پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- تقویم‌ها ورق خورد و باز هم تاریخ روی 23 تیرماه توقف کرد. تیرماه یادآور خاطرات تلخی است که ما را در برابر وقایع سال 78 و 88 قرار می‌دهد که سرانجام، فضای متشنج آن روزها با درایت‌های رهبر معظم انقلاب در کنار ایستادگی و حضور مقتدرانه و هوشمندانه ملت با بصیرت، آگاه و همیشه در صحنه ایران اسلامی در مقابل آشوبگران و اغتشاشگران پایان یافت.

« 23 تیر 78 » اوج حمایت مردمی از نظام و انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و دستاوردهای سترگ آن بود که مردم تهران به‌صورت خودجوش با فراخوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گرد هم آمده و با مقام رفیع ولایت امام خامنه‌ای تجدید بیعت کردند.

ریشه حوادث تیرماه 78 به لایحه مربوط به آزادی مطبوعات برمی‌گردد که از سوی دولت اصلاحات به مجلس ارسال شد. اصلاح‌طلبان که با شعار آزادی بیان، اقدام به راه‌اندازی روزنامه‌های زنجیره‌ای کرده و درصدد بودند تا با انتشار اخبار دروغین یا جوسازی، جامعه را علیه افراد و دستگاه‌ها منحرف سازند، قانون آزادی مطبوعات را مانع خود دیدند و از این رو به تغییر این قانون اقدام ورزیدند. به دنبال این هدف، لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرده که مورد استقبال نمایندگان واقع نشد؛ اینجا بود که اصلاح‌طلبان به شورش‌های خیابانی روی آوردند و این‌گونه خواسته خود را پیگیری کردند.

در این میان رسیدن به هدف مورد نظر نیازمند عده‌ای بود تا برای رسیدن به مقصود اصلاح‌طلبان در خیابان‌ها بریزند و با شورش، نظام را وادار کنند که این قانون را بپذیرند یا حداقل صدمه‌ای جدی را به‌نظام وارد سازند، به همین منظور دانشجویان پرانرژی با روحیه انتقادی و سازمان‌یافته، بهترین گزینه دوم خردادی‌ها برای شروع حرکت بودند.

ابتدا با تحریک اصلاح‌طلبان تندرو حدود 30 تن از دانشجویان دست به راهپیمایی در محوطه کوی دانشگاه تهران زدند که کم‌کم بر تعداد این افراد افزوده شد و در حالی که تعداد آنها به حدود 150 تن رسیده بود از درب پسران کوی دانشگاه خارج شده و اقدام به راهپیمایی در خیابان کارگر شمالی کردند. این حادثه با سوءاستفاده تعدادی از آشوب‌طلبان و حضور آنها در میان دانشجویان و همچنین کج‌سلیقگی‌هایی که در مقابله با آنها صورت گرفت، به آشوب بزرگی تبدیل شد که دامنه آن در روزهای بعد به خیابان‌های اطراف و بعضی مناطق مرکزی تهران نیز کشیده شد.

روزهایی که ناامنی در برخی نقاط کشور رخ می‌داد؛ اموال مردم در خیابان‌ها می‌سوخت و اراذل‌واوباش خیابان‌ها را به عرصه هتاکی به مقدسات مردم تبدیل کرده بودند . آتش زدن اتوبوس‌ها، مغازه‌ها، بانک‌ها، تخریب ساختمان‌های دولتی و خصوصی و نیز ضرب‌وشتم مردم کوچه و خیابان تنها گوشه‌ای از اقدامات آشوب‌سازان و فتنه‌گرانی بود که در پس اعتراضات به‌اصطلاح جنبش دانشجویی روی می‌داد .

این‌گونه بود فضای متشنج کوی دانشگاه تهران که با هدایت قبلی آغاز شد، بلافاصله مورد پشتیبانی و حمایت نظام سلطه قرار گرفت و حوادث مربوط به 18 تیرماه رقم خورد.

اما پس از به وجود آمدن شورش‌های خیابانی و اعتراضات این گروه‌ها، مردم در 23 تیرماه با حضور گسترده خود این غائله را ختم کردند.

وقایع منتهی به 23 تیر 78 شبه کودتایی آشکار و همه‌جانبه بود که اساس نظام اسلامی را نشانه رفت و نسلی از مخالفین را پدید آورد که هنوز هم در داخل و خارج ایران مشغول فعالیت هستند، اما حضور مردم در صحنه، تنها استقامت و پایداری در برابر ارزش‌ها و اصول را نشان می‌دهد. در این میان شاید بهتر باشد که از سخنان انقلابی و متعهدانه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و رییس‌جمهور کنونی به‌سادگی عبور نکنیم.

دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در سخنان خود گفت: «افراد شرور و وابسته به گروهک‌های منزوی و شکست خورده و همچنین جیره‌خواران و مزدوران از این فرصت استفاده کرده‌اند و خود فکر کردند این مقطع برای رسیدن آنها به اهدافشان فرصت مناسبی است پس آن را غنیمت شمردند و وارد صحنه شدند.» به این ترتیب از عامل اصلی این حرکات و اغتشاشات پرده برداشته شد. وی همچنین به نقطه‌ای که دشمن مورد توجه قرار داده بود اشاره کرد و گفت: «دشمن برای اینکه در مردم ایجاد یأس کند و در مردم ایجاد تردید نماید و برای آینده زمینه‌سازی کند، سنگ زیرین بنای انقلاب را مورد تهاجم قرار داد و با شکستن حرمت و تقدس ارزش‌های انقلابی، ارکان نظام و به‌ویژه رکن رکین انقلاب یعنی حریم مقدس ولایت، خواست راه را برای توطئه‌های بعدی آماده نماید...مسأله ولایت مسأله فرد نیست، مسأله شخص نیست، ولایت در کشور ما مظهر اسلامیت نظام و استقلال کشور است.» آقای روحانی حمله به اموال عمومی، ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، برهم زدن آرامش و امنیت، سلب آسایش از مردم، آزار مردم و دستبرد به اموال شخصی و اهانت و تعدی به مردم را، حادثه تلخ آن روزها دانست و گفت: «کسانی که این کارها را می‌کنند خیلی پست‌تر و حقیرتر از این هستند که بخواهیم به آنها حرکت‌برانداز بگوییم. در هیچ کجای دنیا هیچ نظام و هیچ مردمی اینقدر چنین افرادی را تحمل نمی‌کنند و این صبر نظام باعث شد تا آنها هرچه بیشتر ماهیت خود را به مردم نشان دهند.» سخنان روحانی و مواضع وی در آن روز، در خصوص فتنه و فتنه‌گران بسیار شفاف و دقیق، ماهیت فتنه‌گران را نمایان ساخت و پس از این شاهد فروکش کردن التهاب‌ها و برگشت آرامش به کشور پس از حضور حماسی مردم بودیم.