ایران در مذاکرات وین بسیار جدی عمل کرده است. 

دور جدید گفت‌وگوها میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها بالآخره بعد از چند روز گفت‌وگو و رایزنی روز جمعه پایان یافت.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، ریاست تیم مذاکره‌کننده ایرانی را بر عهده دارد و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، ابراهیم شیبانی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی، علی فکری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری، احمد اسدزاده سرپرست معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت، غلامرضا پناهی معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین حضور داشتند.

با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستور‌العمل‌های تازه، در این نشست مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

به گفته علی باقری، گفت‌وگوها در وین هفته آینده از سر گرفته می‌شود و در این نشست شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

تیم ایرانی برخلاف پیش بینی برخی طرف‌های مذاکره کننده به ویژه تیم‌های اروپایی با پیش‌نویس‌های دقیقی در مذاکرات وین حاضر شد و پیشنهادات کاملی را برای حصول نتیجه در دستور کار قرار داده است.

متون پیشنهادی ایران به دقت و در انطباق کامل با مفاد توافق سال ۲۰۱۵ تنظیم شده‌اند و بر مبانی مشترک مندرج در این توافق استوار هستند؛ در سوی دیگر مذاکره کنندگان سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در مواجهه با پیش نویس‌های جامع ایران، عافلگیر شده و تلاش می‌کنند با تعویق در مذاکره، ادامه گفت‌وگو را با اخلال مواجه کنند.

طراحی تیم مذاکره کننده جدید ایران بر خلاف گذشته و گفتگو در موضوع امتیازات فراهسته‌ای، بر اساس تمرکزی دقیق برای رفع تحریم‌ها و تعهدات قانونی مبتنی بر توافق ۲۰۱۵  استوار شده و همین مساله باعث شده برخی طرف‌های مذاکره کننده خواهان تعویق مذاکرات شوند.

طبق شواهد و اظهارات مقامات ایرانی، ایران نگاه صفر و صدی به مذاکرات قبلی ندارد یعنی بنا ندارد شش دور گفت‌وگوی قبلی وین را تماماً کنار بگذارد یا الزاماً همه آن را یکجا بپذیرید بلکه به اقتضای بحث و ضرورت تأمین منافع کشورمان اقدام به پذیرش مورد یا مواردی از آن خواهد کرد چه آنکه هدف دولت رئیسی از ورود به گفتگو مشخص بوده و هدف غایی آن رفع تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکاست.

مورا: مذاکرات واقع بینانه و ثمربخش بود

معاون دبیر کل سرویس اقدام اتحادیه اروپا گفت:  ما به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم و تهران و واشنگتن متعهد به شرایط هستند.این دوره از مذاکرات واقع بینانه بود و پیش نویس‌های مختلفی در جریان مذاکرات وین با ایران مورد گفتگو قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مذاکرات ثمر بخشی با هیات مذاکره کننده جدید ایرانی صورت گرفته است. مذاکرات هسته‌ای با ایران برای همیشه ادامه نخواهد یافت.

هیچ طرف اروپایی ادعا نکرد پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی ندارد

بر اساس این گزارش، علی باقری عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان اینطور گفت که اینکه طرف‌های اروپایی خیلی نسبت به برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند درست است، اما این پیشنهادها بر اساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده و لذا آن‌ها اعتراضی نسبت به اینکه این پیشنهادها نامربوط است نداشتند؛ اما می‌گفتند با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد.

وی تاکید کرد: به آن‌ها گفتم این طبیعی است و ما قرار نیست در گفت‌وگوها و مذاکرات، مطالب و پیشنهادهایی را ارائه کنیم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را مطرح می‌کنیم که با دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان سازگار باشد. اما نکته مهم این است که این پیشنهادها بر اساس مبانی تنظیم شده که مورد قبول طرف مقابل هم هست.

در این حالی است که بازگشت تیم های اروپایی به پایتخت های خود، به نوعی تکرار سناریوی پیش دستانه، برای مقصر جلوه دادن ایران در عدم نتیجه گیری مذاکرات است و باید دید اروپایی‌ها در دور بعد با چه دستورالعملی وارد مذاکرات خواهند شد.