علی وقف چی  با اشاره به مشکلات بوجود آمده برای شهر زنجان در پی فعالیت غیر قانونی چندین کارخانه سرب و روی در کنار این شهر گفت: ما با دو مشکل مواجه هستیم که یکی مربوط به مجتمع سرب و روی است که به شهر زنجان چسبیده است و دیگری شرکت شهرکهای صنعتی روی هست که آن هم در فاصله سه  کیلومتری مرکز استان است.

نماینده مردم زنجان تصریح کرد: طبق اعلام رئیس سازمان محیط زیست حداقل فاصله کارخانه های صنعتی ازشهرها باید سی کیلومتر باشد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در خصوص تخلفات انجام شده توسط این کارخانه ها بیان داشت: این کارخانه ها به منظوربرش و تولید سنگ و گرانیت مجوز گرفته بودند و حالا به دلایلی نامعلوم در این مناطق کارخانه روی ساخته شده که جای بحث دارد.

وی افزود: از آن بدتر این است که حدود سه میلیون تن پسماندهای سرب و روی آن منطقه را در همانجا دپوکرده اند و علاوه براینکه ظاهر آن منطقه را ناخوشایند کرده قطعا عوارض بهداشتی دارد که منجر به آلودگی هوا و آبهای زیرزمینی می شود.

وقف چی با بیان اینکه به وزارت بهداشت تذکر داده ایم ، اظهار داشت: این وزارتخانه متولی سلامت وبهداشت مردم است والان که این تهدید را می بیند باید مسئله را طوری مدیریت کند که اولا پسماندهای آنجا درکوتاه ترین زمان حذف شود و دوما نسبت به انتقال شرکتهای صنعتی روی اقدامات لازم انجام شود.

نماینده مردم زنجان با اشاره به اینکه مجلس نمی تواند طبق قانون به ریاست محیط زیست تذکر بدهد و باید به متولی مستقیم آن تذکر دهد اظهار داشت: بر همین اساس به رئیس جمهور تذکر داده ایم تا با جدیت تمام نسبت به این مسائل اقدام کند.

وی نفر بعدی را که در مورد آن اقدام شده نعمت زاده عنوان و تاکید کرد: از او سوال کرده ایم که در کمیسیون حاضر شود و به این قضایا پاسخ دهد تا این وضعیتی که برای مردم زنجان مشکل ساز شده است را حل کند.

وقف چی خاطر نشان کرد: ما دنبال تعطیلی کارخانه ها نیستیم و به عنوان نماینده مردم به دنبال اشتغال هستیم ودر آخر هم اگر ظرفیت انتقال کارخانه ها را نداشته باشیم حداقل پسماندها را نباید در آنجا بریزیم.

وی در پایان با بیان اینکه آلودگی های سرب و روی بسیاری از باغات را خشک کرده است، خواستار نوعی برنامه ریزی شد که پسماندها در کمترین زمان ممکن بازیافت شوند.