به گزارش پارس به نقل از تسنیم، یکصد و نهمین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با حضور ۱۹۴ نماینده با تلاوتی از آیات قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای جلسه امروز محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار را قرائت کرد. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور، لایحه دو فوریتی اجازه افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه و ترمیم، گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی درموردطرح اصلاح تبصره (۵) بند (الف) ماده (۳) قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه انتقال موردی محکومان به حبس و گزارش کمیسیون قضایی وحقوقی درموردطرح الحاق یک تبصره به ماده (۳) قانوناختیارات رئیس قوه قضائیه در دستور کار امروز بهارستان نشینان قرار داشت.

***جای خالی ۲۲ نماینده در صحن علنی امروز مجلس***

پس از تلاوت آیات قرآن کریم و ترجمه آن اسامی ۲۲ نماینده غایب و متأخر اعلام شد؛ براین اساس محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی نماینده مردم تهران، علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران، بهرام براینوند نماینده مردم بروجرد، حسن تامینی نماینده مردم رشت، عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان، احمد توکلی نماینده مردم تهران، عطاالله حکیمی نماینده مردم رودبار، محمد دامادی نماینده مردم ساری، محمدحسن دوگانی نماینده مردم فسا، حمید رسایی نماینده مردم تهران، غلامحمد زارعی نماینده مردم بویراحمد، احمد شاهانی نماینده مردم ایلام، الیاس طاهری نماینده مردم اقلید، رضا عبدالله نماینده مردم ماه نشان، ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد، مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، محمدعلی مددی نماینده مردم میانه، شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز، علی مطهری نماینده مردم تهران و سیدعبدالکریم هاشمی نماینده مردم میناب از نمایندگان متأخر و غایب امروز خانه ملت بودند.

***لاریجانی: نابودی سرنوشت محتوم گروه های متحجر تروریستی است***

در ابتدای جلسه نهاد قانون گذاری علی لاریجانی رئیس این نهاد در نطق پیش از دستور در خصوص حادثه ۷ تیر و شهادت مظلومانه شهید بهشتی در سخنانی به موضعات بین المللی اشاره کرده و اظهار داشت: در آستانه هفتم تیر هستیم و به ارواح مطهر شهدای هفتم تیر بخصوص شهید بهشتی درود گفته و هفته قوه قضائیه را به خدمتگذاران این نهاد تبریک می گویم.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) پس از حادثه تروریستی هفتم تیر در شهادت دکتر بهشتی، تاثیر خود را بیش از هر چیز به جنبه مظلومیت آن مرد بزرگ مربوط دانسته و این یک واقعیت تلخ در دوران انقلاب بود که اشخاص ممتاز انقلاب توسط ضدانقلاب و برخی افراد جاهل ترور شخصیت می شدند و بعد به شهادت می رسیدند.

رئیس مجلس افزود: بعد از پیروزی انقلاب و ایجاد فضای آزاد فکری، گروهک های ضدانقلاب با استفاده از رسانه ها و پراکندن شایعات، شخصیت معنوی رهبران صدر انقلاب اسلامی را هدفگیری می کردند و با انواع تهمت ها به تخریب وجهه آنها پرداختند و برای هر کدام نیز سازوکاری را اجرا کردند.

لاریجانی افزود: در این ماجراجویی نفسانی و پلید و منافقانه ضدانقلاب و با هزینه زیاد، صراط مستقیم برای مردم روشن شد. مردم با شفافیت ملاحظه کردند که یک طرف حق را بیان می کند و با اعتقاد به امام (ره) و راه او جانفشانی می کنند و طرف دیگر با هوچی گری و تهمت زدن دست به ترور فیزیکی زده اند. این معادله ترور در مقابل منطق، افکار عمومی را به حقانیت راه شهید بهشتی متوجه کرد.

