده تا به آنها پاسخ دهد.

وی افزود: خودکفا کردن مراکز درمانی دولتی فاجعه بزرگی است و همچنین دفترچه های بیمه روستایی به دفترچه های رسوایی تبدیل شده چرا که هیچ کدام از بیمارستان های خصوصی و حتی درمانگاه های شهری این دفترچه ها را نمی پذیرند. بیمه یک صنعت است نه راه حلی برای تصدی گری و همه اینها مسائلی است که در برنامه های پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آمده است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در ادامه گفت: قاضی زاده هاشمی آمده تا به عدم تناسب هرم پزشکان و پیراپزشکان خصوصا پرستارانی که در بعضی از مواقع دو شیفت کار می کنند پاسخ دهد.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: تعهد، تخصص و مدیریت ویژگی های اساسی هستند که وی همه آنها را برخوردار است. ایشان شش سال مشاور ارشد وزیر بهداشت بوده و رزومه وی این را نشان می دهد.

وی افزود: قاضی زاده هاشمی ۳۳ ماه در جنگ حضور داشته ۲ بار مجروح شده و امروز نیز از جانبازان این مملکت به حساب می آید. ضمن اینکه برادر وی نیز جزو شهدای شیمیایی است. مدیریت ایشان در ایام جهاد سازندگی در سال های ۶۱ و ۶۲ سبب تربیت مدیران و فرماندهان لایق امروز است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه تصریح کرد: ایشان در برنامه خود سه نوع مدیریت آورده است. مدیریت فوری، افق چشم انداز و دولت یازدهم نشان از این است که وی ریز مسائل را در حوزه بهداشت و درمان دیده است.

احمدی لاشکی در ادامه گفت: ۱۵۷ مقاله علمی جهانی قاضی زاده هاشمی در نشریات معتبر با نمایه ISI چاپ شده و وی ۳۱ روش عمل جراحی چشم را ارائه و رتبه اول را در بورد تخصصی چشم به دست آورده است.

* لاهوتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان: اگر به سؤالاتم پاسخ قانع کننده بدهید به شما رای می دهم

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر پارلمان در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مواضع و سؤالات خود را مطرح کرد.

وی به مشکلات موجود در بخش درمانی کشور اشاره کرد و از لزوم حل این مشکلات توسط مدیران این بخش سخن گفت.

وی اضافه کرد: من سؤالاتم را مطرح می کنم و اگر آقای قاضی زاده به پرسش های من پاسخ قانع کننده بدهد دستش را می بوسم و به وی رای می دهم.

این نماینده مردم در مجلس به اهمیت سلامت و تاثیر آن در زندگی انسان اشاره کرد و بر لزوم توجه مدیران و مسئولان به این بخش تاکید کرد.

لاهوتی با ابراز تاسف نسبت به اینکه اعتبارات لازم برای بخش دارو، امکانات و تجهیزات پزشکی اختصاص نیافته، تصریح کرد: اعتبارات لازم در این بخش ها با پوشش جمعیتی پیشرفت نمی کند.

وی ادامه داد: امروز نظام بیمه ای کشور با تعداد قابل توجهی بیمه شده مواجهند که دارای دفترچه بوده و حق بیمه پرداخت می کنند اما خدماتی به اندازه نیاز و به صورت درست به آنها داده نمی شود.

این نماینده مجلس به مشکلات دیگری از حوزه بهداشت و درمان را برشمرد و از وزیر پیشنهادی پرسید که آیا می توانید با کمیسیون بهداشت مجلس همکاری لازم را برای رفع این مشکلات داشته باشید؟

وی همچنین با طرح این سؤال که برنامه شما برای مباحث درمانی چیست، اظهار داشت: شما باید توضیح دهید که چگونه توزیع عادلانه ثروت و نیروی انسانی را مدیریت خواهید کرد؛ البته پاسخ شما به پرسش های ذکر شده تا کنون قانع کننده نبوده است.

لاهوتی از عدم رشد مناسب بخش دولتی در حوزه بهداشت و درمان سخن گفت و با طرح این پرسش که آیا تمامی مردم توان مراجعه به بخش خصوصی را برای درمان دارند، تصریح کرد: ما با بخش خصوصی مخالف نیستیم اما باید به بخش دولتی نیز توجه داشت تا به سطح مطلوب برسد.

