به گزارش پارس به نقل از فارس، یک منبع بلند پایه سوری افشا کرد که سوریه درخواست های حکومت سعودی برای تماس با دمشق را رد کرد و کمیته تحقیق سازمان ملل متحد خواستار بازدید از منطقه « خان العسل» در حلب نشد، بلکه به دلایل و مستندات ارائه شده از سوی نظام سوریه درباره استفاده از سلاح های شیمیایی اکتفا کرد.

کمیته تحقیق در خصوص استفاده از مواد شیمیایی

این منبع آگاه در این ارتباط توضیح داد که دولت سوریه و کمیته تحقیق بین الملی درباره استفاده از مواد شیمیایی در جریان نبردهای جاری میان طرف های درگیر در سوریه به توافق رسیدند تا برای دستیابی به حقایق همکاری مشترکی در این ارتباط داشته باشند و در این راستا مقرر شد، دولت سوریه به کمیته تحقیق تمام دلایل و مستندات مورد نیاز برای کشف واقعیت و حقیقت جنایت روی داده در منطقه « خان العسل» را ارائه دهد.

وی در ادامه افزود: در طول حضور کمیته تحقیق بین المللی در سوریه، این کمیته هیچ گاه مسئله بازدید از منطقه خان العسل را مطرح نکرد که عناصر مسلح بر آن تسلط پیدا کرده بودند تا آثار برجای مانده از استفاده از این سلاح ها را از بین ببرند.

این منبع آگاه گفت: تا زمانی که این کمیته حکم نهایی خود درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در منطقه خان العسل را صادر نکند، نمی توان اظهار نظری در این ارتباط کرد.

منبع مذکور به گزارش « ملس» و دیگر گزارش های بین المللی که تاکنون سازمان ها و نهادهای بین المللی درباره این گونه رویدادها منتشر کرده اند، اشاره کرد و گفت: هر روز که می گذرد، این سازمان ها بیش از پیش ثابت می کنند که سازمان های بی طرفی نیستند، بلکه سازمان های سیاسی هستند که تحت نظر سازمان ملل متحد و کمیته حقوقو بشر و دیگر سازمان های آن فعالیت می کنند و بزرگ ترین دلیل این مدعا گزارش ملس است که نظام سوریه را مورد انتقاد قرار داده و آن را متهم به دست داشتن در ترور « رفیق الحریری» ، نخست وزیر اسبق لبنان کرده بود.

وی افزود: در حالی که تا پیش از ارائه گزارش نهایی همواره هرگونه دخالت و دست داشتن سوریه در این حادثه را رد می کرد، به همین دلیل باید گفت، این سازمان ها ادات دست برخی کشورها و سازمان های بین المللی دیگر هستند.

سفر بندر بن سلطان به روسیه

اما در خصوص سفر بندر بن سلطان به روسیه این مقام مسئول سوری گفت که سفر رئیس سرویس اطلاعات و امنیت عربستان سعودی به روسیه را از دو بعد می توان مورد بررسی قرار داد، از جمله عربستان سعودی تلاش می کند، برای حفظ آبروی خود به روسیه رشوه دهد تا موضع این کشور را با خود در بحران سوریه همراه کند.

در واقع به دلیل عدم موافق واشنگتن و پادشاه سعودی با طرح شاهزاده بندر درباره سوریه ممکن است، شاهد انعطاف پذیری هایی در سیاست بین المللی باشیم و در این راستا عربستان سعودی تلاش می کند، به نحوی روسیه را تحت فشار بگذارد و بالعکس.

سوریه تماس با عربستان سعودی را رد کرد

این منبع بلند پایه سوری در ادامه تاکید کرد که عربستان سعودی بارها تلاش کرد، با مسئولان و رهبران ارشد سوریه تماس بگیرد، اما نظام سوریه این درخواست را به دلیل مواضع عربستان سعودی در قبال بحران سوریه و حمایت این کشور از گروه های مسلح و دست داشتن در ریخته شدن خون مردم سوریه رد کرد.