وی گفت: این یک درس بزرگ برای همه انقلابیون داخل و خارج است که در مبارزه با حق گروهی که دست به ترور می زنند، بازنده خواهند بود و فرصت طلبانی که امروز در جهان اسلام با تغییر شرایط مسلمانان دست به خشونت زده اند و مسلمان کشی می کنند، سرنوشت محتوم نابودی خود را طی می کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: چند روز پیش در مصر به شیعیان در مصر حمله کرده و عده ای را به شهادت رساندند و هزاران نفر را در سوریه در دو سال اخیر کشتند. همانگونه که این جریان افراطی در سایر بلاد اسلامی مانند افغانستان و پاکستان و عراق و امروز در لبنان نیز جامعه مسلمانان را جهت تمکین به آرای متحجرانه خود تهدید به ترور و کشتار کرده اند.

***بررسی لایحه اجازه افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک بین المللی ترمیم و توسعه***

پس از نطق لاریجانی نمایندگان در دستور کار اول لایحه اجازه افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک بین المللی ترمیم و توسعه را مورد بررسی قرار دادند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در ابتدای بررسی این لایحه در مجلس طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات این لایحه، اظهار داشت: جای گلایه از دولت وجود دارد که چرا این لایحه را در روزهای آخر مهلت خود به مجلس ارسال کرده و از ما می خواهد آن را دو روزه تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۲۴ در بانک بین المللی ترمیم و توسعه عضویت داشته است، گفت: لازم بود دولت گزارش عملکردی از فعالیت های جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته ارائه می کرد و می گفت که ما چه عملکردی در این سال ها داشتیم.

نماینده مردم کرمان تصریح کرد: طی سال های ۱۳۲۴ تا ۱۳۹۱، سهام پذیرفته شده جمهوری اسلامی ایران در این بانک ۱۷۵ میلیون دلار بوده است در حالیکه اگر ما این مبلغ را به عنوان قرض الحسنه در نهادی می گذاشتیم، اکنون ۲.۵ میلیارد دلار سهام سابق داشتیم.

پورابراهیمی با طرح این سوال که بانک جهانی طی سالها ی گذشته چه اقداماتی را برای سرمایه گذاری در داخل ایران انجام داده است، افزود: باید این سوال را پرسید که بانک جهانی در خصوص وضع تحریم های نابجا علیه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی را انجام داده است. مگر این بانک نباید حافظ اعضا باشد؟ در سال گذشته برخلاف تمام قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی تحریم شد در حالیکه مراکز جهانی هیچ اقدامی انجام ندادند.

وی با بیان اینکه مجلس حتما موافق توسعه روابط با بانک جهانی است اظهار داشت: در حال حاضر نحوه استیفای حقوق کشورمان در بانک های خارجی مشخص نیست.

همچنین نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی طی سخنانی به عنوان موافق کلیاتی این لایحه گفت: اگر ما در بانک بین المللی ترمیم و توسعه حضور و نفوذ بیشتری داشته باشیم می توانیم در سیاستگذاری های این بانک نقش داشته باشیم و این کار به افزایش قدرت ما در صحنه بین المللی منجر می شود.

وی ادامه داد: امروز هر کشوری که در صحنه بین المللی بیشترین هزینه را داشته باشد، فایده بیشتری خواهد برد و با این افزایش سرمایه جمهوری اسلامی ایران سهم بیشتری در بانک های جهانی خواهد داشت و در مقابل تعهدی به آنها نخواهد داشت.

نماینده مردم ممسنی خاطرنشان کرد: در شرایطی که دشمنان به دنبال منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و افزایش تحریم ها هستند اگر روزنه ای وجود داشت که بتوانیم در پرتو آن جایگاه کشور را افزایش دهیم باید از آن استفاده کنیم و نباید با تحلیل های ضعیف از این جایگاه جلوگیری کنیم.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز به عنوان مخالف کلیات این لایحه با بیان اینکه دولت در تاریخ ۹۲/۴/۴ لایحه ای را به مجلس کرد و گفت اگر تا پایان ۹۲/۴/۶ آن را تصویب نکنید مهلت عضویت جمهوری اسلامی ایران در این بانک به اتمام می رسد، گفت: آیا این کار درست است که دولت یک روز مانده به پایان عضویت لایحه بیاورد؟ دولت باید درباره این اقدام خود به نمایندگان توضیح دهد.