این نماینده مردم در خانه ملت به تفاوت های موجود در درآمد بخش خصوصی اشاره کرد و در همین زمینه گفت: حقوق یک پزشک عمومی در بخش دولتی بسیار کم است که همین مسئله باعث مهاجرت آنها شده است.

لاهوتی در ادامه سخنان خود سوالات دیگری در مورد آینده بخش بهداشت و درمان مطرح کرد و خواستار پاسخگویی وزیر پیشنهادی به این سؤالات شد.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: به صداقت، درستی، پاکی و جهادی بودن شما اعتقاد دارم اما در کارنامه مدیریت شما فقط مدیریتی یک دانشکده آن هم به مدت ۶ ماه وجود دارد که البته آنجا را رها کرده و رفتید، حال چه تضمینی وجود دارد که شما پس از رای اعتماد این بخش بهداشت و درمان را رها نکرده و نروید.

* منتظری توکلی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت: روحیه جهادی ویژگی بارز قاضی زاده هاشمی است

علیرضا منتظری توکلی نماینده مردم بافق عصر امروز (سه شنبه) در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: مقام و موقعیتی که در اختیار ما قرار می گیرد آزمون و امتحان است و مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی وظیفه و تکلیف است.

وی افزود: به واسطه همین تکلیف است که آقای پروفسور قاضی زاده هاشمی راحتی را کنار می گذارد و پست مدیریت وزارت بهداشت را اختیار می کند.

نماینده مردم بافق تصریح کرد: آقای پروفسور قاضی زاده هاشمی ۳۵۲ اثر ارزشمند علمی دارد و ۳۱ روش عمل چشم را راه اندازی کرده اند و سوابق اجرایی موفق و درخشانی در کارنامه خود دارد.

منتظری توکلی داشتن روحیه جهادی قاضی زاده هاشمی را از برجسته ترین ویژگی های این وزیر پیشنهادی دانست و گفت: ایشان سه بار در جنگ مجروح شدند و همچنین برادر شهید هستند و البته مدیریت بحران را نیز تجربه کردند.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی بهداشت توجه ویژه ای به افزایش جمعیت به پیروی از رهبر انقلاب دارند و همچنین معتقد به حضور خانم ها در عرصه مدیریت هستند که این وزیر پیشنهادی را متفاوت تر از بقیه و ستاره ای درخشان در گفتمان علم و عمل می داند.

نماینده مردم بافق قاضی زاده هاشمی را فردی برنامه ریز و موفق دانست و گفت: ایشان موسسه خیریه ای به نام نورآوران سلامت را دایر کردند و در بخش خصوصی نیز بیمارستان چشم پزشکی نور تهران را دایر کردند که تبلور سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی است که از افتخارات ایشان محسوب می شود و بسیاری از بیماران ایشان نیز بیماران خارج از کشور هستند.

منتظری توکلی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که با رای اعتماد بالا سندی افتخار را برای مجلس شورای اسلامی رقم بزنند.

* آصفری در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت: انتقاد از برنامه های قاضی زاده/مشخص نیست وی چگونه می خواهد اهدافش را عملیاتی کند

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز سه شنبه پارلمان در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: آقای قاضی زاده من مخالف شخصیت فکری و عملکرد شما نیستم اما سوالاتی دارم.

وی اضافه کرد: اگر بحث هایی مطرح می شود برای این است که مردم بدانند نمایندگان از بخش بهداشت و درمان آگاهی داشته و مشکلات مردم در این حوزه می دانند.

آصفری از لزوم پرداختن و توجه به مشکلات مردم در حوزه بهداشت و درمان سخن گفت و افزود: این حوزه دارای مسائلی است که باید مسئولان ضمن آگاهی از آنها در جهت رفع شان بکوشند.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وجود نقایصی در این برنامه سخن گفت و افزود: مشخص نیست چگونه وزیر پیشنهادی قصد دارد این برنامه ها را اجرایی و عملیاتی کند.

