به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدرضا باهنر در نشست خبری با خبرنگاران استان گلستان در پاسخ به این سئوال که آیا جریان حامی احمدی‎ نژاد را اصولگرا می‎ دانید یا خیر، اظهار داشت: اگر گفته می‎ شود، جبهه پیروان خط امام و رهبری، معنایش این نیست که بقیه مردم در خط امام و رهبری نیستند؛ بلکه این یک اسم‎ گذاری است.

وی افزود: ما یک جریان به نام اصولگرایی در کشور داریم که احمدی‎ نژاد در حزب و جریان جبهه ما نیست؛ البته ایشان برخی مواضع اصولگرایی را دارد، اما در برخی چیزها مانند مکتب ایرانی و در مورد ملت اسرائیل، مواضع ایشان را جزو اصولگرایی نمی‎ دانیم.

هدفمندی در مرحله اول معدل خوبی داشت

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص هدفمندی یارانه‎ ها گفت: هدفمندی یارانه ها یک پروژه غیرقابل اجتناب است که دیر یا زود باید در کشور اجرا شود و دولت نهم و دهم همت کرد و شجاعت به خرج داد که اجرای این پروژه نیز جزو آرزوهای تمام دولت‎ ها و مجالس گذشته بوده است.

باهنر با بیان اینکه آغاز کار دولت در هدفمندی یارانه‎ ها درست و خوب بود، تصریح کرد: اما در میانه راه دولت در بعضی مصوبات قانونی منحرف و بعضی از اشکالات اجرایی قانون نمایان شد، چراکه قانون را خوب اجرا نکرد.

وی با اشاره به اینکه هدفمندی در مرحله اول معدل خوبی داشت، اما با نقاط ضعف در اجرا مواجه بود، خاطرنشان کرد: اجرای مراحل بعدی هدفمندی یارانه‎ ها را قبول داریم و این قانون باید در چهار تا پنج مرحله تکمیل شود، اما در دو نکته با دولت اختلاف‎ نظر جدی وجود دارد.

مرحله دوم هدفمندی باید تدریجی انجام شود

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اجرای مرحله دوم هدفمندی باید زمانی آغاز شود که مرحله اول آسیب شناسی جدی شده باشد، متذکر شد: مرحله اول هدفمندی برای اکثریت بنگاه‎ های اقتصادی قابل تحمل نبود.

باهنر با تأکید بر اینکه مرحله دوم باید تدریجی انجام شود، افزود: اینکه رئیس جمهور اعلام کردند در فاز دوم می‎ توانند ۲۵۰ هزار تومان به هر ایرانی بدهند؛ یعنی باید ۵۰۰ هزار تومان از هر ایرانی بگیرد تا ۲۵۰ هزار تومان به آنها بدهد، اما جامعه، بنگاه‎ های اقتصادی و خانوار ایرانی به هیچ‎ وجه تاب تحمل این همه فشار سنگین را ندارد.

وی یادآور شد: ممکن است ۲۵۰ هزار تومان به هر نفر بدهد، اما قیمت بنزین و فرآورده‎ های نفتی هفت تا هشت برابر افزایش می‎ یابد که اینها قابل تحمل برای خانوار و بنگاه‎ های اقتصادی نیست.

هاشمی در برخی سیاست‎ های راهبردی دارای اشتباهاتی بوده است

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سئوال که هاشمی رفسنجانی را جزو کدام دسته از خواص می‎ دانید، اذعان داشت: هاشمی یک شناسه گذشته دارد که در مقاطع مختلف تعاریف آن متفاوت است؛ ایشان قبل از پیروزی انقلاب نقش مؤثری در هدایت انقلاب زیرنظر امام راحل داشت و جزو هیئت ‎ امنای انقلاب بود.

باهنر اضافه کرد: هاشمی در دوران جنگ نیز جانشین فرمانده کل قوا بود و اگر دفاع مقدس، پیروزی و موفقیتی داشته، نقش ایشان حتماً تاثیرگذار بوده است و در سازندگی نیز نقش‎ های مثبتی داشته‎ اند.

وی با بیان اینکه هاشمی در برخی سیاست‎ های راهبردی دارای اشتباهاتی بوده است، گفت: اشتباهات آدم‎ های بزرگ تأثیرش زیاد است، ما سران فتنه را محدود به دو نفر موسوی و کروبی می‎ دانیم؛ هرچند هاشمی حق مطلب را در فتنه ۸۸ ادا نکرد و توقع یاران سابق هاشمی، نظام و ملت این است که مواضع خود را در فتنه ۸۸ جبران و روشن کند تا آثار بهتری در جامعه بگذارد.

هاشمی و خاتمی در انتخابات شرکت نمی‎ کنند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تأکید کرد: کسی نمی تواند به دلیل برخی رفتارهای هاشمی خدمات ایشان را نادیده بگیرد، اما امیدواریم جبران نقیصه گذشته کند.

باهنر در خصوص حضور هاشمی و خاتمی در انتخابات گفت: تا جایی که خبر دارم اعلام کردند که در انتخابات شرکت نمی کنند؛ البته درخواست‎ هایی از آنها شده و بعضاً نیز اصرار و فشار می آورند که حضور یابند، اما از طرف اقوام و نزدیکانشان نیز اعلام کردند که نمی‎ آیند، اما در مدیریت صحنه رقابت تأثیرگذار خواهند بود.

گرانی‎ ها نقدینگی در کشور را بی‎ رویه افزایش داده است

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: گرانی‎ ها نقدینگی در کشور را بی‎ رویه افزایش داده و یکی از عوامل اصلی گرانی، افزایش نقدینگی است که باید رشد آن متوقف و یا کنترل شود.

