به گزارش پارس به نقل از صدا و سیما، به نوشته شماره امروز روزنامه گاردین در اینترنت: نادین کاسلو نماینده انجمن روانشناسی آمریکا گفت، روانشناسان دیگر نباید در رویه های مربوط به بازداشت و بازجویی در زندان گوانتانامو یا دیگر بازداشتگاههای آمریکا مشارکت داشته باشند.

از زمان انتشار یک گزارش مستقل که از همدستی این انجمن به عنوان بزرگترین انجمن روانشناسان حرفه ای آمریکا با رویه های شکنجه در بازداشتگاههای آمریکا از زمان حوادث یازده سپتامبر حکایت دارد،‌ این نهاد دچار بحران شده است.

کاسلو رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا به گاردین گفت،‌ روانشناسان دیگر نباید به ارتش آمریکا در زندان گوآنتانامو و نقاط دیگر کمک کنند. این توصیه عملا به معنای تغییر بیش از یک دهه پافشاری این نهاد بر مسئولانه و اخلاقی بودن چنین مشارکتی است.

وی گفت: من شخصا معتقدم این انجمن باید سیاستی اتخاذ کند که روانشناسان از مشارکت در بازجویی از افرادی که در گوآنتانامو یا مراکز دیگر نگهداری می شوند، منع شوند.

طبق یک گزارش پانصد و چهل و دو صفحه ای توسط دیوید هافمن دادستان سابق فدرال، تعداد زیادی از مقامات ارشد در انجمن روانشناسی آمریکا (ای پی ای) - با کمک پرسنل دفاعی - با تغییراتی در قوانین داخلی زمینه همکاری روانشناسان را در رویه های شکنجه فراهم ساختند. ای پی ای بیش از یک دهه همدستی با وزارت دفاع آمریکا و کمک به رویه های شکنجه سیا را انکار کرده بود.

هافمن در گزارش خود دریافت که مقامات ای پی ای با مزایای بسیار چشمگیری که وزارت دفاع در اختیار آن قرار می داد، با این وزارتخانه همکاری داشتند و به آن مشاوره های روانشناختی حرفه ای می دادند. آن همدستی با تقویت روابط شخصی بین کارکنان ای پی ای و پرسنل وزارت دفاع تشدید شد، از جمله ازدواج یکی از مدیران اجرایی ای پی ای با یکی از روانشناسان برجسته ارتش آمریکا که به بازجویی ها در زندان گوآنتانامو کمک می کرد.

رئیس اصول اخلاقی ای پی ای ازجمله مقامات برجسته ای بود که در این همکاری نقش داشت. وی پس از دریافت گزارش هافمن توسط ای پی ای در هشتم ژوئیه از سمتش کنار رفت.

در ششم اوت انجمن صد و سی هزار عضوی روانشناسی آمریکا برای اولین کنفرانس سالانه اش در تورنتو تشکیل جلسه خواهد داد. انتظار می رود گزارش هافمن محور مباحثات باشد.

کاسلو گفت،‌ قرار است گزارش هافمن به کمیته های اطلاعات و نیروهای مسلح سنا و بازرسان کل پنتاگون و سیا تحویل داده شود. وی از احتمال ارجاع این گزارش توسط ای پی ای به اف بی آی برای تحقیقات جزایی احتمالی سخنی نگفت. این درحالی است که برخی منتقدان درازمدت دخالت ای پی ای در رویه های شکنجه خواستار ارائه این گزارش به اف بی آی و همکاری کامل این انجمن با هرگونه تحقیقاتی در این زمینه شده اند.