آصفری با تاکید بر لزوم توسعه درمانی در کشور اظهار داشت: توسعه بخش های درمانی باید برای همه استان ها میسر شود و فقط شاهد رشد آن در منطقه خاصی نباشیم، یعنی استان ها باید به اندازه پایتخت در بخش های درمانی شاهد توسعه باشند که البته این موضوعات در قانون برنامه پنجم به صراحت آمده است.

وی با بیان اینکه نمی توان از حوزه بهداشت و درمان و سلامت مردم به سادگی عبور کرد، از لزوم توجه ویژه به این بخش سخن گفت و در عین حال تاکید کرد: حوزه بهداشت و درمان و سلامت مردم به اندازه مسائل امنیتی دارای اهمیت است.

آصفری با بیان اینکه هزینه درمان در کشور بالاست اظهار داشت: البته در بیماران خاص هزینه درمان به صورت قابل توجه بالاست و همه مردم را با مشکل مواجه کرده است.

این نماینده مردم در خانه ملت به بحث دو شغله ها اشاره کرد و گفت: وزیر آینده باید در این زمینه راهکارهایی بیندیشد تا شاهد این مسئله نباشیم.

آصفری در پایان سخنان خود اعلام کرد که اگر وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان پاسخ دهد و نمایندگان قانع شوند به وی رای خواهند داد.

* امیری در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت در صحن علنی: انتخاب فرد صالح برای وزارت بهداشت آرامش خاطر مردم را در پی دارد

امیری نماینده کهنوج به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که عهده دار سلامت جان انسان هاست در نظام اسلامی ما از جایگاه بالایی برخوردار بوده و طبیعی است انتخاب فردی متعهد، صالح، توانمند و دارای تخصص لازم در رأی این وزارتخانه به عنوان سکان دار این بخش مهم می تواند آسایش، اطمینان و آرامش خاطر مردم را در پی داشته باشد.

وی افزود: اطمینان دارم آقای سید حسن قاضی زاده هاشمی با سابقه درخشان و مجاهدگونه ای که دارد می تواند در این شرایط سخت تحولی جدی و اساسی در این حوزه ایجاد کند؛ شخصیتی که در بخش غیردولتی موفقیت های چشمگیری داشته می تواند در بخش دولتی هم با برنامه های علمی و اجرایی خود و با اصلاح توسعه و توانمندسازی وزارتخانه این توفیقات را به حد اعلاء برساند.

نماینده مردم کهنوج در مجلس ادامه داد: آقای قاضی زاده هاشمی که برادر شهید و از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس و وفادار به نظام، انقلاب و رهبری است قطعاً امروز می تواند در این سنگر مهم حافظ خوبی برای آرمان های امام و شهدا باشد.

وی گفت: انگیزه آقای هاشمی از ورود به این عرصه نه از باب کسب شهرت و نه برای به دست آوردن ثروت است. زیرا کسب اتفاقات علمی و پژوهشی و تألیف بیش از ۱۵۰مقاله علمی و بین المللی قبلاً وی را شهره مجامع علمی دنیا کرده است.

امیری تأکید کرد: بی شک هدف و انگیزه آقای قاضی زاده هاشمی خدمت خالصانه به مردم در حوزه سلامت است که امروز دچار مشکلات و چالش های فراوان است؛ بنده به نوبه خود از ایثارگری وی به خاطر پذیرش این مسئولیت خطیر تقدیر و تشکر می کنم.

این نماینده مجلس تأکید کرد: امیدوارم نمایندگان مجلس با رأی بالای خود به وی و برنامه های جامع و کاربردی اش حق مطلب را ادا کند.

وی ادامه داد: توجه آقای هاشمی به توسعه سلامت و بهره مند شدن قاطبه مردم از این نعمت الهی و به کارگیری همه سازوکارهای لازم برای رسیدن به این هدف مقدس از برنامه های بسیار خوب و عملیاتی آقای هاشمی است.