باهنر در خصوص رقابت‎ های سال ۱۳۹۲ در سطح ملی و ریاست‎ جمهوری ابراز داشت: نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود که اینها راهکارهای روشن و مشخصی دارد، محسوس‎ ترین مشکلات کشور به حوزه اقتصادی و اجتماعی برمی‎ گردد، سطح عمومی قیمت‎ ها و گرانی مردم را خیلی آزار می‎ دهد.

وی، بیکاری را از دیگر مشکلات مهم جامعه برشمرد و افزود: معتقدم دولت آینده باید در این ابعاد اقدامات کوتاه‎ مدت و میان‎ مدت را دنبال کند.

در ۲ سال اخیر دولت توجهی به تولید نداشت

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین بیان داشت: نقدینگی باید از بازار دلال‎ بازی، سفته‎ بازی و گران کردن کالاها بیرون آید.

باهنر با تأکید بر اینکه عوامل تولید باید تقویت شود، تصریح کرد: متأسفانه در دو سال اخیر دولت توجهی به تولید نداشت، تولید برای اینکه شکل بگیرد باید مجموعه‎ ای مانند؛ مواد اولیه، سرمایه در گردش، فناوری‎ های نو، تجهیزات جدید و حتی بازار مصرف کالاهای تولید فراهم شود.

وی با بیان اینکه امکانات بالقوه زیادی در کشور وجود دارد که باید با نیازهای تولید همسو شود، متذکر شد: یکی از برنامه‎ های مهم اقتصادی ما تکیه بر صادرات غیرنفتی است.

وحدت در اصولگرایان به معنای داشتن یک کاندیدای واحد نیست

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه انتخابات آینده سه قطبی است، ابراز داشت: یک قطب اصلاح‎ طلبان می‎ آیند، آنها در حال رایزنی هستند و حتماً یک تا دو کاندیدا خواهند داشت، یک قطب نیز آقای احمدی‎ نژاد و دوستانشان هستند که قاعدتاً دنبال یک کاندیدای خاص هستند؛ گرچه بعضاً تکذیب می‎ کنند، اما کاملاً همه چیز گواهی می‎ دهد که خبری هست و ایشان به دنبال تعیین یک کاندیداست.

باهنر با بیان اینکه قطب سوم اصولگرایان هستند، افزود: اصولگرایان اکنون در یک تکثر به سر می‎ برند و ما امیدواریم این تکثر همین‎ طور که به زمان انتخابات نزدیک می‎ شویم کمتر شده و به یک وحدت مدیریت برسد.

وی با اشاره به اینکه وحدت در اصولگرایان به معنای داشتن یک کاندیدای واحد نیست، خاطرنشان کرد: جامعه اصولگرایی به این جمع‎ بندی رسیده که دو یا سه کاندیدا داشته باشد، اما در هر صورت همه تلاش‎ مان را می‎ کنیم به یک نظر واحد برسیم، البته باید منتظر زمان ثبت‎ نام و تأیید صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان باشیم که آن موقع، صحنه رقابت شفاف‎ تر و روشن‎ تر خواهد بود.

باید تلاش کنیم جریان اصولگرایی به نظر واحد برسند

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما در یک ائتلاف پنج‎ نفره به نام ائتلاف اکثریت هستیم و تفاهمی که خودمان کردیم این بوده که قبل از ثبت‎ نام به یک نظر واحد برسیم و نسبت به آن نیز وفادار خواهیم بود؛ البته باید تلاش کنیم تا بقیه زنجیره و جریان اصولگرایی نیز به نظر واحد برسند.

باهنر اظهار داشت: اگر یک لیست جامع و فراگیری داشتیم قاعدتاً مکانیزم و روش‎ ها مقداری ضابطه‎ مندتر بود، اما چون یک حزب وجود ندارد و جریانات مختلفی هستند، طبیعی است که دو یا چند نفر در یک ضابطه تفاهم‎ شده‎ عمومی کار نکنند.

وی ادامه داد: معتقدم حتماً یک زمانی باید حزب جامع، فراگیر و شناسنامه‎ دار داشته باشیم که اینها به جامعه پاسخگو باشند و تا زمانی که به این نقطه نرسیدیم بالاخره مشکلات وجود دارد و ما حداکثر تلاشمان را خواهیم کرد که به نظر واحد برسیم.

هر رئیس جمهوری باید در مشورت با مجلس اعضای کابینه خود را انتخاب کند

نایب‎ رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص معرفی اسامی کابینه دولت گفت: اعضای کابینه دولت باید هم از طرف رئیس جمهور مورد قبول باشند و هم مجلس به انها رأی اعتماد بدهد؛ با وجود این تصوری که آقای رئیس جمهور فعلی داشتند در اینکه یک طرفه رئیس جمهور وزرای خود را معرفی و مجلس هم موظف باشد رای بدهد، قانون اساسی این را نپذیرفته است.

باهنر اضافه کرد: هر رئیس جمهوری که می‎ آید باید در مشورت با مجلس اعضای کابینه خود را انتخاب کند؛ البته برخی پست‎ ها مانند معاون اول، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و یا دبیر شورای امنیت ملی از پست‎ هایی هستند که نیاز به رأی مجلس ندارد.

وی با بیان اینکه دولت آینده باید در نخستین فرصت، سازمان برنامه و بودجه را احیا کند، متذکر شد: معتقدم اگر کاندیداها بتوانند همکاران خود را قبل از انتخابات به جامعه معرفی کنند، می‎ تواند در معرفی خودشان و تفکرشان به جامعه موثر واقع شود.