پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- موشک های ارزان قیمت ایرانی به مردم یمن رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، چند ماه پیش، تعداد محدودی موشک ایرانی به مبارزین یمنی علیه آل سعود، ارسال شد که در این چند ماهه فن آوری این موشک های ارزان قیمت نیز به این مبارزین منتقل شد و با جزییاتی بیشتر نیز در مرداد ماه تکمیل و در شهریور به کار گرفته شد.

موشک های بالستیک از نوع برکان یک، نامگذاری شده، نسخه اصلاح شده موشک اسکاد است که برد آن به هشتصد کیلومتر می رسد و وزن کلاهک جنگی آن حدود نیم تن و طول آن دوازده متر و قطر ان هشتاد و هشت سانتی متر است.

این نوع از موشک ها از نظر مالی پر هزینه نیستند و موثرترین روش برای پاسخ به برتری هوایی است، همانند برتری هوایی که عربستان سعودی و اسرائیل از آن برخوردارند.

در این میان برخی رسانه های وابسته به جریان وهابیت تبلیغ کرده اند که سامانه ضدهوایی و پدافندی عربستان سعودی می تواند در مقابل این موشک ها نقش بازدارنده داشته باشد و اظهار می دارند که: « سامانه موشکی پاتریوت که عربستان در طول مرزهای خود مستقر کرده تاکنون در مقابله با این موشک ها و نابودی آن ها پیش از رسیدن به هدف هایشان موفق عمل کرده است.»

در مقابل اما منابع وابسته به حزب الله لبنان گفته اند: «این سخن درست است اما موشک های رهگیر پاتریوت بسیار پر هزینه است و هر موشک حدود ٣ میلیون دلار هرینه دارد و چنانچه در نظر بگیریم که زرادخانه حزب الله بیش از ٥٠ هزار از این نوع موشک است اگر بیش تر از این نباشد، بنا بر این هزینه مالی مقابله با آن بسیار زیاد خواهد بود. همچنین موشک های پاتریوت نخواهد توانست جلوی صدها یا هزاران موشک از این نوع را که به طور همزمان شلیک شده اند بگیرد.»

گفته می شود کارشناسانی که بر توسعه این موشک ها نظارت داشتند از حزب الله و خود ایران هستند.

برکان یک1

ارتش عربستان سعودی عمدتا با کمک جنگنده هایش اهداف داخل یمن را هدف قرار می دهد و لذا این موشک می تواند از اقدام سعودی جلوگیری کند. برای مثال پایگاه های نظامی "ملک خالد" ، "شاهزاده سلطان"، طائف و ... در تیررس موشک "برکان قرار دارد. 

* پایگاه هوایی  «ملک خالد»

«ملک خالد ( King Khalid Air Base)» یکی از پایگاه‌های نظامی ارتش عربستان سعودی است که در جنوب این کشور واقع شده و این پایگاه بیش از 3700 متر از سطح دریا فاصله دارد و نزدیک منطقه "خمیس مشیط"  واقع شده است.این پایگاه نظامی توسط نیروی هوایی ارتش آمریکا ساخته شده و انبوهی از جنگنده‌های  "اف -15"  در آن قرار دارد. این پایگاه نظامی در جنگ خلیج فارس سال 1991  در بمباران پایتخت عراق نقش مهمی داشت.  در پایگاه نظامی ملک خالد اسکاد ران‌هایی از انواع جنگنده‌های  "اف -15" ، "نورتروپ" و انواع هلیکوپترهای " بل"  وجود دارد.

* پایگاه هوایی  "شاهزاده سلطان"

پایگاه هوایی "شاهزاده سلطان (Prince Sultan Air Base) " در مرکز عربستان و در منطقه  "الخرج"  واقع شده و 503 متر از سطح دریا فاصله دارد. این پایگاه نظامی توسط ایالات متحده امریکا ساخته شده و در جریان عملیات علیه عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

 * پایگاه هوایی  "ملک عبدالعزیز"

این پایگاه هوایی یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی رژیم سعودی بوده که حمایت تاکتیکی و لجستیکی را در  "ناحیه شرقیه"  بر عهده دارد.  پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز (King Abdul-Aziz  Air Base ) دارای انواع جنگنده‌های  "اف 15"،‌ "جت استریم"  و " تورنادو"  است.

* پایگاه هوایی  "حائل"

پایگاه هوایی "حائل  (Hail Air Base) در منطقه  " حائل"  در مرکز عربستان  سعودی واقع شده و 1015 متر از سطح دریا فاصله دارد.  این پایگاه هوایی یکی از مهمترین پایگاه‌های مرکز عربستان به حساب می‌آید.

عربستان در ماههای نخست حمله به یمن مدعی شده بود که توان موشکی یمن را نابود کرده است؛ اما هر روز که از این جنگ می‌گذرد، ضربات موشکی یمن به عربستان شدیدتر می‌شود.

آخرین آمارهای رسمی سازمان ملل متحد تاکنون کشته شدن ده هزار و زخمی شدن حدود ٣٠ هزار کودک و زن و سالخورده یمنی - بیشتر این کشته ها و زخمی ها قربانیان حملات هوایی هواپیماهای سعودی هستند - و آواره شدن سه میلیون نفر، رنج بردن هفت میلیون نفر از سوء تغذیه به علت قحطی ناشی از محاصره یعنی معادل یک چهارم جمعیت این کشور را تأیید می کند.

سازمان آثار باستانی و موزه های یمن، خسارت های مادی در این کشور را ویرانی شش شهر باستانی، شش قلعه تاریخی، سه موزه، دو مسجد، چهار قصر و بناهای باستانی بسیار ارزشمند تخمین زده که در میان آن ها محله های صنعای قدیم قرار دارد.