موسویان گفت: واقعا درک نمی‌کنم که چرا باید در مورد مذاکره با امریکا این همه جنجال داخلی داشته باشیم. یک خارجی از بیرون که مسائل ایران را مرور می‌کند، احساس می‌کند که امریکا مهم‌ترین مساله ایران است و ما به خاطر این موضع دچار بحران داخلی شده‌ایم.

 

معتقدم این جنجال موجب خدشه‌دار شدن اعتبار بین‌المللی نظام می‌شود در حالی که اساسا ضرورتی ندارد زیرا:
اولا: طبق قانون اساسی، شخص مقام معظم رهبری تصمیم‌گیرنده نهایی در این مورد هستند و همه هم باید مطیع باشند و هستند.
ثانیا: قبلا هرگاه معظم له در هرموردی اجازه دادند، مذاکره مستقیم انجام شد و هرگاه مخالفت فرمودند هم هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفت و نباید هم بگیرد.
ثالثا: ما بعد از انقلاب درمقاطع مختلف به‌طور موردی مذاکره مستقیم با امریکا داشته‌ایم. در دوران رهبری حضرت امام (ره) و ریاست‌جمهوری مقام معظم رهبری که در اوج بحران درگیری ایران و امریکا بودیم، حداقل سه مورد مذاکره مستقیم داشتیم:
مورد اول: مذاکرات مستقیم سطح بالای ایران و امریکا که منجر به قرارداد الجزایر شد.
مورد دوم: مذاکرات دکتر افتخار جهرمی، رییس دفتر خدمات حقوقی ریاست‌جمهوری با مقامات رسمی امریکا درمورد دعاوی ایران و امریکا در دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده بود برای احقاق حقوق ایران.
مورد سوم: رابرت مک‌فارلین، مشاور امنیت ملی ریگان در یک ماموریت مخفیانه به همراه یک کیک و یک انجیل امضا‌شده توسط ریگان، رییس‌جمهور وقت امریکا به تهران سفر کرد و مذاکراتی هم انجام شد. منتها خبر آن توسط سید مهدی هاشمی که آن روزها به‌ظاهر یک سوپر انقلابی بود به روزنامه الشراع لبنان داده شد و با افشای آن، این روند متوقف شد.
دردوران ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم با اذن مقام معظم رهبری سه دور مذاکره مستقیم بین ایران و امریکا انجام شد:
١-‌ مذاکرات در سطح مدیرکل در عمان.
٢-‌ مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه در عمان.
٣-‌ مذاکره مستقیم آقای جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت با ویلیام برنز، معاون وقت وزیر خارجه امریکا در ژنو.
در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی هم با اذن مقام معظم رهبری مذاکرات هسته‌ای به‌طور مستقیم با امریکا و به‌طور چندجانبه با حضور امریکا انجام و بحران هسته‌ای هم حل و فصل شد. اما مذاکره مستقیم ایران و امریکا در مورد مسائل منطقه از طرف ایران رد شد چون معظم‌له مخالف بودند. آقای ظریف هم در مذاکرات بین‌المللی سوریه با حضور امریکا شرکت کردند چون مقام معظم رهبری اجازه دادند. لذا ما درمورد مذاکره و رابطه با امریکا یک تصمیم‌گیرنده داریم و آن‌ هم شخص مقام معظم رهبری است و فرمایش ایشان هم فصل‌الخطاب است. بنابراین دلیلی ندارد که این همه در داخل کشور دراین مورد دعوا و تنش وجود داشته باشد.