اعلام خبر برگزاری همایشی با نام "ایران کانکت 2016" واکنش‌های منفی را از سوی برخی مسئولان و رسانه‌ها در پی داشت.

*سمیناری به میزبانی انگلیس در کشور

"ایران کانکت 2016" همایشی است که به میزبانی مشترک شرکت Capacity Media، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار می‌شود و قرار است نیکولاس هاپتون کاردار انگلستان در ایران، محمود واعظی وزیر ارتباطات و محمد جواد آذری جهرمی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران در این همایش سخنرانی کنند، البته در اطلاعیه فارسی آن بدون ذکر نام آمده که یکی از سفرای خارجی سخنران این همایش است.

سمینار ارتباطاتی

مواردی همچون "چگونه وارد بازار ایران شویم"، "چگونه نظام تحریم‌های باقی‌مانده را نقض نکنیم" و "اطلاعات تا چه حد قابل دسترسی است و چگونه کسب و کارها را می‌یابید"  در همایش ایران کانکت 2016 قرار است، مطرح شود.

 

*اجرای تحریم‌ها در قلب ایران!

اما نکته قابل توجه‌ای که موجب اعتراض رسانه‌ها و مسئولان شد، سطری از اطلاعیه سایت این همایش بود که اعلام کرده "علاوه بر ضوابط شرکت برگزار‌کننده این همایش شرایط الحاقی بر این سمینار حاکم است. شرکت در Euromoney برای افراد حقیقی و حقوقی که برابر مقررات بین‌المللی اتحادیه اروپا و دولت انگلستان در لیست تحریم قرار دارند به هیچ وجه مجاز نیست و این شرکت مجاز است امکان شرکت افراد را بر اساس این ضوابط بررسی نماید."

به عبارت دیگر این متن بیانگر اجرای تحریم‌ها برای اولین‌بار در قلب ایران یعنی تهران است، براین اساس بسیاری از مسئولان ایرانی که به بهانه‌های مختلف از سوی آمریکا و کشورهای غربی در لیست تحریم قرار گرفته‌اند اجازه حضور در این سمینار را در کشور خودشان ندارند.

برخی نمایندگان مجلس از جمله علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برگزاری چنین همایشی در پایتخت جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتن ظلم دانست و گفت: به ویژه آنکه یک طرف این همایش انگلیس است و سیاست‌های خصمانه این کشور علیه ملت ما در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار روشن و واضح است.

 

*گلایه‌ها و انتقادات

بروجردی همچنین تأکید کرد: ضروری است قبل از اینکه مجلس ناگزیر به واکنش‌های لازم برای جلوگیری از برگزاری چنین همایشی در تهران شود، وزیر ارتباطات این اجلاس را لغو کند.

سیدحسین نقوی حسینی دیگر نماینده مردم ورامین در مجلس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به قرار ممنوعیت ورود مسئولان ایرانی که در فهرست تحریم‌ها هستند به همایشی که شهریور ماه در تهران با مجوز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار خواهد شد، گفت: حداقل انتظار این است که محدودیت‌های تحریمی برداشته شود اما به طور ناگهانی شنیده می‌شود که قرار است در تهران همایشی برگزار شود که در آن همایش تحریم ها به رسمیت شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر این همایش در انگلستان و فرانسه برگزار و اعلام می‌شد کسانی که در فهرست تحریم‌ها هستند نمی‌توانند شرکت کنند گله‌ نمی‌کردیم البته جای گله داشت چون وقتی توافق برجام صورت گرفته باید زیرساخت های تحریم برداشته شود.

محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه اظهار داشت: واقعا جای تاسف دارد اگر این همایش برگزار شود و یک وزیر دولت جمهوری اسلامی در آن سخنرانی کند در شرایطی که برای مثال وزیر دفاع فرد تحریمی این همایش باشد.

وی تأکید کرد: اگر این همایش با این شرایط برگزار شود، بدون شک وزیر ارتباطات و دولت باید در برابر نمایندگان ملت پاسخگو باشند.

 

*واکنش وزارت ارتباطات به هجمه‌ها

اما صبح امروز وزارت ارتباطات و فناوری طی اطلاعیه‌ای نسبت به اعتراضات واکنش نشان داد و طی آن اعلام کرد که این همایش صرفاً رویکرد فنی اقتصادی داشته و به هیچ وجه همایش سیاسی نیست لذا هیچ یک از مقامات سیاسی یا نظامی درخواست حضور در این همایش را نداشته‌اند.

سمینار ارتباطاتی

لذا طرح و ربط برگزاری این همایش به عدم امکان حضور برخی فرماندهان سرافراز کشورمان منطقی واخلاقی نیست، البته به منظور رفع هرگونه شائبه‌ای این شرط شرکت مذکور حذف شد.

 این وزارتخانه در اطلاعیه خود جهت تنویر افکار عمومی بیان داشت: مجموعه کنفرانس‌هایی از 10 سال پیش درکشورهای مختلف توسط یک شرکت مجری غیردولتی انگلستان ( Euromeney ) درحال برگزاری است و سالانه دوبار در آسیا برگزار می‌شود. در این اجلاس مدیران ارشد شرکت‌های فعال درحوزه ICT گرد هم آمده و آخرین اطلاعات پیرامون نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین این حوزه و همچنین معرفی پتانسیل‌های موجود برای سرمایه گذاری درحوزه ICT مطرح می ‌شود، باتوجه به اینکه نمایندگان کشورمان نیز دراین اجلاس حضور داشته‌اند و امسال یکی از این کنفرانس‌ها به منظور کسب سهم از بازار منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایران در جمهوری اسلامی ایران به نام Iran connect در تهران برگزار خواهد شد.

همچنین این اطلاعیه تصریح می‌کند: باتوجه به حضور کارشناسان و شرکت‌کنندگان بین‌المللی در این همایش، هماهنگی لازم با مبادی ذیربط صورت گرفته و نهادهای مرتبط درجریان برگزاری این همایش هستند.

این کنفرانس به عنوان فرصتی مناسب برای همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی درحوزه ICT و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت ترانزیت دیتا و ایجاد درآمد ملی است و حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان سخنران در این همایش مطرح شده و وزارت ارتباطات برگزار کننده این همایش نیست. 

قطعاً همایش‌های فنی و اقتصادی بین‌المللی در ایران به منظور معرفی توانمندی‌های کشور می تواند کمکی به ظرفیت‌های اقتصادی جدید بین‌المللی برای کشور باشد اما بدون شک اینگونه همایش ها و سمینارها می بایست در قدم اول حفظ کرامت شهروندان و مسئولان کشور را مدنظر داشته باشد.