وی با تاکید بر اینکه بانک جهانی در قضیه تحریم بلای زیادی بر سر کشور آورد، افزود: بانک جهانی شرایط سختی را برای پرداخت تسهیلات خود اعمال می کند.

محمدمهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان نیز در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: از سال ۱۳۲۴ تا سال ۱۳۹۱ ما کشورمان حدود ۱۷۵ میلیون دلار در این بانک سرمایه داشته است اما توانسته ۳.۵ میلیارد دلار از تسهیلات بانک جهانی استفاده کند که قریب به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بعد از انقلاب از تسهیلات این بانک استفاده کردیم و حدود ۹ میلیون دلار نیز از تسهیلات این بانک در جهت مقابله با زلزله استفاده شده است.

نماینده مردم دشتستان خاطر نشان کرد: حضور پراقتدار و رساتر شدن صدای نظام جمهوری اسلامی ایران جهت دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و برای رفع فقر و اجرای پروژه های فقرزدایی در مراکز جهانی موثر است و افزایش سهم ما در بانک جهانی حضور ما را مقتدرتر و تاثیرگذار تر می کند و جایگاه ایران را در این بانک بالاتر می برد.
موسوی نژاد تصریح کرد: ما هرچقدر در موسسات بین المللی حضور داشته باشیم به نفع کشور است و قدرت ما را در سطح بین المللی بیشتر می کند.

در ادامه بهروز علیشیری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی اظهار داشت: از مبالغی که به عنوان سهام جدید از سوی جمهوری اسلامی ایران در بانک بین المللی ترمیم و توسعه سرمایه گذاری می شود تعهدی است و هیچ پولی به صورت واقعی پرداخت نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فرض ما ابتدا در دولت این بود که این افزایش سهم نیازی به مصوبه مجلس ندارد، گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری بعد از بررسی هایی متوجه شد که این افزایش سهم نیاز به تصویب مجلس دارد و لذا حدود ۲ ماه قبل این لایحه را به مجلس ارسال کردیم اما به دلیل بحث های بودجه در دستور قرار نگرفت و لذا تصمیم گرفتیم این لایحه را به صورت دو فوریتی مطرح کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با این وجود اگر تاخیری بوده من از نمایندگان مجلس عذرخواهی می کنم.

علیشیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۱۷۵ میلیون دلار در بانک جهانی ترمیم و توسعه سرمایه گذاری کرده است، گفت: این در حالیست که کشورمان تا کنون ۳.۵ میلیون دلار از منابع بانک جهانی استفاده کرده است.

نمایندگان مجلس با ۱۳۵ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ رای ماخوذه کلیات لایحه اجازه افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک بین المللی ترمیم و توسعه (IBRD) را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب کلیات با ۱۲۸ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ رای ماخوذه ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند.

براساس این ماده واحده به دولت اجازه داده می شود به منظور حفظ قدرت رای و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بانک بین المللی ترمیم و توسعه نسبت به افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برنامه تقویت صدای کشورهای در حال توسعه و گذار از طریق پذیره نویسی تعداد (۴۳۴) سهم به صورت تعهدی اقدام نماید.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است اقدامات لازم جهت پذیره نویسی سهام مربوط و مشارکت در برنامه تقویت صدای کشورهای در حال توسعه و گذار را به مورد اجرا بگذارد.

***مراسم تحلیف محمدمهدی مفتح برگزار شد***

پیش از اعلام اسامی ناطقان میان دستور ابتدا مراسن تحلیف محمد مهدی مفتح برگزار شد. محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی پارلمان را برعهده داشت با اعلام این موضوع، طی سخنانی گفت: اعتبارنامه آقای مفتح از وزارت کشور واصل شده است و مراسم تحلیف ایشان اکنون برگزار می شود.

وی ادامه داد: به آقای مفتح خیرمقدم عرض می کنم؛ مثل اینکه مجلس نهم نتوانست دوری آقای مفتح را تحمل کند و مردم تویسرکان ایشان را به عنوان نماینده خود به مجلس فرستادند.

