به گزارش پارس به نقل از فارس، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگوی مطبوعاتی از نقش ایران و سرعت‌عمل آن در کمک‌رسانی به عراق در مقابل گروهک داعش در هفته اول حملات، تقدیر، و خبر زخمی شدن سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در سامراء را تکذیب کرد و گفت که فتوای آیت‌الله سیستانی در متوقف شدن داعش، نقشی مهم ایفا کرد و کمک آمریکا به عراق پس از توقف داعش و چند ماه با تأخیر به عراق رسید.

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه الحیات، چاپ لندن، فاش کرد که از ایران و آمریکا رسما خواهش کرده است که عراق را صحنه مقابله یکدیگر نکنند چرا که این امر به ضرر عراق تمام خواهد شد و گفت که اطلاعات او نشان می‌دهد که آمریکا و ایران هم‌اکنون به سوی توافق حرکت می‌کنند.

حیدر العبادی با بیان اینکه دولت آمریکا تمایل جدی دارد که مسائل اختلافی با طرف ایرانی را حل و فصل کند، تصریح کرد که این حرف او از روی اطلاع است نه تحلیل و (از نظر العبادی) عجیب این است که همین تمایل نیز در طرف ایرانی به وجود آمده است و این تمایل از سه چهار ماه پیش به وجود آمده است.

العبادی شایعات زخمی شدن سردار قاسم سلیمانی در سامراء را تکذیب کرد و آن را خبر نادرست دانست و گفت که نه ایران نه کشوری دیگر، هیچ نیروی زمینی در عراق ندارد.

به گفته نخست‌وزیر عراق، بغداد خواستار روابط خوب با همه کشورهاست اما گفت که عربستان هنوز از وی دعوت رسمی به عمل نیاورده است.

نخست‌وزیر عراق در خصوص داعش و سرکرده آن نیز گفت که ابوبکر البغدادی از زندان «بوکا»یی بیرون آمد که دانشکده تروریست‌ها شده بود و آمریکا او را آزاد کرد. او گفت که بغدادی در حمله‌ای هوایی در الانبار، زخمی شد اما به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت.