به گزارش پارس ، به نقل ازباشگاه خبرنگاران:

*** مختصری در تعریف" نشست بیلدربرگ" (Bilderberg conference)

بیلدربرگ" اجلاسی به مدت سه روز است که سالی یک بار با حضور سیاستمداران و سران فعلی و سابق اروپا و آمریکا، پادشاهان و اعضای خاندان های سلطنتی کشورهای غربی، اربابان و رؤسای بنگاه های اقتصادی، نظامی، صنعتی و تجاری جهان و شخصیت های آکادمیک برگزار می شود. علت انتخاب این نام، برگزاری اولین گردهمایی در سال ۱۹۵۴ در هتل" بیلدربرگ" هلند است.

این کنفرانس، امسال از روز پنجشنبه ۶ تا یکشنبه ۹ ژوئن ۲۰۱۳ (۱۶ تا ۱۹ خرداد ۹۲) ادامه خواهد یافت.

یکی از ناظرانی که برای تهیه گزارش از این نشست به حومه لندن رفته، در وب سایت شخصی خود به تعریف و تشریح دیده ها و شنیده ها پرداخته و دریافت های خود را به صورت روزانه منتشر می کند. خلاصه ای از خاطرات چند روزه وی جمع بندی شده و مطالعه آن ها جالب توجه است:

*** تدابیر امنیتی در آستانه برگزاری نشست

محل گردهمایی، هتل گراو" The Grove" در شهر کوچک" وات فورد" (watford) ، در نزدیکی شمال لندن است. عده ای از فعالان مدنی در روزهای برگزاری این نشست، تجمع اعتراض آمیز برپا کرده و معتقدند افراد بانفوذ این اجلاس، اصول مسئولیت پذیری و شفافیت در کشورهای دموکراتیک را زیر سوال برده اند.

اقدامات و تدابیر شدید امنیتی در محدوده هتل گراو به چشم می خورد و پلیس، با نصب پلاکاردهایی ممنوعیت های عبور و مرور رهگذران در خیابان منتهی به هتل را به اطلاع عموم رسانده است. می توان گفت تقریباً از هر فرد مشغول تردد در خیابان های اطراف هتل، کارت شناسایی خواسته می شود. یکی از ساکنین خیابان هتل می گوید: « در مورد هیچ نشستی تاکنون به این صورت نبوده: یک شهر کاملاً پلیسی! تیم ملی فوتبال انگلیس، معمولاً در همین هتل مستقر شده و به آمادگی خود می پردازند اما این مسدود کردن ها و کنترل ها هیچوقت پیش نیامده بود. ۱۲۰ نفر از کل دنیا به اینجا می آیند و ما در این مدت، حق انجام هیچ کاری نداریم. »

خود" بیلدربرگی ها" می گویند که این یک ملاقات خصوصی است و به کسی مربوط نمی شود که شرکت کنندگان، چه کسانی هستند و راجع به چه موضوعی صحبت می کنند.

" دوروتی تورن هیل" (Dorothy Thornhill) شهردار وات فورد طی نامه ای به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نسبت به آثار اقدامات امنیتی و هزینه های ناشی از آن ابراز نگرانی کرد: « به نظر من شرم آور است که مالیات دهندگان، باید هزینه این" دیدار خصوصی" را بپردازند؛ دیداری که در آن ثروتمندترین های دنیا حضور دارند. من می خواهم با این نامه به حکومت بفهمانم که این کنفرانس سری، شهر و خدمات شهری را در چه وضعیت استرسی قرار داده است. »

ناظر عینی در سایت خود می گوید: « من برای تهیه مصاحبه ای با خانم شهردار تماس گرفتم اما او گفت که در این زمینه کلّاً با رسانه ها مصاحبه نخواهد کرد. به نظر می رسید که او از چیزی احساس ترس می کرد. من تنها می خواستم از او بپرسم نظرش در مورد اینکه مسئولان، این بار شهر کوچک او، وات فورد را برای برگزاری این کنفرانس انتخاب کرده اند چیست؟ او از این اتفاق، خوشحال نبود. »

شاهدان و خبرنگاران نشست بیلدربرگ، روز سه شنبه پس از برگزاری میزگردی در وات فورد، در مورد وضعیت امسال، ابراز ناخرسندی کردند. در این میزگرد، نمایندگان هتل مذکور هم حضور داشتند، گفتند که ۱۸ ماه است درگیر فراهم کردن مقدمات این نشست هستند و کوشیدند دلایل خود را در اختیار اصحاب رسانه و منتقدینی که شفافیت را مطالبه می کردند، قرار دهند.

