به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سئول و واشنگتن مشورت هایی را برای از سرگیری مذاکرات در هفته اول ماه ژوئن در سئول داشته اند.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که، یک منبع دولتی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: در حال حاضر با طرف آمریکایی درباره تاریخ گفت وگو کرده ایم، ولی هنوز تاریخی تثبیت نشده است.

کره جنوبی پس از دو سال مذاکره با آمریکا نتوانست اجازه این کشور برای غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت هسته یی مصرف شده را در مذاکرات به دست آورد. به جای آن دو طرف ماه میلادی گذشته توافق کردند که تاریخ توافقنامه فعلی را که آخرین بار در سال ۱۹۷۴ تغییر یافت، دو سال دیگر یعنی تا ماه مارس سال ۲۰۱۶ تمدید کنند.

این توافقنامه سئول را از بازفرآوری سوخت مصرف شده باز می دارد؛ زیرا این کار می تواند پلوتونیوم را که برای ساخت سلاح هسته یی مورد استفاده قرار می گیرد، تولید کند.

سئول از واشنگتن می خواهد به این کشور اجازه استفاده از یک فناوری اشاعه مقاوم را برای غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت اتمی مصرف شده به کار گیرد، ولی واشنگتن ظاهرا به دلیل نگرانی ها درباره اشاعه هسته یی تمایلی به انجام این کار ندارد.

کره جنوبی که با افزایش ذخایر زباله هسته یی مواجه است و قصد دارد در حوزه صنعت هسته یی غیرنظامی به یک قدرت جهانی تبدیل شود امیدوار است که بتواند از فناوری پیروفرآوری که پلوتونیوم را در ترکیب با عناصر دیگر تولید می کند، استفاده کند.

کره جنوبی از آمریکا می خواهد که اجازه استفاده از این فناوری جدید را بدهد؛ زیرا این کشور بیش از ۱۰ هزار تن زباله هسته یی را در تاسیسات ذخیره خود انبار کرده است و انتظار می رود که ظرفیت این انبارهای ذخیره تا سال ۲۰۱۶ به پایان برسد.

برخی کارشناسان منع اشاعه هسته یی می گویند که پروسه پیروفرآوری تفاوت زیادی از بازفرآوری ندارد و پلوتونیوم می تواند به سرعت به مواد تسلیحاتی تبدیل شود.