به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علیرضا اسماعیل زاده، رییس دفتر کاهش آثار بلایای طبیعی برنامه اسکان بشر ملل متحد طی سخنانی در اجلاس مقدماتی شهر اسلامی گفت: در سال ۲۰۳۰ جمعیت شهرنشین فعلی جهان به دو سوم جمعیت کنونی می رسد و این رقم در تاریخ توسعه شهرنشینی بی سابقه است البته این مساله فرصت ها و آسیب هایی در برخواهد داشت.

وی گفت: اگر جنبه های فرهنگی را در شهرنشینی فراموش کنیم و در معماری ها به کار نگیریم، از داشتن خدمات شهری و فرهنگ در توسعه شهری محروم خواهیم بود که این مساله رنج بسیاری را برای مردم به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: شهرهای اسلامی باید بیش از شهرهای دیگر از شکوفایی، زیبایی برخوردار باشند، بنابراین به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی نیازمند مدیریت قوی هستیم.

شامیل العسکروف، دبیرکل سازمان اکو هم در سخنانی گفت: کشورهای عضو اکو به عنوان یک سازمان منطقه یی، کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی نیز هستند که با هدف توسعه منطقه یی اقتصادی، فنی و فرهنگی، این سازمان شکل گرفته است و سعی داریم با همکاری یکدیگر به توسعه پایدار در این کشورها کمک کنیم.

وی گفت: ریشه اسلامی کشورهای ما در عمق فرهنگ هایمان نهفته است که باید به آن توجه کنیم. باید به حفظ شهرهایی مثل اصفهان، استانبول، سمرقند، باکو و… برای حفظ میراث اسلامی مان تلاش کنیم.

دبیرکل سازمان اکو توصیه کرد که طرح جامع توسعه شهرهای اسلامی برای حفظ شهرهای اسلامی طراحی شود تا بتوانیم در چارچوب آن توسعه فرهنگی و اقتصادی را نیز داشته باشیم.