سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه (۳۱ خرداد ماه) با اصحاب رسانه که به صورت حضوری برگزار شد، اظهار کرد: به هموطنانى که به رغم فشار‌ها در خارج از کشور هم در تعیین سرنوشت خود نقش داشتند تشکر مى‌کنم و از مردم ایران هم سپاسگزارم، همچنین به آقاى رئیسی رئیس جمهور منتخب هم تبریک مى‌گویم.

وى افزود: ٤٥ کشور به مناسبت برگزارى انتخابات ریاست جمهورى به ما تبریک گفتند.

خطیب زاده درباره مذاکرات وین که احیاى برجام به رئیس جمهور منتخب ایران منوط شده بود، اظهار کرد: این گزارش‌ها تأیید نمی‌شود و حتی نزدیک به واقعیت گفت‌وگوها نیست، تمامی طرف‌ها در وین درباره جزییات گفت‌وگو کردند.

وی افزود: هیچ کدام از طرف‌ها این احساس را نداشته که وقت اضافی را در وین گذاشته است. هیچگاه سیاست ایران این نبوده که اگر امکان رفع تحریم‌ها باشد آن را به تاخیر بیندازد؛ هیچ بعید نیست که دور بعد دور پایانی باشد باید ببینیم همه طرف ها تصمیماتشان را می‌گیرند یا خیر.

برجام جدیدى مذاکره نخواهد شد

خطیب زاده تصریح کرد: اکنون متن برجام فاقد ابهام است و در تمامى کارگروه‌هاى برجامى به متن شفافى رسیدیم، نیازمند تصمیم سیاسى هستیم و این موضوع در روزهاى آینده بررسى مى‌شود، هیچگاه برجام جدیدى مذاکره نخواهد شد، ایالات متحده تضمین هاى لازم براى بازگشت به برجام و عدم نقض قطعنامه ٢٢٣١ است.

سخنگوى وزارت خارجه درباره نشست شوراى ایکائو گفت: در این شورا موضوعات فنی را مطرح می‌کنند و ایران گزارش فنی خود را قبلا ارائه داده و به ابهامات پاسخ داده است.

خطیب زاده درباره اینکه ایران از آمریکا نامه تضمین کتبى خواهد گرفت تصریح کرد: اصل موضوع کاملا درس است و تضمین باید مشخص شود و با توجه به سابقه ایالات متحده لازم است.

وى درباره اینکه شنیده شده کمیته تطبیق برای بررسی میزان انطباق نتیجه مذاکرات وین با سیاست‌های اعلامی رهبری تشکیل شده است، گفت: این موضوع تایید مى‌شود و قبل از سفر آقای عراقچى اولین جلسه آن برگزار شده، موضوع فوق العاده‌اى نیست و شوراى عالى امنیت این کمیته را تشکیل داده است. اعضا این کمیته از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند، این تطبیق با دقت انجام مى شود.