ده‌ها تن از فعالان اجتماعی و حقوق بشر، به مناسبت روز جهانی حمایت از بازماندگان شکنجه مقابل وزارت دادگستری آمریکا در واشنگتن تجمع کردند. در این تجمع، فعالانی از سازمان عفو بین‌الملل ایالات متحده و گروه‌های شاهد مبارزه با شکنجه، کد پینک, زنان برای صلح، ملی‌گراهای مبارزه علیه شکنجه، منشور حقوق کمیته دفاع، ائتلاف ملی برای حفاظت از آزادی‌های مدنی (NCPCF) و  مرکز حقوق اساسی حضور داشتند.
در این مراسم شرکت‌کنندگان  پلاکاردهایی حاوی شعارهای «شکنجه‌گران را تحت تعقیب قضایی قرار دهید», «ظلم و تحقیر انسانیت», «یازده سپتامبر یک کار داخلی برای به‌راه انداختن جنگ بود», «گناه‌کار نیستی مگر اینکه مسلمان باشی», «ماجرای شکنجه‌های آمریکا را مورد بررسی قرار دهید»، «رییس جمهور، زندگی این زندانی‌ها در دستان تو است», «گوانتانامو را تعطیل کنید», «مسئولیت‌پذیری در مورد جنایات  پلیس» و «زندگی سیاه‌پوستان ارزش دارد» در دست داشتند.
همچنین در این تجمع بیش از 20 تن از معترضان لباس‌های نارنجی که نماد  زندانیان گوانتانامو است را بر تن کرده و یکی از آنها در حالی که سرپوشی بر سر خود گذاشته و دستبندی به دستان خود زده بود، توجه همگان را به خود جلب کرده بود.
در این مراسم، سخنرانان، حیات مشقت‌آور این زندانیان گوانتانما را تشریح کردند و داستان زندگی هر روزه آنها  را با مردم در میان گذاشتند.
در این  مراسم یکی از سخنرانان با خواندن نام هر یک از زندانیان گوانتانامه، یک شاخه گل روز که روی ساقه آن نام و شماره زندانی حک شده بود را به یکی از شرکت‌کنندگان می‌داد تا این آن را روی گلدان‌های عمارت دادگستری امریکا قرار بدهند.
همچنین 2 نفر از حاضران در این تجمع اعتراضی استفاده از ابزارهای خاص برای تغذیه اجباری زندانیان گوانتانامو را به شیوه‌ای تئاتر مانند به نمایش گذاشتند.
تمامی حاضران در این حرکت اعتراضی فریاد «شکنجه  را تعطیل کنید» و «عدالت نه، صلح  هم نه» را سر دادند.
یکی از سازمان‌دهندگان این مراسم در پاسخ به خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم گفت: این برنامه از طرف گروه «شاهدان مبارزه علیه شکنجه» برنامه‌ریزی شده است، ما به‌طور رسمی از وزارت دادگستری آمریکا می‌خواهیم که تحقیقات خود در مورد شکنجه و بازداشت‌های سازمان سیا را آغاز کند.
وی گفت که اگر سنای این کشور بخواهد، می‌تواند در این باره کاری انجام دهد، همانند تشکیل کمیته مخصوص تحقیق در مورد بیل کلینتون در دوران ریاست جمهوی وی و تعیین داستان ویژه برای آن, بنابرین اگر سنا بخواهد این موضوع را دنبال کند، قادر به انجام این کار است.
وی در ادامه افزود که در نهایت روزی فرا خواهد رسید که دولت آمریکا به خانواده‌های این زندانی‌ها غرامت پرداخت کند.
یک از افرادی که لباس‌های نارنجی رنگ را به عنوان نماد زندانیان گوانتانامو بر تن کرده بود نیز در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم گفت: من اینجا آمده‌ام تا از وزارت دادگستری بخواهم گزارش سنای آمریکا در مورد شکنجه را پیگیری کرده و مجرمین را تحت تعقیب قضایی قرار دهد. من می‌خواهم بدانم که آمریکا با این زندانیان چه کار می‌کند. من حق دارم بدانم که کشورم به کدام سمت و سو می‌رود. از اینکه کشورم آمریکا است، شرمگین هستم.
در پایان این مراسم، یکی از افراد ملبس به لباس نارنجی‌رنگ با خواندن آهنگ و شعری در مورد اینکه ما در کنار برادران مسلمان خود خواهیم ایستاد این برنامه را پایان داد.

139404061558357325580674

139404061559215365580694

139404061602304295580744