امیری تأکید کرد: آقای هاشمی! شما که به دنبال تقویت و تکمیل نظام شبکه بهداشت و درمان کشور بر اساس طرح گسترش فضای فیزیکی، تجهیزات نیروی انسانی به روز نمودن آن با اولویت مناطق محروم و برقراری نظام عدالت در سلامت درسطح شهرستان ها با تأکید بر مناطق محروم، حاشیه شهرها، و مناطق عشایری هستید و این عشق به محرومین را با حضور فیزیکی خود در اقصا نقاط محروم کشور و درمان بیماران نیازمند در گرمای ۵۰ درجه بشاگرد و جنوب کرمان تا سیستان و بلوچستان به اثبات رسانید مطمئن باشید نمایندگان مجلس این همت و ایثاگری شما را با رأی والا جواب خواهند داد.

* قاضی پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت: آقای قاضی زاده! طبق قانون لیست اموال تان را به قوه قضائیه بدهید

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز پارلمان در سخنانی به عنوان مخالف برنامه های سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: همکاران عزیز به خاطر بهداشت و درمان و جان مردم به حرف های من گوش کنید، آیا اگر آقای قاضی زاده، وزیر مستضعفی بود، از او حمایت می کردید؟ شماها به خاطر پولش از او حمایت کردید، بنشینید و به سخنان من گوش دهید.

به گزارش فارس، این جملات قاضی پور با اعتراضات و انتقادات شدید نمایندگان مجلس و فریادهای مکرر وکلای ملت مواجه شد که در نهایت قاضی پور با درخواست ابوترابی فرد از آنان عذرخواهی کرد.

نماینده ارومیه در مجلس در ادامه سخنانش در مجلس گفت: بحث ما بهداشت و درمان و علوم پزشکی است یعنی بازی کردن با جان انسان ها، ما در مورد وزارتخانه ای صحبت می کنیم که اگر به عنوان مثال از خون آلوده استفاده کند، جان هزاران نفر به خطر می افتد. بیماری ایدز و هموفیلی گسترش پیدا می کند و برای آن اشتباه کوچک میلیاردها تومان هزینه می شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید بدانیم امروز می خواهیم درباره جان انسان های پاک، ولایت مدار و شجاع سخن بگوییم که هر اشتباه خواسته یا ناخواسته از سر سهو یا عمد، ممکن است آثار جبران ناپذیری را به جا بگذارد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: کسانی که گرفتاری های فراوان و دل مشغولی های گوناگون دارند، می توانند به وظایف اصلی شان توجه کنند و آقای دکتر هاشمی از جمله کسانی است که تخصص و دانش عالی وی باعث می شود گاهی اوقات از وظایف اصلی وزارتخانه غافل شود به خصوص بیماران اروژانسی و تهیه مواد اولیه و اتاق عمل ها و داروهای بیماران خاص و نظارت بر حوزه دارو و غذا، حتی نوآوری ها این موضوعات موارد کوچکی نیست.

وی با بیان اینکه بنده در این جا نمی خواهم مسائل شخصی آقای هاشمی را مطرح کنم، گفت: آقای سعادت استاندار اسبق مان و آقای قالیباف شهردار تهران، گفته شما (قاضی زاده هاشمی) در زمان جنگ کارهای خوبی انجام داده آید. هرچند که بنده مسائلی دارم و به احترام بزرگانی که از مشهد همکار ما هستند و این مسائل را به من گفته اند، اما آنان را مطرح نمی کنم.

قاضی پور تاکید کرد: شایعاتی وجود دارد که اصلا به آنان نمی پردازم ولی می خواهم طبق قانون جنابعالی (قاضی زاده هاشمی) لیست اموال خودتان را به قوه قضائیه ارائه دهید. من نمی گویم که شما به روستاها رفته اید در صدا و سیما تبلیغ کرده اید که ۵ هزار عمل جراحی انجام دادید ولی باید توضیح دهید که این موارد از مالیات کم شده تا خمس بوده یا خارج از خمس و مالیات بوده است! !

نماینده ارومیه در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: آقای قاضی زاده! آیا شما در توزیع امکانات حمایتی و آزمایشگاه های مجهز، عدالت را رعایت خواهید کرد یا همه را در تهران و مراکز استان ها توزیع خواهید کرد؟ آیا برای بیمارستان های نیمه تمام در شهرهای کوچک برنامه دارید؟ آیا در تمامی درمانگاه های روستایی پزشک و پرستار مقیم خواهد شد؟ یا مردم روستاها ناچارند حتی برای تزریق یک آمپول به شهرها مراجعه کنند؟

وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: برنامه شما درباره تهیه دارو چیست؟ به تولیدات داخلی توجه خواهید کرد، فکر می کنید راه انداختن کمیته مشکلات را حل می کند، آیا وزرای سابق اصلا این کمیته را راه انداختند؟ شما با افرادی که در بیمارستان های خصوصی تخلف می کنند، برخورد خواهید کرد؟

قاضی پور همچنین گفت: آن افرادی که در بیمارستان ها به دست پزشکان کشته می شوند و شکایت می کنند، آیا به شکایات این خانواده های رسیدگی می کنید.

قاضی پور در خاتمه گفت: برنامه عملیاتی شما درباره معاونت درمانی تامین اجتماعی چیست؟ آیا شما می خواهید بیمارستان های تامین اجتماعی که با خون بهای کارگران ساخته شده را تصاحب کنید یا کمک شان کنید؟

* قاضی زاده هاشمی: تشکیل ستاد مدریت بحران دارو/تدوین رویکرد کلان دولت یازدهم در ۲۱ مورد

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی در جلسه امروز بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های خود در ۴ محور شامل موفقیت ها، چالش ها و همچنین اهداف و راهبردهای بخش سلامت شد، گفت: در خصوص اهمیت سلامت ذکر این نکته ضروری است که براساس قانون اساسی سلامت حقی است همگانی که دولت مکلف است آن را برای تمام افراد کشور تامین کند.

وی افزود: تامین امنیت وظیفه حاکمیتی است و مردم همچنان که به آب و غذا محتاج هستند به سلامت نیز محتاج هستند، انتظار مردم از حاکمیت، تامین امنیت و سلامت است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: قانونگذار بر تامین سلامت تاکید دارد و نه فقط دسترسی به آن بنابر این وظیفه حاکمیت تامین سلامت است چرا که امنیت، سلامت اجتماعی را به همراه دارد و سلامت اجتماعی امنیت را تضمین می کند.

هاشمی در ادامه گفت: انتظار حداقلی مردم این است که حاکمیت زیرساختهای اولیه را برای تامین سلامت مردم تامین کند، در ثانی ما معتقد هستیم انسان سالم محور توسعه پایدار است و رشد و توسعه اقتصاد پایدار بدون داشتن انسان هایی با سلامت جسمی امکان پذیر نیست.

وی افزود: در باب اهمیت سلامت باید این نکته را عرض کنم که مقالات و مستندات علمی نشان می دهد که ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی به سلامت وابسته است و بدون سلامت امکان ندارد که یک جامعه به رشد و شکوفایی اقتصادی دست یابد.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در بخش پزشکی و تامین سلامت گفت: ارتقای سطح خدمات فوریتی به ویژه در دوران دفاع مقدس و دسترسی بیش از ۹۰ درصد روستاییان و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری به خدمات پایه سلامت از جمله این کامیابی هاست.

هاشمی گفت: خوشبختانه امید زندگی برای خانمها به بیش از ۷۲ سال و برای آقایان به ۷۰ سال افزایش پیدا کرده است، کاهش مرگ و میر مادران وکودکان یک سال در سایه ایجاد ۱۸ هزار خانه بهداشت در روستاهای کشور و آموزش نیروهای ماهر حاصل شده است. رشد علمی خیره کننده در برخی از رشته ها و تولید قابل توجهی از اقلام در دارویی در کشور نیز جز همین پیشرفتهاست.

وی افزود: علیرغم این پیشرفت ها نظام سلامت با چالش های فراوانی روبرو است. رتبه ایران درباره شاخص سلامت در بین ۱۸۰ کشور دنیا ۹۹ است درحالی که رتبه ترکیه ۴۹، بنگلادش ۵۱ و بحرین ۵۷ و قطر ۷۰ است. در بین ۲۰ کشور منطقه در عمل سزارین رتبه ایران اول، در مرگ و میر کودکان رتبه چهارم، در مرگ و میر مادران باردار رتبه پنجم، در مرگ بالغین ۱۵ تا ۲۴ سال رتبه پنجم و در امید به زندگی رتبه هشتم و در مرگ شیرخواران رتبه هشتم است، در حالی که ما در دوره هایی در دو رتبه اول قرار داشتیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این در حالی است که طبق سند چشم انداز ادعا شده است ایران باید در تمام زمینه ها به رتبه اول برسد. از سوی دیگر رشد اعتبارات واقعی این وزارتخانه در برنامه مصوب در اعتبارات سال ۹۲، پنج درصد منفی است و شما این را با نرخ تورم مقایسه کنید.