هرچند عکسبرداری و تهیه گزارش از رفت و آمدها به هتل" گراو" به سختی امکان پذیر بود، روز پنجشنبه ۶ ژوئن ۲۰۱۳ (۱۶ خرداد) قرار بود تیم های عکاسی و فیلمبرداری در محل حضور یابند و تصمیم سازی های ۱۴۰ سیاستمدار جهانی برای همه مردم جهان را انعکاس دهند. دورتادور دروازه های هتل، حصارهای بلندی کشیده شد و نیروهای پلیس در حالت آماده باش بودند. بخشی از شرکت کنندگان، با هواپیماهای شخصی و برخی از فرودگاه نزدیک" لاتن" (Luton) وارد شهر شدند. کسانی که از نزدیک، تجربه سال های قبل را داشتند اظهار کردند فاصله ناظران با افراد به حدی زیاد بود که ما تنها می توانستیم سایه های متحرکی را ببینیم که سریعاً به لیموزین های عریض خود سوار می شوند.

" مایکل میچر" (Michael Meacher) نماینده حزب کارگر انگلیس، برای مصاحبه در مقابل دوربین ها قرار گرفت و گفت: « افرادی که برای طرح ریزی های آینده، در اجلاس سالانه این گروه شرکت می کنند، نقش های کلیدی در نظام سرمایه داری حاکم بر جهان دارند. » وی همچنین موضعی انتقادی نسبت به محرمانه بودن و عدم شفافیت این کنفرانس اتخاذ کرد که از شبکه" اسکای نیوز" پخش شد.

*** شرکت کنندگان، ملیت ها، موضوعات:

" دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس و میزبان اصلی این کنفرانس، روز جمعه به جمع بیلدربرگی ها در پشت درهای بسته پیوست تا در خصوص مهم ترین مسائل سیاسی و اقتصادی جهان اظهارنظر کند.

وب سایت رسمی" بیلدربرگ" از گردهمایی ۱۴۰ شرکت کننده از ۲۱ کشور اروپایی و شمال آمریکا خبر داد. این نخستین بار است که سایت گروه بیلدربرگ، مجبور شده اسامی شرکت کنندگان را در اختیار رسانه ها قرار دهد. موضوعات مورد بررسی این نشست از این قرار است:

کار، مطالبات اجتماعی و بدهی ها

ناسیونالیسم و پوپولیسم

سیاست خارجی آمریکا

چالش های آفریقا

جنگ سایبری و گسترش تهدیدات

سیاست اتحادیه اروپا

تحولات خاورمیانه و موضوعات روز

*** ارزیابی:

به گواه تاریخ معاصر، یکی از چهاردیواری هایی که تصمیمات عمده و سرنوشت ساز سردمداران غربی در آن گرفته می شود، " اجلاس گروه بیلدربرگ" است. به طور مثال می توان به حضور" بیل کلینتون" و" جرج بوش" درست قبل از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین جرقه ایجاد واحد پولی مشترک و شکل گیری بازار مشترک اروپایی به موجب پیمان رم اشاره کرد. اما علت اینکه نام مهم" بیلدربرگ" شهرت چندانی ندارد، خفه نگه داشتن" عمدی" آوازه و ماهیت آن در رسانه های جهانی است.

آیا می شود امیدوار بود که این بار اعتراضات انگلیسی ها بتواند شکافی در جدار ضخیم این نشست مخوف ایجاد نماید تا نخبگان سیاسی و فعالان اقتصادی نیز بتوانند آزادانه، تصمیمات کلان شرکت کنندگان را به چالش بکشانند؟ با توجه به اینکه امسال هم طبق روال هر ساله، در پایان روز یکشنبه احتمالاً هیچ خبر قابل اعتنایی درباره نتایج گفتگوها، فاش و منتشر نمی شود، سوءظن متفکران و اندیشمندان علوم سیاسی و اقتصادی نسبت به این نشست بیش از پیش برانگیخته خواهد شد.