به گزارش پارس، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از ریاض به قلم لوران بارتلمی (Laurent Barthelemy) و یان تیمبرلیک (Ian Timberlake) نوشت:

رهبران عربستان روز چهارشنبه در جریان سفر اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا به این کشور به دنبال کسب این اطمینان از طرف آمریکا بودند که واشنگتن با «مداخلات» ایران در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) مقابله خواهد کرد. 

هدف از سفر منطقه ای کارتر به منطقه، رفع نگرانی های کشورهای هم پیمان آمریکا درباره احتمال دستیابی ایران به یک سلاح هسته ای به رغم امضای توافق هسته ای این ماه میان تهران و شش قدرت جهانی به رهبری آمریکا است. 

کشورهای سنی خلیج (فارس) از تماس های آمریکا به عنوان شریک دفاعی خود با ایران نگران هستند. ریاض و کشورهای همسایه آن که ایران را به دخالت در عراق، سوریه، لبنان و یمن متهم می کنند، معتقدند این توافق باعث جرات گرفتن تهران خواهد شد. 

یک دیپلمات غربی گفت عربستان سعودی و اسرائیل از نظر نگرانی درباره توافق هسته ای ایران،«در صفحه مشترکی قرار دارند.» 

این توافق باعث خواهد شد صادرات نفت ایران بار دیگر از سر گرفته شود و میلیاردها د لار دارایی بلوکه شده این کشور آزاد گردد. 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که روز سه شنبه با اشتون کارتر دیدار کرد درباره این مسئله که این توافق باعث تامین مالی مالی لازم برای اقدامات «تهاجمی ایران» خواهد شد ابراز نگرانی کرد. این منبع گفت سعودی ها نیز همانند اسرائیلی ها معتقدند «این توافق یک اشتباه است ولی بر خلاف تل آویو، این مطلب را به صورت علنی و بلند بیان نمی کنند.»

این نگرانی وجود دارد که توافق ایران باعث ایجاد رقابت هسته ای در خاورمیانه شود. این منبع دیپلماتیک گفت عربستان در صورتی که احساس کند تهران با نقض توافق بین المللی به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است، لحظه ای تردید نخواهد کرد. 

این منبع غربی گفت دستیابی عربستان به توانایی هسته ای «بسیار سریع و آسان خواهد بود» ولی تحلیلگران دیگر درباره سرعت هسته ای شدن عربستان ابراز تردید کرده اند. 

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان هفته قبل به ایران هشدار داد از منافع اقتصادی توافق هسته ای اخیر برای تامین منابع مالی لازم برای «ماجراجویی های خود در منطقه استفاده نکند.» جبیر که کشورش بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است گفت در صورتی که تهران این کار را انجام دهد، «ما نسبت به مقابله قاطعانه با این امر متعهد هستیم.» 

در ماه ژوئن، عربستان و فرانسه از آغاز مطالعات امکان سنجی برای ساخت دو رئاکتور هسته ای در این کشور خبر دادند. عربستان امسال به توافق هایی با روسیه و کره جنوبی در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دست یافته است. ریاض از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در ماه ژانویه با در پیش گرفتن سیاست خارجی جسورانه، در کنار طرح های هسته ای، تلاش می کند با ایجاد روابط هم پیمانی فراتر از روابط این کشور با آمریکا، با تهران به مقابله برخیزد. 

دو ماه بعد از به قدرت رسیدن ملک سلمان، عربستان با ساماندهی ائتلافی از کشورهای عرب، حملاتی هوایی را علیه مواضع شیعیان مورد حمایت ایران در یمن که مناطق وسیعی را از خاک این کشور تصرف کرده بودند، انجام داد. عربستان از سال قبل بخشی از ائتلاف خارجی تحت فرماندهی آمریکا بوده که مواضع (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش را بخش های بزرگی از عراق و سوریه بمباران کرده است. 

وزیر دفاع آمریکا تلاش می کند با مطرح کردن بحث تقویت همکاری های دفاعی با هم پیمانان دیرین این کشور، به نگرانی های منطقه ای درباره ایران واکنش نشان دهد. یک مقام دفاعی آمریکا نیز گفت با سعودی ها درباره آموزش نیروهای ویژه، امنیت سایبری، دفاع ضد موشکی و برخی مسائل دیگر گفتگوهایی صورت خواهد گرفت. 

کارتر با ملک سلمان و نیز پسر وی شاهزاده محمد بن سلمان که وزیر دفاع و نفر دوم سلطنت است گفتگو خواهد کرد. وی قرار است بعد از ظهر امروز به اردن که یکی دیگر از اعضای ائتلاف ضد داعش است برود.