پس از انجام مراسم تحلیف منتخب حوزه انتخابیه تویسرکان، محمدرضا باهنر اظهار داشت: اداره قوانین به قید قرعه آقای مفتح را به عنوان عضو یکی از شعبات ۱۵ گانه معرفی کند.

وی افزود: اعتبارنامه آقای مفتح نیز برای رسیدگی به یکی از شعب ارسال خواهد شد.

***اسامی ناطقان میان دستور***

در ادامه علیرضا منادی سفیدان اسامی ناطقان را قرائت کرد. براین اساس احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه، شهروز افخمی نماینده مردم ملکان، رضا آشتیانی عراقی نماینده مردم قم، ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در جلسه امروز سخنرانی کردند.

***جباری: حماسه سیاسی فرصتی جهت حل مشکلات جامعه و ریشه کنی بیکاری و تورم است***

احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه در مجلس در نطق میان دستور گفت: حماسه ۲۴ خرداد و مشارکت ۷۰ درصدی که منجر به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب شد را به وی تبریک می گویم.

وی با بیان اینکه حماسه سیاسی سرآغاز رویکردی در اعتلا بخشیدن به نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: همچنین این حماسه فرصت تازه منحصر به فردی است تا بتوان از آن در جهت حل مشکلات جامعه و به خصوص ریشه کن کردن فقر، بیکاری و تورم استفاده کرد و قطعا رئیس جمهور منتخب نیز در سایه تعامل با سایر قوا گام های استوار به سوی رفع این مشکلات و دغدغه ها برخواهد داشت.

***افخمی: رییس جمهور منتخب از تجارب متنوع دولت های قبلی استفاده کند***

شهروز افخمی نماینده مردم ملکان در مجلس در نطق خود اظهار داشت: امیدوارم که حسن روحانی در سایه ظرفیت های بالای قانون اساسی و نعمت بزرگ ولایت فقیه و با استفاده از تجارب متنوع دولت های قبلی با عنوان" عبرت از گذشته به عنوان چراغ راه آینده" بتواند به وظیفه مهم خود در این زمان حساس تاریخی عمل کرده و در خدمت انقلاب، اسلام و مردم لایق کشورمان باشد.

***آشتیانی: رئیس جمهور منتخب ارتباط مستمر خود با مراجع و حوزه علمیه را حفظ کند***

رضا آشتیانی عراقی نماینده مردم قم در نطق میان دستور گفت: اعضای فراکسیون روحانیون مجلس برای هرگونه تعامل و همکاری با دولت آینده اعلام آمادگی می کنند و امیدواریم حسن روحانی نیز تعامل خود را حفظ کند و این تعامل زمانی محقق می شود که همانطور که وی در شعار تبلیغاتی خود اعلام کرده دولتش بر مبنای تدبیر عمل کند و وزرای متعهد، دلسوز و در خط ولایت فقیه معرفی کند و از دیدگاه جناحی و حزبی خودداری کرده و به معاندان نظام اجازه فعالیت ندهد.

حجت الاسلام آشتیانی ادامه داد: با توجه به اینکه حجت الاسلام حسن روحانی یک روحانی است، نشان می دهد که مردم هنوز به روحانیت در اجرای امور کشور اعتماد دارند و وی باید ارتباط مستمر خود با مراجع حوزه علمیه را حفظ کرده و از نظرات آنها استفاده کند لذا بهتر است که حجت الاسلام روحانی به گونه ای عمل کند که دوره ریاست جمهوری وی با رضایت خدا و ائمه اطهار پایان یابد.

***ندیمی: مجلس در تعامل با دولت منتخب دریغ نکند***

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در نطق میان دستور اظهار داشت: اولین پیام انتخابات نقش ممتاز مقام ولایت بود که به انحای گوناگون بر سلامت انتخابات و عدم دخالت مسئولان در آن تاکید کردند و از آزادی رای که حق مردم است نیز دفاع کردند.

وی ادامه داد: بر ما است که در تعامل با دولت منتخب از هر کوششی دریغ نکنیم و همه مباحث حزبی و انتخاباتی باید کنار گذاشته شود.

