به گزارش پارس به نظر می رسد انتخابات سراسری آینده در ترکیه، رجب طیب اردوغان را از تحقق رویاهایش برای افزایش اختیارات خود به عنوان رئیس جمهور ترکیه دور خواهد کرد و تلاش های او برای حفظ سیطره خود بر قدرت،‌ موجب آغاز دوره ای از هرج و مرج و نابسامانی در این کشور خواهد شد. 
به گزارش پایگاه اینترنتی الشرق الاوسط، هرچند بر اساس قانون اساسی ترکیه اردوغان به عنوان رئیس جمهور، حق مداخله در سیاست های حزبی را ندارد ولی او در آستانه انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن سفرهایی تبلیغاتی به مناطق مختلف ترکیه انجام داده است که نشان می دهد نتیجه این انتخابات برای او اهمیت زیادی دارد. 
اردوغان این ماه در تجمعی مردمی در شهر کریکالی در مرکز ترکیه در بیان ضرورت افزایش یافتن اختیارات رئیس جمهور گفت: «من را از این جایگاه دور نخواهید کرد و مرا ساکت نخواهید کرد». 
قانون اساسی ترکیه اختیارات گسترده ای به نخست وزیر داده است و اردوغان از سال 2003 تا 2014 این سمت را در اختیار داشت. ولی او از زمانی که رئیس جمهور شد خواستار تبدیل شدن نظام حکومتی ترکیه به نظام ریاست جمهوری مانند آمریکا و فرانسه شده است. 
با این حال بعید به نظر می رسد که حزب عدالت و توسعه اردوغان بتواند دوسوم کرسی های پارلمان را به دست آورد. در اختیار داشتن این کرسی ها برای تغییر دادن قانون اساسی بدون برگزاری همه پرسی مردمی درباره آن ضروری است. برگزاری همه پرسی نیز با مشکلاتی مواجه است به طوری که احزاب مخالف کرد ترکیه به افزایش اختیارات رئیس جمهور اعتراض کردند در حالی که قبلا از متحدان احتمالی اردوغان برای تغییر قانون اساسی و اعطای حقوق بیشتر به کردها به شمار می رفتند. همچنین سیاست اردغان در برابر احزاب مخالف لائیک به گونه ای بوده است که بعید به نظر می رسد وی بتواند این دسته از مخالفان را برای حمایت از افزایش اختیارات رئیس جمهور در همه پرسی مردمی متقاعد کند. 
از این رو انتخابات آینده پارلمانی در ترکیه برای اردوغان که در سال های اخیر سیطره خود را بر دستگاه قضایی و پلیس و رسانه ها تحمیل کرده است اهمیتی حیاتی دارد. از این رو اگر حزب عدالت و توسعه در این انتخابات کرسی های کمتری را نسبت به دوره کنونی به دست آورد، ترکیه پس از انتخابات صحنه کشمکش اردوغان برای حفظ سیطره خود خواهد بود. 
سنان اولجان رئیس مرکز »ایدام» در استانبول می گوید: «اردوغان می داند هر روز که می گذرد از قدرتش کاسته می شود به همین علت به شدت برای حاکم کردن نظام جمهوری بر ترکیه اعمال فشار می کند... همین امید است که به او قدرت می دهد در حالی که شواهد نشان می دهد این سیاست او واقعگرایانه نیست و موازنه قوا به زیان او تغییر خواهد کرد». 
اردوغان به علت زندگی سخت دوران کودکی اش در محله قاسم پاشا در استانبول به جنگجویی سیاسی تبدیل شده است از این رو بعید به نظر می رسد دست بسته بنشیند و شاهد تحلیل رفتن قدرت و نفوذ خود باشد.