وی افزود: از سوی دیگر در سال قبل ما حدود ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و این وزارتخانه نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد و این مسئله شرایطی را برای همکاران من ایجاد کرده است که اداره مجموعه ها به این سادگی امکان پذیر نیست. ما نیاز به یک تحول اساسی برای اداره پرجمعیت ترین و تخصصی ترین وزارتخانه دولت داریم.

هاشمی گفت: من معتقدم هستم با ارائه راه حل های علمی که در برنامه پنج ساله علمی به خوبی نشان داده شده است، در ایجاد این تغییر همه کمک کنیم و بدون شک، بدون کمک شما نمایندگان محترم و کمیسیون های تخصصی و حمایت همه جانبه دولت و صبوری امیدواری مردم عزیز امکان توفیق میسر نیست.

وی افزود: بنده برنامه را در ۲۹ صفحه تقدیم شما عزیزان کردم. که زیر نظر متخصصان وزارت بهداشت و درمان تدوین شده و در سه سطح اولیت بندی شده است. یکی برنامه های فوری است که ما باید آن را تا پایان سال اجرایی کنیم و بخشی از آن برنامه های میان مدت است که باید تا پایان سال اجرایی شود. همچنین بخشی از برنامه ها میان مدت و مهلت اجرای آن تا پایان دولت است و در مورد برنامه های بلند مدت هدف پایه ریزی برنامه هایی که در دولتهای بعدی باید تعقیب شود.

هاشمی همچنین با اشاره به اهداف این برنامه گفت: رویکرد کلان دولت یازدهم در برنامه پیشنهادی در ۲۱ مورد فهرست شده است که می توان به تعدادی از آنها اشاره کرد.

وی افزود: استفاه از راه کارهای قانونی برنامه پنجم به منظور تامین مورد نیاز تشکیل ستاد مدیریت بحران دارو و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به منظور رفع مشکلات نقدینگی و تسهیل فرآیندهای قانونی که ما در این باره با رئیس جمهور معاون اول صحبت شده است و تلاش می کنیم تا به سرعت مشکلات دارویی را حل کنیم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: استقرار گام به گام پزشک خانواده و نظام ارجاع البته پس از آسیب شناسی کارشناسان عملی خواهد شد، پزشک خانواده حلقه ای از نظام ارجاع است که به نظر می رسد اصرار در سرعت اجرا باعث صدمه به کیفیت آن شده و باید قبل از گسترش آن اشکالات آن برطرف شود و بعد گسترش پیدا کند.

وی افزود: من اطلاع دارم که در استان هایی که بیش از سایر استان ها در آن هزینه شده است همانند استان فارس، مازندران و سیستان و بلوچستان مشکلات عدیده ای برای پزشکان و خدمت گیران پیش آمده که بیش از هرکار باید این مشکلات رفع شود و اجرای پزشک خانواده نیاز به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان دارد.

وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: از دیگر اقداماتی که باید در ماه های باقیمانده سال به انجام برسد تصویب راهکارهایی برای تامین نیروی انسانی برای مناطق محروم است و باید چه در زمینه پزشک عمومی و چه تخصصی شرایط به گونه ای فراهم شود تا افراد بومی بتوانند در این نقاط تقویت شوند، در طول ۳۵ سال انقلاب، تاکنون موفقیتی مشکل کمبود نیروی انسانی حل نشده است، حتماً باید کف نمره ورودی به نحوی پیش بینی شود که مشکل این افراد حل شود.