***احمدی: امید به آینده در مردم زنده شده است***

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در نطق خود با بیان اینکه نقش مسئولان برگزاری انتخابات، رسانه ملی و کاندیداها را نمی توان نادیده گرفت، گفت: از همگان تشکر می کنم و به صورت خاص به رئیس جمهور منتخب ملت حجت الاسلام حسن روحانی تبریک عرض می کنم و از حضرت باریتعالی توفیق وی را خواستارم.

وی ادامه داد: چند روزی است مردم فراموش کرده اند که گرانی بلایی بر جانشان شده است، فراموش کرده اند که تورم روزافزون کمرشان را شکسته است و فراموش کرده اند جوانان بیکار آنها همچنان شمع جلوی چشمانشان آب شده است.

نماینده مردم نوشهر در مجلس گفت: از فضای نشاط و شادابی بعد از انتخابات پیدا است که امید به آینده در نزد مردم زنده شد ولی اگر دقت نکنیم و از زمان به درستی استفاده نشود و تدبیر و عقلانیت را شاهد نباشیم خدای ناکرده این فضای نشاط از دست خواهد رفت.

احمدی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ایجاد فضای همراهی و همدلی بین مجلس و دولت آینده برای بازکردن قفل های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم که این مهم با فتح قله های رفیع نائل آید.

***قاضی پور: شکایت نمایندگان مجلس از رییس جمهور مربوط به سفر وی به نیویورک بود***

در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در جلسه علنی پارلمان در اخطاری با استناد به اصل ۱۴۰ قانون اساسی اظهار داشت: بر اساس این اصل رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان وی و وزرا در مورد جرائم عادی با اطلاع مجلس شورای اسلامی در دادگاه های عمومی دادگستری انجام می شود.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس در ارتباط با سفر رئیس جمهور، معاونین و خانواده معاونان رئیس جمهور به نیویورک شکایتی را انجام داده اند و مجلس نیز آن را تایید کرد و آن شکایت به قوه قضائیه رسید.

این نماینده مجلس خطاب به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، گفت: متاسفانه این شکایت را سیاسی کردند و به اسم شخص رییس مجلس منتشر کردند در حالیکه این شکایت از سوی نمایندگان بود.

نماینده ارومیه بر همین اساس از باهنر خواست که به عنوان نایب رئیس مجلس از قوه قضائیه بخواهد که با علم به اینکه این شکایت از سوی مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ تایید شده است، مورد رسیدگی قرار گیرد.

***پورابراهیمی: تذکرات نمایندگان باید براساس نوبت باشد***

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی صبح امروز مجلس، به اظهارات نادر قاضی پور نماینده ارومیه انتقاد کرد و گفت: باتوجه به اینکه هیئت رئیسه مجلس به آقای قاضی پور تذکر نمی دهد، ما نمایندگان می خواهیم این کار را انجام دهیم، چرا که ایشان چندین بار به اسم موافق و مخالف یک طرح یا لایحه درخواست صحبت کرده و وقتی تریبونش روشن می شود تذکر و اخطار می دهد.

وی ادامه داد: آقای قاضی پور اگر تذکر و اخطاری دارند باید در نوبت بماند، نه اینکه به اسم مخالفت با یک طرح تذکر یا اخطار دهد.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: هیئت رئیسه باید جلوی وی را بگیرد تا چنین اقداماتی باب نشود، اما متاسفانه هیئت رئیسه نه تنها این کار را نمی کند، بلکه به تذکر او گوش هم می دهد که این کار درستی نیست.

در جلسه علنی امروز مجلس نادر قاضی پور که قصد داشت به عنوان مخالف یک پیشنهاد در لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور صحبت کند، با باز شدن میکروفونش، شروع به طرح یک اخطار قانون اساسی کرد که این کار وی انتقاد نمایندگان را به همراه داشت.

*** ادامه رسیدگی به لایحه قانون نظام صنفی کشور***

در ادامه جلسه نمایندگان لایحه قانون نظام صنفی کشور را مورد بررسی قرار داده و شرایط داوطلبان عضویت در هیئت مدیره اتحادیه ها را مصوب کردند.

