پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- قبل از شروع فعالیت‌های انتخاباتی و جدی شدن فضای انتخابات، انتقادات برخی از سران جریان اصلاح طلب از ضعف‌های دولت دامنه‌های گسترده و جدیدتری به خود گرفته است. آقای محمدرضا تاجیک، مشاور رییس دولت اصلاحات در این زمینه گفته بود:

« آرایی که در انتخاب ریاست مجلس به صندوق ریخته شد، نشان داد که اصلاح طلبان در تخمین و تحلیل خود درباره نتایج انتخابات بی اشتباه نبود ه اند و دچار خطای استراتژیک شد ه اند. وی در همین راستا متذکر می‌شود: «برخی از کسانی که با جریان اصلاحات میثاق بسته بودند، فردای ورود به مجلس به جای اینکه با کارت اصلاً ح طلبی بازی کنند با کارت «قدرت» بازی کردند. این عده با «دگردیسی سیاسی» خیلی زود به مکتب «دیگران» وارد شدند و با دیگران به خلوت  رفتند و بده و بستان کردند. به نظر من باید قبل از تشکیل مجلس برای این مساله تدبیر و اندیشه لازم صورت می‌گرفت. تاجیک با تاکید بر اهمیت آنچه گردش نخبگان در جریان اصلاحات خواند، تصریح کرده بود: این حرف، دلیلش این نیست که بنده تمام افرادی را که در لیست اصلاً ح طلبان قرار داشتند، تأیید می‌کنم و مصداق گردش نخبگان می دانم. نکته دیگر اینکه نمی‌توان همیشه روی «ژنرال‌ها» سرمایه گذاری کرد و آنها را روزی به کابینه فرستاد و روز دیگر وارد مجلس کرد. ا گر این اتفاق بیفتد جوانان و استعدادهای پویای جامعه به حاشیه کشیده می‌شوند. وی در نقد جریان اصلاحات، گفت: «برخی افراد که در گذشته وزیر یا نماینده بودند و خود را ژنرال به شمار می‌آوردند، نوعی تفوق روحی و روانی نسبت به دیگران پیدا کرد ه اند و اجازه نمی‌دهند خون جدید در جریان اصلاحات شریان پیدا کند. ما باید در این زمینه «حصار شکنی» کنیم.  به نظر من این لایه باید خودش به  صورت محترمانه کنار برود تا فرصت ظهور و بروز برای نسل جدید به وجود بیاید. اگر کنار نرود ،نسل جدید آنها را کنار خواهد زد.»

تاجیک در ادامه و با انتقاد از فضای موجود می‌گوید: «برای من بسیار عجیب است که برخی افراد چگونه به خود اجازه می‌دهند، به صورت علنی عنوان کنند که جریان اصلاحات در انتخابات آینده قرار است از چه کسی حمایت کند و هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده استراتژی جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را برای رسانه‌ها تئوریزه می‌کنند. برای من هنوز مشخص نیست که این نگاه چگونه بین برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب شکل گرفته که به خود اجازه می‌دهند به نام نامی جریان اصلاحات سخن بگویند. جریان اصلاحات بیش از هر زمانی به هوای تازه نیاز دارد.

تاجیک با رد وجود چیزی به نام گفتمان اعتدال می‌گوید: ورود یک آلترناتیو گفتمانی به نام «اعتدال» باید باعث عمیق‌تر شدن گستره اصلاح‌طلبی می‌شد؛ نه اینکه به پستو خزیده و روز به روز خمیده‌تر شود. ممکن است جریان اصلاحات در یک مقطع زمانی براساس شرایطی که در آن قرار دارد، دست به اجماع بزند و حتی از جریان مقابل نیز نیروگیری کند؛ اما این مساله تنها در یک مقطع خاص معنا و مفهوم دارد و نمی‌توان به این دلیل «دکان فکری» جریان اصلاحات را تعطیل کرد. تاجیک در جای دیگر گفته بود: «اگر دولت آقای روحانی صدای پای آینده را نشنود تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری توسط مخالفان «چپ و راست» می‌شود. اگر دولت آقای روحانی تمایل دارد دولت چهار ساله‌اش به هشت سال ارتقا پیدا کند، باید در طول یک سال آینده نمایش کارآمدی و توانمندی از خود بروز و به نیازهای  فوری و ملموس مردم پاسخ مناسب بدهد.» 

این مواضع که توسط تاجیک قبل از عید مطرح شده ، همگی دال بر این است که جریان اصلاحات به رغم مواضع نمایش گونه‌اش با مشکل جدی در مقابل جریان اعتدال رو به روست و برنامه ریزی اساسی برای عبور از آن را دارد. این برنامه ریزی اساسی از نام نویسی جهانگیری و حضور پررنگ او در مناظرات آغاز شده است و ادامه پیدا می‌کند و اینگونه است که اصلاحات با مطرح کردن جهانگیری در پی ایجاد پنجره‌های جدیدی است تا بتواند به واسطه آن از روحانی عبور و بتواند هویت سیاسی از دست رفته‌اش را احیا کند.