مصطفی کواکبیان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال که در رأس هیأتی از اعضای این گروه به لیسبون سفر کرده است، با «ژورژه کوشتا» نایب رئیس پارلمان پرتغال دیدار و گفت‌وگو کرد.

کواکبیان در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به سابقه طولانی روابط و همکاری دو کشور ایران و پرتغال گفت: با توجه به تاریخ طولانی روابط دو کشور و ظرفیت‌های کنونی ایران و پرتغال در عرصه‌های مختلف، زمینه‌های توسعه روابط دو کشور فراهم است که باید از آنها به نفع دو ملت بهره برد.

وی افزود: گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال آمادگی تسهیل و تسریع روابط دو کشور را دارد.

رئیس گروه دوستی ایران و پرتغال در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: ایران و پرتغال در حوزه نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری‌های متقابل و حمل و نقل و بسیاری از زمینه‌های دیگر قابلیت لازم برای توسعه روابط تجاری خود را دارند، اما علیرغم وجود ظرفیت‌های فراوان، سطح روابط تجاری دو کشور راضی کننده نیست.

کواکبیان همچنین با اشاره به خطر تروریسم برای امنیت جهانی و تشکر از دولت و پارلمان پرتغال به خاطر محکوم کردن حوادث تروریستی تهران گفت: هر چند گروه‌های تروریستی توسط قدرت‌های غربی ایجاد و توسط شرکای آنها تقویت و پشتیبانی می‌شوند، اما اگر عزم و اراده جهانی برای مقابله با آنها وجود داشته باشد، می‌توان از این تهدید جهانی عبور کرد.

وی در پایان وجود استانداردهای دوگانه در مسئله حقوق بشر و دموکراسی را مورد نکوهش قرار داد و گفت: در قطعنامه‌های کشورهای غربی اسمی از کشورهایی که هیچگونه انتخاباتی ندارند و ملت آنها از حقوق اولیه انسانی محروم هستند به میان نمی‌آید، اما ایران با بیش از 70 درصد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در این قضایا مورد اعتراض است. این قضایا حکایت از وجود دیدگاه‌های تجاری و استانداردهای دوگانه در این موضوعات دارد.

ژورژه کوشتا نایب رئیس مجلس پرتغال نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر هیأت گروه دوستی پارلمانی کشورمان به لیسبون گفت: روابط دو کشور به ویژه روابط پارلمانی فیمابین روند رو به رشدی را طی می‌کند که ما به عنوان پارلمان پرتغال از این توسعه روابط استقبال می‌کنیم.

وی همچنین گفت: ایران و پرتغال ضمن عمق دادن به روابط دوجانبه فیمابین باید با تاکید بر نقاط مشترک در موضوعات بین‌المللی همکاری‌های خود را توسعه دهند.

ژورژه کوشتا با اشاره به نقش مثبت برجام در ارتقای سطح مناسبات ایران و پرتغال گفت: ما تحولات مربوط به موضوعات مختلف در خصوص ایران را دنبال می‌کنیم، از نظر ما انعقاد برجام تحول مثبتی است که منجر به اعتمادسازی شده و در توسعه همکاری‌ها نقش مهمی دارد.

وی در پایان با محکومیت تروریسم و وقوع عملیات‌های تروریستی در نقاط مختلف جهان، گفت: پرتغال عقیده دارد تروریسم خطری جدی برای صلح و امنیت جهانی است و مبارزه با آن باید از اولویت‌های جامعه جهانی باشد.