پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- «قهرمان نورانی» کارشناس و تحلیلگر مسائل قفقاز در گفتگوی اختصاصی با «پارس» در واکاوی اهداف سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به باکو و مناسبات طرفین گفت:

سفر منطقه‌ای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به باکو در سیزدهم دسامبر سفری عادی نبوده است. مناسبات طرفین رابطه‌ای امنیتی است؛ لذا رسانه‌ها توجه خاصی به این سفر نشان دادند. دلیل توجه ویژه رژیم صهیونیستی به آذربایجان برخاسته از موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک این کشور است. صهیونیست‌ها در مقابل حضور جمهوری اسلامی ایران در لبنان و سوریه که به‌نوعی منطقه نفوذ رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، از ابتدا به دنبال ورود به حوزه تمدنی و امنیتی ایران بودند. رژیم صهیونیستی با این هدف آذربایجان را به‌عنوان بهترین نقطه انتخاب کردند تا فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی ایران را رصد کنند.

کما اینکه چندین سال پیش موضوع سرنگونی پهپاد صهیونیستی بر فراز نطنز نشان داد که رابطه این رژیم با آذربایجان مناسباتی عادی نیست. ادعای مقامات آذربایجان مبنی بر اینکه این رابطه علیه طرف سوم نیست، نمی‌تواند موردقبول واقع شود. اتفاقاً برعکس این قضیه در رابطه با ایران صادق است. آن‌ها به دنبال ضربه زدن به منافع ایران در منطقه هستند. صهیونیست‌ها در طول 25 سال گذشته به نفع آذربایجان نیز کار نکرده‌اند.

ممکن است عده‌ای در آذربایجان تصور کنند که پهپادهای صهیونیستی در مناقشه قره‌باغ موازنه را به نفع باکو تغییر می‌دهد؛ اما چنین امری صحت ندارد. صهیونیست‌ها با ترکیه نیز همکاری نظامی داشتند؛ اما این همکاری‌ها عایدی برای آنکارا نداشت. رژیم صهیونیستی به‌آسانی کد استفاده از تسلیحات پیشرفته فروخته‌شده را به کشورهای خریدار نمی‌دهد.

رژیم صهیونیستی در حال حاضر در ساختار نظامی و امنیتی آذربایجان نفوذ کرده است. بر این اساس این رژیم می‌تواند این اطلاعات را در اختیار ارمنستان قرار دهد؛ لذا مناسبات نظامی رژیم صهیونیستی و آذربایجان امتیازی برای باکو محسوب نمی‌شود. رابطه طرفین دوطرفه نیست. ارزش قراردادهای امضاشده در سفر اخیر نتانیاهو به باکو به میزان 8/4 میلیارد دلار برآورد شده است. این موضوع نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها به‌غیراز نفوذ در منطقه به دنبال کسب منافع اقتصادی نیز هستند.

مهم‌ترین هدف رژیم صهیونیستی از حضور در منطقه و سفر به جمهوری آذربایجان تلاش برای خروج از انزوا است. بسیاری از متخصصان و صاحب‌نظران اروپایی در حال حاضر برای تحریم برخی از مقامات و کالاهای صهیونیستی فراخوان می‌دهند. این رژیم در چنین شرایطی به دنبال پیدا کردن متحدان جدید به‌ویژه در بین کشورهای اسلامی است.

آذربایجان در طول سال‌های گذشته به تبعیت از سیاست‌های ترکیه به دنبال نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی بوده است. برخی بعد از قضیه «One Minute» در دوره حاکمیت حزب عدالت و توسعه بر این باور بودند که ترکیه مسیر خود را از رژیم صهیونیستی جدا کرده است؛ اما بحث انتقال نفت آذربایجان به بندر جیهان ترکیه در دوره حاکمیت همین حزب مطرح شد. این بندر جنوب ترکیه و در دریای مدیترانه قرار دارد و به رژیم صهیونیستی نزدیک است. بیش از نیمی از نیازهای انرژی و سوخت این رژیم در حال حاضر از طریق بندر جیهان تأمین می‌شود. بر این اساس طرح‌های انرژی نیز به نفع رژیم صهیونیستی بوده است. آذربایجان با چنین خدمت خود به رژیم صهیونیستی توانسته امنیت انرژی این رژیم را تأمین کند.

نه‌تنها مناسبات آذربایجان با رژیم صهیونیستی عایدی برای باکو نداشته، بلکه موجب سوءظن در منطقه شده است. به‌عنوان نمونه این موضوع رابطه آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. تروریست‌هایی که با رژیم صهیونیستی در ارتباط بودند و دانشمندان هسته ای را به شهادت رساندند، از خاک آذربایجان استفاده می‌کردند.

مناسبات باکو و تل‌آویو رابطه‌ای امنیتی است و از منفعت‌طلبی رژیم صهیونیستی نشات گرفته است. صهیونیست‌ها به دنبال تفرقه‌انگیزی هستند؛ لذا ملت ایران و خصوصاً مردم مناطق آذری نشین به سفر نتانیاهو به باکو واکنش تندی نشان دادند.

سیاست دولت باکو برای نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی با خواست مردم آذربایجان نبوده است؛ چراکه صهیونیست‌ها اشغالگر و متجاوز هستند. همان‌طور که منطقه قره‌باغ آذربایجان تحت اشغال ارمنستان قرار گرفته است، مردم آذربایجان نیز آغوش خود را به روی رئیس یک رژیم اشغالگر باز نمی‌کنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تساهل و تسامح و چندفرهنگ گرایی آذربایجان را مورد تشویق قرار داده است؛ اما صهیونیست‌ها با اظهارات فریبنده خود تلاش دارند که آزادی عمل بیشتری برای اقلیت پانزده‌هزارنفری یهودی‌های آذربایجان کسب کنند. این در حالی است که بسیاری از مؤمنان شیعه در سال‌های گذشته سرکوب شدند و راهی زندان شدند. تعداد زیادی از رهبران دینی این کشور همچون حاج محسن صمداف و حاج آبگل سلیمان اف و حجت الاسلام طالع باقرزاده هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند؛ لذا اگر تساهل و تسامحی نیز در این کشور وجود داشته باشد، به نفع صهیونیست‌ها است و اکثریت مردم آذربایجان چنین احساسی از رفتار دولت خود ندارند.