نمایندگان با اصلاح یکی از مواد این لایحه شرایط داوطلبان عضویت در هیئت مدیره اتحادیه ها را تابعیت جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر، عدم ممنوعیت تصرف در اموال، مانند حجر، ورشکستگی و افلاس، عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم اشتهار به فساد، داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای افراد فاقد عضویت در هیئت مدیره اتحادیه، حداکثر سن در زمان ثبت نام ۷۵ سال و داشتن پروانه کسب معتبر لازم اعلام کردند.

همچنین بر اساس تصویب نمایندگان، کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیزات حکومتی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دو نفر از اتاق اصناف شهرستان از مراجع ذی صلاح شامل وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت احوال کشور و قوه قضائیه ظرف مدت یک ماه شرایط مذکور را استعلام می کنند.

نمایندگان اتاق اصناف شهرستان در این کمیته نباید خود نامزد انتخابات باشند. تصمیم گیری در این کمیته با اکثریت آرا صورت می گیرد و نتیجه به متقاضی اعلام می شود.

همچنین نمایندگان مصوب کردند وظیفه این کمیته حصول اطمینان از صحت موارد مندرج در بندهای مذکور از طریق رویت اسناد مثبته و بررسی مدارک و شواهد است.

براساس این گزارش افرادی که صلاحیت آنها توسط کمیته موضوع این ماده رد شده باشد می توانند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ رای کمیته مذکور، تقاضای بررسی مجدد نمایند که مرجع رسیدگی مجدد کمیسیون نظارت شهرستان است.

***تذکرات شفاهی ۵ نماینده به مسئولان اجرایی کشور ***

در ادامه ۵ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز تذکرات شفاهی خود را اعلام کردند.

در این جلسه ابتدا مصطفی افضلی فرد نماینده مردم اردبیل در تذکر شفاهی خود اظهار داشت: رهبر عزیز انقلاب خطاب به مسئولان فرمودند که در تنظیم برنامه های کشور اصلی ترین مسئله عبارت از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات محروم و پابرهنگان از آثار سلطه بیگانگان است، لذا همه برنامه های اقتصادی باید به این هدف متوجه باشد و در این صورت برنامه ها درست و قابل قبول است.

وی ادامه داد: در این راستا وزیر نیرو جلسه ای تشکیل داد و آنجا بحث برخورداری مردم اردبیل از حق آبه قزل اوزون تصویب شد و مقرر شد در کمیسیون تخصیص آب مقدار آن معین شود. چرا به قول خود عمل نکردید؟ ما این را با جدیت تمام از دولت آتی پیگیر خواهیم بود و اجازه نمی دهیم حقوق مردم ضایع شود، ولی انتظار می رود شما این توفیق را از آنِ خود کنید و برعهدی که بسته اید وفادار باشید.

در ادامه مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس در تذکر شفاهی خود ضمن تجلیل از حضور مردم در انتخابات و آرزوی توفیق برای حسن روحانی در خدمت به مردم، گفت: از رئیس جمهور منتخب انتظار داریم که به دور از جریانات افراطی و در نظر گرفتن مصالح و منافع و نقش اعتدال گرایانه نسبت به انتخاب همکاران خود در قوه مجریه و تمهید خلق حماسه اقتصادی اقدام کند.

وی ادامه داد: اینک که ملت در آزمون بزرگ حماسه سیاسی پیروز شده است، به وزارت کشور تذکر داده می شود که به استانداران و فرمانداران تأکید کند که در این روزهای پایان دولت دهم از توسل به روش های افراطی و اختلاف افکنی که نتیجه توهین به افکار عمومی و ملت است، پرهیز کنند و در تعامل با رئیس جمهور منتخب در انتقال قدرت به دولت یازدهم مشارکت کنند.

سید مهدی موسوی نژاد نماینده دشتستان در مجلس طی سخنانی در صحن علنی امروز مجلس اظهار داشت: تذکر من به وزیر نفت در خصوص تضییع حقوق نیروهای بومی استان بوشهر است.

