به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پس از انتشار خبر کشته شدن « ملا عبدالرئوف خادم» مسئول جذب نیرو برای گروه تروریستی داعش در افغانستان، در حملات هوایی نیروهای آمریکا، سازمان اطلاعاتی افغانستان عکسی را برای رسانه‌ها ارسال کرد که منصوب به خادم اعلام شد.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گزارش داد: عکسی که سازمان اطلاعاتی افغانستان به رسانه‌ها ارسال کرده متعلق به ملا عبدالرئوف خادم نبوده است.

این روزنامه افزود: عکس متعلق به شخصی به نام «شوالی خان» یکی از شهرواندان قندهار بوده که پس از ۱۲ سال حبس در زندان «گوانتانامو» در کوبا به افغانستان بازگشته بود.

پس از اعلام خبر کشته شدن خادم، همه کسانی که وی را می‌شناختند از جمله مقامات افغان، آمریکایی و شهروندان افغان، این خبر را تأیید کردند.

براساس گزارش نیویورک تایمز، پس از انتشار عکس توسط این روزنامه، وکیل شوالی خان به روزنامه انگلیسی «The Times» گفت که این عکس متعلق به موکل وی است و زمانی که خبرنگار این روزنامه به خانه شوالی خان رفت، وی پس از تأیید عکس گفت که این عکس مدت‌ها قبل در زندان گوانتانامو از وی گرفته شده بود.

پس از آشکار شدن موضوع، مشخص شد که دولت افغانستان عکس اشتباهی را منتشر کرده است.

ریاست امنیت ملی افغانستان نیز پس از انتشار این خبر گفت که آن‌ها عکس را پس از بررسی مقامات آمریکایی و با هماهنگی آن‌ها منتشر کرده‌اند و روز گذشته نیز با انتشار اعلامیه‌ای از شوالی خان عذرخواهی کرد.

گفته می‌شود مقامات آمریکایی شوالی خان را به اتهام عضویت در گروه «حزب اسلامی» در گوانتانامو زندانی کرده بودند که در سال ۲۰۱۰ میلادی دستور آزادی وی اعلام شد اما شوالی خان تا دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) حق ورود به افغانستان را نداشته است.

این در حالی است که مقامات آمریکایی نیز در خصوص دلیل عدم اجازه ورود شوالی خان به افغانستان تاکنون هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.

شوالی خان گفت: مقامات آمریکایی برای جان انسان هیچ ارزشی قائل نمی‌شوند و اکنون نیز در افغانستان برای امنیت جانی خود نگران است که به دلیل اتهام به همکاری با گروه تروریستی داعش دوباره دستگیر شود.

هفته گذشته، اخباری منتشر شد که «ملاعبدالرئوف خادم» فرمانده طردشده طالبان و سرکرده حامیان گروه تروریستی داعش در افغانستان در منطقه «کجکی» طی یک حمله در ولایت هلمند در جنوب این کشور کشته شد.