به گزارش پارس به نقل از مهر، نوری المالکی گفت: تلاش برای تجزیه عراق دستاوردی ندارد جر اینکه عراق را وارد یک جنگ بی پایان داخلی می کند.

نخست وزیر عراق بیان کرد: تجزیه عراق بر اساس مناطق فدرالی نخواهد بود بلکه بر اساس تجزیه آن به مناطق کوچک عشایری، قبیله ای، قومیتی و مذهبی است.

وی افزود: مشکل کنونی ما بیش از گذشته و پیچیده تر از آن است و نیاز به تلاش ویژه است زیرا مشکل پیشین از این جنبه داخلی و درونزا داشت اما هم اکنون بی ثباتی در منطقه بر عراق تاثیر گذار است.

مالکی همچنین ضمن زیر سئوال بردن عملکرد قوه مقننه در عراق گفت: هر گامی که از سوی قوه مجریه برداشته می شود با مانع قوه مقننه برخورد می کند و قوه مقننه در عمل به وظایف خود و همکاری با قوه مجریه شکست خورده است.

نخست وزیر عراق بیان کرد: آیا انتظار دارید با توجه به ضعف قوه مقننه و قضاییه، قوه مجریه کاری بتواند انجام دهد؟

وی ضمن انتقاد از شکل گیری ارتش عشایر از سوی تحصن کنندگان در استانهای غربی و شمالی بر حمایت از اعضای شوراهای بیداری تاکید کرد.

وی خطاب به تحصن کنندگان گفت: اگر ارزشی که ما برای خون مردم عراق قائل هستیم نبود شما عملا در برابر دولت کاری نمی توانستید انجام بدهید ما می خواهیم که امور را با حکمت اداره کنیم. تفکر تاسیس شبه نظامیان موسوم به ارتش عشایر به خارج مرتبط است.

مالکی گفت: برخی ارتش و نیروهای مسلح عراق را شبه نظامی می خوانند چرا این اتهامات را مطرح می کنند در حالی که در محلهای برگزاری تظاهرات سلاح خرید و فروش می شود؟