و به نقل از وبسایت روزنامه حریت ترکیه، تعدادی از نمایندگان کنونی مجلس ملی ترکیه و عضو حزب دموکراتیک خلق ها در اعتراض به محکومیت برخی نمایندگان این حزب در مقابل دادگاه قانونی اساسی ترکیه دست به تحصن اعتراضی زده و خواستار بررسی مجدد شرایط آنها شدند.
احمد یلدریم نماینده حزب دموکراتیک خلق ها در این تحصن ضمن درخواست تجدید نظر در پرونده نمایندگان زندانی این حزب گفت: دادگاه قانون اساسی باید منطبق با خواسته های مردم و به صورت دموکراتیک رفتار کند.
وی افزود: دادگاه قانون اساسی درباره پرونده جان دوندار و اردم گل که متهم به افشای اسرار محرمانه دولت بودند، با اقدامی منطقی رای به آزادی آنها بعد از 92 روز حبس داد.
به گفته احمد یلدریم دادگاه قانون اساسی درباره این دو خبرنگار 'منصفانه' رفتار کرده اما درباره بازداشت اعضا و رهبران حزب دموکراتیک خلق ها از جمله صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران حزب دموکراتیک خلق و 11 نماینده دیگر این حزب عملکرد مبهمی داشته است.
وی افزود: اعتراضات ما در روزهای آینده به روش های مختلف انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ترکیه بعد از کودتای 25 تیرماه سال گذشته، قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را لغو کرد و پس از آن نمایندگان بی شماری به مراجع قضایی احضار شدند ولی نمایندگان حزب کُردی دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) از حضور در مراجع قضایی سر باز زدند.
در پی این امر، صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به همراه 9 نفر از نمایندگان این حزب همچنان از 14 آبان ماه سال گذشته بازداشت شدند و هم اکنون نیز در زندان به سر می برند.
حدود پنج ماه پیش کیفرخواست سنگینی علیه صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) صادر شد که در جریان آن برای دمیرتاش از 43 تا 142 سال و برای یوکسک داغ از 30 تا 83 سال زندان درخواست شده بود.
بر اساس رای صادره، دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) و رئیس سومین حزب مجلس ترکیه به 142 سال زندان محکوم شده و در زندان ادیرنه در بازداشت است و فیگن یوکسک داغ رهبر شاخه بانوان و نماینده شهر وان این حزب نیز از مجلس ملی ترکیه و حزب متبوعش اخراج شده است و در زندان کوندرای کوجاعلی در حبس به سر می برد.
نمایندگی نورسل آیدوغان عضو دیگر حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) و نماینده مردم شهر دیاربکر در مجلس ملی ترکیه نیز ماه گذشته سلب و از مجلس این کشور اخراج شد.
تعداد اعضای حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) به عنوان سومین حزب بزرگ حاضر در مجلس این کشور در پی سلب عضویت یوکسک داغ و آیدوغان به 57 نفر کاهش یافته است.