وی افزود: بازسازی، نوسازی و گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی کشور باید در دستور کار قرار گیرد و نکته مهم دیگر تقویت دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت فضایی کشور است که در صحبت های مخالفین به آن اشاره شد و ما حتماً باید این دبیرخانه را تقویت کنیم و حتماً باید شورا به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود؛ ۷۵ درصد مأموریت ما فرابخشی است و ما امیدواریم که بتوانیم سهم سلامت را مطالبه کنیم.

هاشمی اظهارداشت: من لازم می دانم ضمن احترام به مخالفین محترم و تشکر از موافقین عرض کنم همانطور که رئیس جمهور به آن اشاره داشت من نیز با اصرار رئیس جمهور علیرغم اینکه افرادی شایسته تر هستند به این مسئولیت تن دادم و فکر می کنم که در شرایطی هستم که با اخلاص و امیدواری به فضل و رحمت پروردگار، پا در این میدان گذاشتم.

وی افزود: حدود ۲۲ سال سن داشتم که در شورای اقتصاد در کنار آقای دکتر احمد توکلی که در آن موقع تصدی وزارت کار را برعهده داشت، از طرف جهاد سازندگی حضور داشتم و در دوران دفاع مقدس مدتی دبیر شورای آموزش پزشکی کشور بودم، مدتی ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه تهران را بر عهده داشتم و مدت مدیدی است که مدیرگروه دبیر انجمن چشم پزشکی کشور هستم و تصور می کنم که توان اداره این بخش ها را دارم.

وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همه ما باید اعتراف کنیم که کشور ما در شرایط خاصی به سر می برد، ما همه برای فداکاری و کمک به مردم آمده ایم بنابراین در صدد زمینه سازی برای اقتدار خود یا هیچ فرد و گروه و جریانی نیستیم، همه کسانی که در این مجموعه هستند قطعاً با همین روحیه آمده اند.

هاشمی ادامه داد: آنچه که وظیفه و سبقه من است رسیدگی به محرومین، مستضعفین نقاط دوردست و تقویت بیمارستانهای دولتی و رفع مشکلات آنهاست که این با شعار، شدنی نیست؛ آنچه که باعث می شود رویکرد من متفاوت باشد این است که من اهل پرخاش به مجموعه جامعه پزشکی کشور نیستم و این کار نه با روحیه اعتدالی ما و نه با سیاستهای دولت هماهنگ نیست.

وی افزود: بخش عمده ای از جامعه پزشکی کشور در خدمت مردم هستند، تعداد ۱۷۵ انجمن تخصصی در کشور فعال هستند در مراجعات دوستان بسیجی به پزشکان ۷۰ درصد آنها اعلام آمادگی کردند که بدون منت برای خدمت به مردم در نقاط دوردست کشور مراجعه کنند و امکانات و خدمات را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهند و ما نباید خود را از آنها محروم کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: بنابراین ما باید بخش عظیمی از جامعه پزشکی را با خود برای تحقق مطالبات بحقی که نمایندگان به آن اشاره کرده اند، در مقوله تعرفه های غیرواقعی با خود همراه کنیم البته به جزء الزامات قانونی، که ما حتماً باید تعرفه ها را واقعی کنیم.

وی افزود: من امیدوارم که در همه این موارد از حمایت شما نمایندگان برخوردار باشم و مطمئن هستم که با قانون برنامه پنجم توسعه و الزاماتی که هم برای دولت و هم برای بخش اقتصادی دولت وجود دارد می توانیم به تعداد زیادی از خواسته های شما نمایندگان جامه عمل بپوشانیم و اطمینان دارم که با اعتمادسازی بین وزارتخانه و مجلس و کمیسیون بهداشت، کمیسیون اجتماعی و سازمانهای نظام پزشکی و پرستاری و همه نخبگان هم افزایی را در این دوره و در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده داشته باشیم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر حتماً به کارهای کارشناسی در مجلس، کمیسیونهای مرتبط، مرکز پژوهشهای مجلس توجه خواهم کرد و با حضور فعال در مجلس، دیدارها، کمیسیون ها، هماهنگی و تعامل لازم را با مجلس خواهم داشت چرا که معتقدم بدون کمک شما و همکاری سایرین که با بخش سلامت مرتبط هستند امکان توفیق فراهم نیست.