وی ادامه داد: در جهت عدم به کارگیری نیروهای بومی حرکت ناشایستی در وزارت نفت انجام شد. دلیلی ندارد که نیروهای بومی را امیدوار کنند، چرا از این نیروها امتحان می گیرید و آنها پس از قبولی در امتحان و پس از طی هزاران کیلومتر برای مصاحبه به تهران می آیند، ولی بدون دلیل در مصاحبه رد می شوند؟

نماینده مردم دشتستان افزود: این حق کشی نیروهای بومی تا چه زمانی باید ادامه یابد؟ چرا مناطق نفت خیز از آلودگی استنشاق می کنند ولی از حقوق خود بی بهره اند؟

در ادامه به دلیل طول کشیدن تذکرموسوی نژاد، باهنر که ریاست مجلس را برعهده داشت، اظهارداشت: من خواهش می کنم ۲ دقیقه ها را رعایت کنید. وقتی بیش از ۲ دقیقه صحبت می کنید، یعنی ۵۰ درصد تجاوز به حقوق دیگران.

در ادامه محمد فیروزی نماینده نطنز در مجلس در تذکر به رئیس جمهور گفت: باتوجه به اینکه قمصر پایتخت گل و گلاب است و علی رغم پیگیری جهت توسعه صنعتی این بخش اقدامی صورت نگرفته است، لذا از دولت آینده انتظار داریم که به این موضوع توجه کنند.

رسول خضری نماینده سردشت در مجلس به عنوان آخرین نماینده تذکر دهنده در صحن علنی گفت: ۷ تیر سال ۱۳۶۶ مصادف با بمباران شیمیایی سردشت است و کشتار این منطقه به عنوان یکی از فجایع ملی و جهانی محسوب شد، اما بعد از ۲۶ سال از هنوز مجامع جهانی به صورت دقیق این جنایت را محکوم نکردند.

محمدرضا باهنر رئیس مجلس با توجه به پایان یافتن زمان ارائه تذکرات شفاهی خاطرنشان کرد: آقای خضری نمی شود دیگر؛ وقت ۲ دقیقه است. نرخ را نشکنید و این را به رسانه ها بدهید.

***اعلام وصول سؤال از وزیردفاع در مورد علت پایان عملیات مین زدایی در مناطق عملیاتی غرب کشور***

پس از ارائه تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از به پایان رسیدن جلسه علنی صبح امروز بهارستان، طرح ها و لوایح اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.

این عضو هیئت رئیسه بر همین اساس گفت: طرح اصلاح ماده ۹۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که از سوی شورای عالی استان ها رسیده است، اعلام وصول می شود.

وی همچنین لایحه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی لار و خیرآباد را اعلام وصول کرد.

این عضو هیئت رئیسه همچنین اعلام کرد که سوال ملی مشترک سید فتح الله حسینی نماینده قصرشیرین، احمد شاهانی نماینده ایلام و سیدسعید حیدری طیر نماینده مردم کرمانشاه از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دلیل پایان عملیات مین زدایی در مناطق عملیاتی غرب کشور اعلام وصول می شود.

***باهنر: نمایندگان به تعطیلات بروند و نگذارند خانواده ها سختی بکشند***

در پایان جلسه علنی امروز مجلس محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی و حجت الاسلام ابوترابی فرد ریاست صحن علنی را برعهده داشت، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی دو هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت، چرا که این دو هفته بخشی از تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس است. اگرچه اطلاع داریم که بخشی از نمایندگان به قدری در حوزه انتخابیه درگیر هستند که نمی رسند به تعطیلات بروند.

وی خطاب به نمایندگان گفت: از نمایندگان می خواهم که اگر رسیدند به تعطیلات هم بروند و نگذارید که خانواده ها سختی بکشند.

نایب رئیس مجلس همچنین اعلام کرد: جلسه علنی مجلس روز یکشنبه ۲۳ تیرماه با دستور کار جاری مجلس برگزار می شود.

باهنر همچنین اعلام کرد که نماینده رامهرمز، مجمع نمایندگان استان خوزستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درگذشت حبیب الله معلمی را تسلیت گفته اند.