حجت‌الاسلام پناهیان شامگاه یکشنبه در جمع مردم اصفهان اظهار  کرد: قیام امام حسین(ع) اگر چه مسلحانه بود ولی از وصیت‌نامه ایشان مشخص بود که می‌خواهند در بستری آرام و طبق الگوی پیامبر برای اصلاح امت قیام کنند.

وی با اشاره به دو ویژگی شفافیت و آرامش در قیام امام حسین(ع) افزود: آرامش ویژگی برجسته انقلاب اسلامی ایران هم بود؛ به طوری که کسی پیش‌بینی نمی‌کرد 22 بهمن کار تمام است؛ حتی درگیری‌هایی که رخ داد توسط نیروهای شاه به وجود آمد، دستور امام برای گل دادن به ارتشیان و شعار و تظاهرات مردم نماد این آرامش است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جریان‌هایی که از انقلاب جدا شدند وقتی دیدند شعارهایشان در دانشگاه مورد اقبال واقع نمی‌شود و رئوس آن‌ها در مجلس وقتی دیدند رأی نمی‌آورند و شعارها جواب نمی‌دهد، شلوغ‌کاری سیاسی کردند و مجلس تحصن کرد ولی با آرامش با آن‌ها برخورد شد.

پناهیان با اشاره به اینکه در فتنه 88 هم با شلوغ‌کاری و حرف بی‌منطق و لشکرکشی خیابانی عده‌ای با آرامش برخورد شد، یادآور شد: نان عده‌ای در هیجانات سیاسی است و به همین دلیل دوقطبی شدن جامعه به سبب ایجاد همین هیجانات کاذب درست نیست؛ ممکن است موقتاً آرا را افزایش دهد و شور انتخابات را زیاد کند ولی شعور انتخابات را کاهش خواهد داد.

وی با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف انقلاب، فضای سیاسی کشور نیاز به آرامش دارد، خاطر نشان کرد: دوقطبی سازی برای پیامبر اکرم (ص) چنان مهم بود که مردم را به سبب آن مورد عتاب قرار داد و نیم روز با آن‌ها سخن نگفت و حتی بر پیکر عبدالله ابی که عامل این کار بود ذکر متفاوتی برای نماز خواندند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شخصیت اشعث در تاریخ صدر اسلام اذعان کرد: قرآن سر نیزه کردن مردم را به اشتباه نینداخت بلکه عامل اصلی همین اشعث بود که متنی که حضرت علی تأیید نکرده بودند را برای جمعیت خواند، آن‌چنان این متن ذلیلانه بود که مردم قیام کردند و تلاش حضرت علی برای آرام کردن آن‌ها بی‌نتیجه بود.

پناهیان با بیان اینکه حضرت علی (ع) بهای سنگینی برای آرامش جامعه پرداختند، یادآور شد: عقلانیت در آرامش محقق می‌شود، هیجانات سیاسی ممکن است گاهی به نفع حق تمام شود، اما اثرات آن موقتی و زیان آن بیشتر خواهد بود.

وی بیان داشت: در انتخابات 88 در جمع اهالی صداوسیما که همه می‌گفتند کار درستی انجام شده، بنده گفتم تلویزیون نباید کاری کند که هرکس افشاگری کرد رأی بیاورد، بلکه باید به گونه‌ای عمل کند هرکس برنامه داشت منتخب مردم شود؛ این روش غلط سبب می‌شود همواره کسی رأی بیاورد که یک افشاگری نسبت به وضع موجود داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: انقلابی‌گری برآمده از یک عقلانیت و عاطفه ملی و مهربانی است و به همین دلیل به آرامش نیاز دارد.