پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سيدمحمداسلامي- اين روزها در عراق درباره اين که رمز عمليات آزادسازي الرمادي چه باشد، بحث هايي در گرفته است. نتيجه اين بحث ها اين شده است که احتمالا رمز عمليات "لبيک يا عراق" تعيين شود.

پيش از اين رمز "لبيک يا حسين(ع)" براي اين عمليات در نظر گرفته شده بود. مقتدي صدر از جمله افرادي بوده است که بر تغيير رمز عمليات اصرار کرده است. اما مسئله قوميت و مذهب در عراق خيلي عميق تر از اختلاف نظر درباره رمز اين عمليات است. 

از زماني که پس از فروپاشي امپراتوري عثماني کشورهاي استعمارگر انگليس و فرانسه تصميم گرفتند که سرزمين کنوني عراق نام بگيرد و چندين مذهب و قوميت متفاوت را در آن جاي دادند، زمينه هاي سوء تفاهم بين اين قوميت ها و مذاهب نهادينه شد و تاکنون هم ادامه داشته است. 

عراق دهه هاي متوالي است که از بحران هويت ملي رنج مي برد. در نبود يک هويت ملي عميق شده در باور عراقي ها، اختلاف ها و سوء تفاهم هاي بسيار در ساليان دراز تحت حاکميت هاي ديکتاتوري، فرصت بروز نداشته اند. اما پس از سقوط صدام و ايجاد زمينه آزادي هاي سياسي در اين کشور، زخم کهنه اقوام مختلف عراقي سر باز کرده است. عراقي ها بايد بتوانند هويت ملي مشترک شان را تعميق و نهادينه کنند.